בשנת 1503 הוזמן לאונרדו דה וינצ'י לצייר ציור קיר ענק בארמון פאלאצו וקיו - בית העירייה של פירנציה - שיתאר את ניצחון העיר בקרב אנגיארי. לאונרדו עבד על היצירה במשך שלוש שנים אך הציור לא הושלם מעולם וכעבור כמה עשרות שנים היצירה נעלמה אחרי שציור אחר צויר עליו. זו לפחות הייתה הסברה עד כה, אך ממצאים חדשים שפורסמו היום על ידי חוקרי אמנות רומזים שהיצירה לא נמחקה אלא הוחבאה בקיר כפול על ידי הצייר ואדריכל האיטלקי ג'ורג'ו וזארי. (דיילי מייל)
היצירה הלא גמורה של דה וינצ'י נחשבה להרוסה במשך 400 שנה, עד שבשנות ה-70 חוקר האמנות האיטלקי מאוריציו סרצ'יני גילה צמד מילים בלטינית מוחבא בציור הקיר של וזארי, שנחשב למשמיד היצירה של גאון הרנסנס. על ציור הקיר התנוססו המילים "cerca trova" ("חפש ותמצא", בעברית) - ומסע סטייל "צופן דה וינצ'י" בן ארבעים שנה החל.
סרצ'יני השתמש בסורקי לייזר, חום ומכ"ם כדי לחפש רמזים בקירות של ארמון פאלאצו וקיו, שם לאונרדו צייר את היצירה, והאמין שבמשך מאות שנים הוחבא "הציור האבוד" בתא סודי; היום הוחדרה לתוך החלל מאחורי ציור קיר בארמון מצלמה אנדוסקופית זעירה והוכיחה שיש סיכוי שהוא צדק.
הדגימות הכימיות הראו שאת היצירה הסודית שמסתתרת שם ציירו עם צבע שחור, המכיל את אותו פיגמנט כהה שדה וינצ'י עשה בו שימוש במונה ליזה, ובנוסף מצאו החוקרים צבע בז' שנמרח, ככל הנראה, עם מברשת. "הנתונים מעודדים מאוד", סיפר אחד החוקרים הפועלים בהתרגשות בארמון שנבנה בשנת 1299 ומתנשא מעל כיכר הסיניוריה במרכז פירנצה העתיקה.
לדבריו, "למרות שאנו עדיין בשלבים ראשוניים של המחקר, ויש עוד הרבה עבודה לפנינו, הראיות מצביעות על כך שאנחנו בכיוון הנכון". אך כמובן שיש כבר כמה היסטוריונים המפקפקים בממצאים וטוענים כי התאוריה לא מסדרת מבחינה כרונולוגית. בנוסף המתנגדים העלו חשש שהנזק הפוטנציאלי לא שווה את הסיכון, לדבריהם למרות הסקרנות הרבה, אסור לסכן את היצירה של וזארי רק כדי לראות אם באמת מתחבא מאחוריו הציור המסתורי והיוקרתי של דה וינצ'י. אנחנו נחזיק להם אצבעות ונחכה לתשובות.