תדהמה בקהילת האומנות העולמית, לאחר שנתגלה דיוקן עצמי מוסתר של איש האשכולות האיטלקי מיכאלאנג'לו.

הדיוקן התגלה בימים האחרונים בציור פורטרט בן 500 שנה של הגברת ויטוריה קולוניה, משוררת וחברה קרובה של האומן. כיום, הדיוקן נמצא במוזיאון ה-British Museum אשר בלונדון – והוא חבוי טוב כל כך, עד שכמעט ולא ניתן לשים לב אליו.

מיכאלאנג'לו פיתח לעצמו מוניטין לאורך השנים בתור אחד האומנים המסתוריים ביותר בתקופת הרנסאנס. מומחים רבים לאומנויות טוענים שהוא נהג לשלב ביצירותיו דימויים מתחומים שונים כמו אמונות פגאניות, פילוסופיה נאופלאטונית, מתמטיקה ואפילו אנטומיה אנושית.

חדי האבחנה ביניכם יוכלו להבחין בדיוקן, שנמצא ממש מעל הירך הימנית של המשוררת. הצייר נראה מתכופף בזווית חדה, כאילו הוא מצייר את הפורטרט של הגברת קולוניה בזמן אמת. נכון לעכשיו, הסברה הגורפת בקרב מומחים לתולדות האומנות היא שהדיוקן הוא מעין חתימה של האמן הידוע.

ד"ר דיוויס דה קמפוס, מומחה לאומנויות מאוניברסיטת מדעי הבריאות בפורטו אלגרה בברזיל, היה זה שגילה את הדיוקן המסתורי. לטענתו, זוהי לא הפעם הראשונה שהאמן האיטלקי מכניס את עצמו לאחת מיצירותיו. מומחים זיהו בעבר את דמותו בתור הקדוש ברת'ולמיו בקפלה הסיסטנית אשר בוותיקן (ניתן לראות אותו בציור למטה).

"היסטוריונים של תולדות האומנות התייחסו לדיוקן שלו בקפלה הסיסטנית בתור הדימוי היחיד של מיכאלנג'לו", מספר ד"ר דה קמפוס, "עכשיו כשיש את הדימוי הזה, מומחים משתמשים בו כדי לחשוף פרטים על איש האשכולות האיטלקי שלא ידענו קודם לכן".

לטענתו, ניתן לגלות מן הדיוקן פרטים על ממדיו של מיכאלאנג'לו ומצבו הבריאותי בעת שצייר את הפורטרט של הגברת קולוניה. חשוב להדגיש כי הכנסייה הקתולית מנעה מאומנים לחתום על יצירותיהם בתקופת הרנסאנס. מהסיבה הזו, אומנים רבים (כולל בוטיצ'לי ורפאל) הוסיפו בחשאיות דיוקנאות עצמיים ליצירות האומנות שלהם.

(מקור)