2018 הולכת ומתגבשת בתור נקודת מפנה בענף התעופה של העשור האחרון. אחרי מספר שנים שבהן מספר ההרוגים בתאונות טיסה הלך והצטמצם באופן הדרגתי, מסתמן כי מספר התאונות האוויריות של השנה הנוכחית עומדת לשבור את המגמה הזאת. רק בימים האחרונים, דווח על שתי התרסקויות קטלניות בעולם: אחת בעיר לסטר, אשר הרגה 5 בני אדם, אחד מהם הוא ויצ'אי סריואדהאנהפראבה –המיליארדר התאילנדי והבעלים של מועדון הכדורגל לסטר סיטי, והשנייה בים ג'אווה אשר קרתה היום (ב') ממש לפני מספר שעות וככל הנראה גרמה למותם של כל 189 הנוסעים של טיסה JT-610 של חברת "ליון אייר" האינדונזית.
על פי הדיווחים של הרשות לתיעוד תאונות התעופה (B3A), ארגון עצמאי שפועל מג'נבה, כמות ההרוגים מתאונות תעופה הלך והצטמצם מאז 2014 – שנה ששברה את שיאי קורבנות התעופה של העשור הנוכחי, עם למעלה מ-1,300 הרוגים ונעדרים. על פי המחקר של ה-B3A, מספר הקורבנות היה הנמוך ביותר ב-2017 עם "רק" 101 אסונות תעופה שדווחו באותה שנה, אשר גבו את חייהם של 399 בני אדם (המספר הנמוך ביותר מאז תום מלחמת העולם ה-2). כעת, מסתמן שהמגמה הזו הגיעה לקיצה, עם מספר קורבנות שעובר את ה-860 ב-2018, והשנה עדיין לא הסתיימה.
Indonesian investigators are examining debris from Lion Air flight JT 610, which crashed into the sea off the capital, Jakarta, on Monday morning.
— CNN (@CNN) October 29, 2018
The plane was carrying 181 passengers, as well as six crew members and two pilots https://t.co/BWaefl0MKI
Aerial footage has revealed the wreckage of the helicopter crash outside Leicester City football stadium.
— Sky News (@SkyNews) October 28, 2018
It's understood club owner Vichai Srivaddhanaprabha was on board.
For the latest on the story, head here: https://t.co/NiwFkkUeLK pic.twitter.com/nmufaohTp4
התאונות הקשות
ההתרסקות של טיסה JT-610 היא תאונת המטוס האזרחי הקטלנית ביותר של השנה הנוכחית, אך היא לא הקשה ביותר. באפריל האחרון, דווח על התרסקות מטוס מסוג Ilyushin Il-76 של הצבא האלג'ירי, אשר גבתה את חייהם של 257 בני אדם. על פי הדיווחים, המטוס התרסק זמן קצר לאחר ההמראה שלו משדה התעופה בופאריק בשעה 07:50. עדי ראייה מדווחים כי הכנף של המטוס התלקחה רגעים ספורים לפני ההתרסקות הקטלנית. בין הנוסעים היו חיילים וקצינים של צבא אלג'יר, אשר נסעו יחד עם בני משפחותיהם. כמו כן, הטיסה הכילה כמה עשרות פליטים של שבט הסהרווי, שביקרו במדינה לצורך טיפול רפואי.
התרסקות מטוס נוספת שזעזעה את כלי התקשורת ברחבי העולם הייתה זו של טיסה 703. ב-11 לפברואר, מטוס של חברת התעופה הרוסית סרטוב אירליינס המריא ממוסקבה אל עבר שדה התעופה אורסק, אשר ממוקם כ-3 ק"מ מגבול רוסיה-קזחסטן. טיסת הפנים התרסקה זמן קצר לאחר ההמראה וגרמה למותם של 71 בני אדם. על פי הדיווחים של עדי ראייה, כלי התעופה בער לפני שפגע באדמה. מצלמות אבטחה פרטיות שהותקנו בבית של תושב הכפר ארגונובו הצליחו לתעד את הרגע שבו המטוס התרסק והתלקח בין רגע.
כמה ימים לאחר האסון הזה, חברתו של אחד מקורבנות המטוס סיפרה לתקשורת שהוא חזה את ההתרסקות. לדבריה, הוא היה מדיום שעסק בקריאת העתיד על ידי חזיונות. ימים ספורים לפני התאונה הוא סיפר לחבריו הקרובים שהוא מרגיש נוכחות חזקה של כוחות הצלה בסביבתו, אבל הוא פירש את זה כמסיבה - אותה תכנן - שתצא משליטה, ולכן ביטל אותה. יום לפני הטיסה הוא סיפר ששוב הרגיש את התחושה הרעה של כוחות הצלה ולכן חשב לשנות את הטיסה שלו, אך לבסוף עלה עליה בכל זאת משום שהיה חייב להגיע בדחיפות חזרה הביתה כדי להמשיך בעבודתו היומית כמהנדס.
תקרית התעופה הזו עדיין נחקרת על ידי הרשויות ונכון לעכשיו, מסתמן שהתאונה נגרמה כתוצאה מהפרת תקנות הבטיחות של רשות התעופה המקומית.
#trabzon airport #TZX #pegasus airlines flight PC 8622
— Rayo2mil (@Rayo3mil) January 14, 2018
162 passengers evacuated#Boeing 737-800 #TC-CPF
First flight date15/11/2012
Plane age5.2 years pic.twitter.com/wTvjvZLQsn
התאונות הביזאריות
באסונות התעופה האוויריות של 2018, נרשמו גם כמה תקריות מחרידות ונדירות במיוחד, כמו למשל התאונה הקטלנית שקרתה על טיסת סאות' ווסט איירליינס שיצאה משדה התעופה לה גווארדיה שבניו יורק לכיוון דאלאס בחודש אפריל האחרון. כאשר המטוס היה באוויר, אחד ממנועיו התפוצץ לפתע ורסיס שלו עף בעוצמה לאחד מחלונות המטוס וניפץ אותו, מה שגרם לנוסעת שישבה ליד המטוס, ג'ניפר ריאודרן, להישאב החוצה מהמטוס.
ההבדל בלחצי האוויר והטראומה הקשה לגוף לא הותירו כמעט סיכוי לריאודרן. נוסעים שישבו לידה משכו חזרה את גופה בכח, אך היא לא שרדה את התקרית האיומה. הנחמה היחידה של משפחתה הייתה בכך שאם הנוסעים לא היו נאחזים בה בכח, היא הייתה נשאבת החוצה לחלוטין ולהם לא הייתה גופה לקבור. עוד שבעה נוסעים נפצעו בתקרית האיומה הזו, כאשר רבים שהיו על המטוס הגדירו את המראות הקשים כטראומה שלעולם לא תעזוב אותם.
בסוף מאי קרתה עוד תאונה אווירית מלחיצה, כאשר מטוס נוסעים קטן בהנודורס פשוט התרסק לתוך מסלול הנחיתה בשדה התעופה וממש נחצה לשניים ועלה בלהבות. במקרה הזה, בנס לא היו הרוגים בתקרית, אך 9 פצועים פונו לבית החולים. כחודש וחצי אחר כך, עוד מטוס נוסעים קטן של חברת קוואנטס עלתה לכותרות, כאשר נוסע תיעד מבפנים את המטוס עולה באש ומתרסק. התאונה גבתה את חייהם של שניים וגרמה לפציעתם הקשה של שני הטייסים האוסטרלים ואנשים שהיו על הקרקע.
גם בפברואר השנה קרתה תאונה אווירית נוספת ביזארית, אך הפעם לא היה מדובר בתקלה או תאונה מכנית, כאשר שני נוסעים נפלו למותם ממטוס שהיה בדרכו לניו יורק מאקוודור. מאוחר התברר שהנוסעים ניסו להבריח את עצמם על המטוס וניסו להיאחז בו בצורה כלשהי, אך כשלו. הרשויות נאלצו לסגור את שדה התעופה למשך שעתיים כמעט, עד שהגופות פונו.
האסונות שנמנעו
חשוב להדגיש כי לא כל אסונות התעופה נגמרו באסון. למעשה, דווקא תאונת המטוס הראשונה של השנה נגמרה ללא קורבנות באורח נס. טיסה 8622 של חברת פגאסוס איירליינס המריאה מאנקרה, טורקיה, ב-13 בינואר ונחתה בשדה התעופה של טרבזון באותו ערב. המטוס הצליח לנחות על הקרקע למרות תנאי מזג האוויר (אשר הגבילו את טווח הראייה של הטייס), אך המטוס החליק על מסלול הנחיתה ונפל מצוק. למרבה המזל, כלי התעופה לא התרסק בים וכל 168 הנוסעים שרדו את התקרית בשלום.
תאונת מטוס נוספת שארעה בקיץ האחרון אשר הייתה יכולה להיגמר באסון היא זו של טיסה 241. ב-28 ליולי, מטוס של חברת התעופה הלאומית של מדינת ואנואטו, אשר שוכן באוקיינוס השקט מזרחית לאוסטרליה, התלקח בעודו באוויר. על פי הדיווחים, המנוע הימני של המטוס נדלק בזמן התעופה, מה שהכריח את הטייס להפסיק את פעולתו באוויר. המטוס הצליח בסופו של דבר להגיע אל יעדו, אבל הוא התנגש בשני מטוסים נוספים שחנו בסמוך למסלולי הנחיתה. למזלם של הנוסעים ואנשי הצוות, התקרית הסתיימה רק עם פציעות קלות. נכון לעכשיו, עדיין לא ברור מה גרם למנוע להתלקח באמצע הטיסה.
מספר ההרוגים של השנה הנוכחית אומנם כפול מזה של השנה שעברה, אך חשוב להדגיש כי מניין הקורבנות אפילו לא מתקרב למספר ההרוגים בתאונות תעופה במאה ה-20. ארגון B3A מדווח כי רק בשנת 1972 נרשמו כ-344 תאונות מטוסים שכתוצאה מהם, 3,346 אנשים איבדו את חייהם – ולמרות העובדה שאנחנו רחוקים מהמספרים האלה, קשה להתעלם מהמגמה המדאיגה של השנה האחרונה.