התמונה הבלתי נתפסת שהראינו לכם לפני כשבועיים, בה רואים נער נופל למותו ממטוס, גרמה לרבים להלם. אבל העובדה המצערת היא, שלאורך ההיסטוריה צולמו עוד עשרות תמונות רגעים ספורים לפני שקרה אסון אווירי נורא, מה שהפך אותן בסופו של דבר לזיכרון טרגי. הנה כמה מהמצמררות ביותר:

1. צוות הצ'לנג'ר

אסון מעבורת הצ'לינג'ר (צילום: AFP, AFP PHOTO/Abdelhak SENNA)
אסון מעבורת הצ'לינג'ר | צילום: AFP, AFP PHOTO/Abdelhak SENNA


אסון מעבורת החלל צ'לנג'ר הפך לאחד האירועים המשמעותיים והקשים ביותר בתולדות נאס"א. בבוקר ה-28 בינואר 1986, הלכו שבעת האסטרונאוטים שבתמונה לכיוון המעבורת - אשר התפוצצה באותו יום 73 שניות לאחר ההמראה, בגובה 16 ק"מ. בהמשך התברר כי סיבת הפיצוץ הייתה אטם בטיל ההאצה. 

בין האסטרונאוטים שהיו על המעבורת הייתה גם מורה, כריסטה מקאוליף. היא גויסה למשימה על מנת לנסות ליצור באזז מחודש בקרב התקשורת כלפי חקר החלל. התכנון היה שמקאוליף תעביר שיעור מהחלל ובכך ליצור התעניינות גוברת בכל העולם. תלמידיה היו בקהל הצופים בקייפ קנוורל וצפו ברגע האסון המחריד.

2. טיסה 571


ביום שישי ה-13 באוקטובר 1972 (אגב, יום שישי ה-13), קבוצת רוגבי עלתה על טיסה 571 של חיל האוויר האורגוואי, יחד עם בני משפחה ואוהדים. על המטוס היו 45 נוסעים ואנשי צוות שיעדם היה בירת צ'ילה - אך המטוס לא הגיע ליעד, והתרסק בהרי האנדים. 12 נוסעים נהרגו בהתרסקות עצמה, עוד חמישה מתו מפצעיהם ביום המחרת ונוסע אחד מת מפצעיו כעבור שבוע.

27 נוסעים צלחו את השבוע הראשון, אך התמודדו עם תנאים קשים: קור, שלג, אוויר דליל ופציעות כמו שברים. בהמשך יתברר שמאחר ולא היה להם מספיק מזון, הם נאלצו לקבל החלטה קשה ושנויה במחלוקת - לאכול את בשרם של הנוסעים שלא שרדו את ההתרסקות. ב-29 באוקטובר נקבר גוף המטוס בו ישנו תחת מפולת שלגים - מה שגרם למותם של עוד שמונה מניצולי ההתרסקות. בסופו של דבר, שלושה נוסעים הצליחו להיחלץ והם נשלחו לנסות להשיג עזרה. בתום מסע של שבוע הם נתקלו בבוקר צ'יליאני שהזעיק עבורם כוחות חילוץ. לאחר 72 ימים מיום ההתרסקות, ניצלו 16 מתוך 45 הנוסעים.

3. אסון נהר ג'ילונג

58 נוסעים ואנשי צוות עלו על טיסה 235 של חברת טרנס-אסיה איירווייז, שהייתה בדרכה מטאיפיי שבטאיוואן לג'ינמן, ב-4 בפברואר 2015. שתי דקות לאחר ההמראה, התקבל דיווח מהטייסים על מנוע שעולה באש. המטוס נטה שמאלה באופן קיצוני ורגעים ספורים לאחר מכן הוא התרסק לתוך נהר הג'ילונג בטאיפיי.

15 נוסעים שרדו את ההתרסקות ונימשו מהנהר על ידי כוחות ההצלה. בין הפצועים היו שני נוסעי מונית שהמטוס פגע בה שנייה לפני ההתרסקות. הרגע הזה תועד על ידי מצלמה קדמית ברכב של נוסע שהיה עד לאסון.

4. נוסעי טיסה 123

התמונה הזו צולמה בתוך טיסה 123 של חברת התעופה ג'פאן איירליינס ב-12 באוגוסט 1985. המטוס, עליו היו 509 נוסעים ועוד 15 אנשי צוות, היה בדרכו מטוקיו לקנסאי. 12 דקות לאחר ההמראה, חלה ירידת לחץ מיידית עקב כשל בשסתום הלחץ האחורי. הטייסים שלחו אותות מצוקה והתבקשו להנמיך גובה - אך זה היה מאוחר מדי. המטוס יצא משליטה והחל לנוע מעלה ומטה, בסופו של דבר הוא צלל בחדות והתרסק על צלע ההר טאקאמהגארה.

רק ארבעה שרדו את האסון: דיילת צעירה שלא הייתה בתפקיד, ילדה בת 12 שנמצאה על עץ, ואם ובת בת ה-8 שנלכדו במטוס. הדיילת סיפרה בבית החולים שהיא שמעה צרחות מניצולים אחרים, אך אלו נחלשו בהדרגה עד שלא שמעה דבר. בבדיקות שנעשו לאחר המוות התגלה כי מספר נוסעים סבלו מחבלות והצליחו לשרוד את ההתרסקות - אך מתו מהקור ומהפציעות שסבלו עד שהגיעו כוחות החילוץ ביום המחרת.

5. התנגשות המטוסים

ב-25 בספטמבר 1978 המריאו בקליפורניה שני מטוסים: האחד טיסה מסחרית 182 של פסיפיק סאות'ווסט איירליינס, והשני מטוס ססנה 172. על המטוס המסחרי היו 128 נוסעים ו-7 אנשי צוות ועל הססנה היו שניים - מדריך טיסה וטייס מתלמד. מגדל הפיקוח  בסן דייגו, שבקליפורניה, הודיע לצוות טיסה 182 על מטוס הססנה שקרוב אליהם. אלה אישרו שראו את הססנה, אך ככל הנראה איבדו קשר עין איתו לאחר כמה רגעים. 

המטוסים היו אמורים לחלוף זה על פני זה, אך כאשר צוות 182 היה בטוח שהססנה כבר מאחוריהם - התברר מאוחר יותר שהוא שינה מסלול והיה דווקא ממש מתחתם וקצת מלפנים. מבלי לדעת שהססנה נמצא במסלולם, המטוס החל לבצע נחיתה והוריד גובה במהירות. 790 מטרים מעל הקרקע אירעה התנגשות בין שני המטוסים, כאשר טיסה 182 נפגעה בכנף הימנית.

המטוס צלל במהירות מטה ללא שליטה והתרסק לתוך שכונת מגורים. צלם בשם האנס ונדט שנכח במקום, ראה את המטוס צולל והספיק לצלם שתי תמונות שלו. המטוס נשרף והושמד, ורק חלקים קטנים ממנו היו ניתנים לזיהוי. האסון היה כל כך קשה, שרק 4 גופות נמצאו בשלמותן.

בנוסף לכל הנוסעים ואנשי הצוות בשני המטוסים, נהרגו גם 7 אנשים שהיו על הקרקע. עוד 22 בניינים ניזוקו כתוצאה מההתנגשות ועוד 9 אנשים נפצעו על הקרקע.

6. התמונה האחרונה במטוס המלזי

דייב וקים היילי יצאו לחופשה חלומית עם בתם הקטנה בת ה-4. הם עלו לטיסה 17 של מלזיה איירליינס, שיצאה ב-17 ביולי 2014 מאמסטרדם לקואלה למפור - ומעולם לא הגיעו ליעדם.

דייב צילם את אשתו ובתו רגעים ספורים לפני ההמראה וזהו התיעוד האחרון מתוך המטוס, שנפגע על ידי טיל קרקע-אוויר שנורה לעברו במכוון. המטוס התרסק באוקראינה ובאוקטובר 2015, נקבע על ידי ועדת חקירה הולנדית שהמטוס הופל על ידי טיל "בוק" תוצרת רוסיה. עם זאת, פוטין טען כי אוקראינה היא האחראית להתרסקות.

על המטוס היו גם חוקרי איידס מובילים בתחומם, אשר עשו את דרכם לכנס של האגודה הבינלאומית לאיידס.

7. התרסקות הקונקורד

הקונקורד היה מטוס על קולי שהופעל על ידי חברות התעופה בריטיש איירווייז ואייר פראנס, בין השנים 1976-2003. ב-25 ביולי 2000 קרתה התאונה הקטלנית היחידה בה היה מעורב מטוס מסוג זה.

טיסה 4950 של אייר פראנס שהמריאה מנמל התעופה שארל דה גול בפריז לכיוון ניו יורק, התרסקה דקה וחצי לאחר ההמראה לתוך בית מלון, וגרמה למותם של כל 100 נוסעי המטוס, 9 אנשי הצוות ועוד 4 אנשים ששהו במלון.

לפי דו"ח החקירה, מטוס הקונקורד עלה במסלול ההמראה על חתיכת סגסוגת טיטניום ברוחב 43 ס"מ ובאורך 3 ס"מ, שנפל ממטוס אחר שנחת על המסלול דקות ספורות לפני כן - ואז קרתה במהירות הבזק שרשרת של טרגדיות.

החתיכה הזו גרמה לחתך בגלגל מספר 2, מה שגרם לגומי במשקל 4.5 קילו להתנתק. החתיכה הזו פגעה ישירות במכל הדלק וסדקה אותו. כ-75 ליטרים של דלק דלפו כל שנייה בעקבות זה, והדלק התלקח כתוצאה מניצוץ חשמלי.

הטייס ניסה לחזור על עקבותיו ולנחות בשארל דה גול, אך לא הצליח להסתובב בעקבות תקלה במערכת החשמל. המטוס איבד את כוח העילוי שלו והתרסק. האסון הזה גרם לקרקוע כל מטוסי הקונקורד, וגם לאחר שחזרו להשתמש בהם מספר הלקוחות ירד משמעותית, עד שהוחלט להפסיק סופית את שימושם ב-24 באוקטובר 2003.