האם למדנו כל מה שאפשר ללמוד על אסון הטיטניק? מתברר שלא: שופט פדרלי בארה״ב פסק השבוע כי חברת חילוץ רשאית להוציא לפועל מבצע שינסה לחלץ את הטלגרף שבו נעשה שימוש בטיטניק כדי לשלוח את אותות המצוקה בזמן טביעתה.
צו בית המשפט אישר לחברת RMS Titanic בע״מ לשלוח רכב אוטונומי לא מאויש (ROV) לתוך ״סוויטת המקרוני״, החדר שממנו שלחו הטלפנים את קוד המורס לאחר שהספינה התנגשה בקרחון לפני 108 שנים.
לפי השופט, למכשיר הקשר יש ערך ״היסטורי, חינוכי, מדעי ותרבותי״ שמצדיק את הוצאת המשלחת. ברטון האנצ׳ק, נשיא החברה, אמר כי ״לולא מכשיר הרדיו הזה, אותות המצוקה לא היו נשלחים, אף אחד לא היה שורד ומעולם לא היינו מוצאים את הטיטניק״.
למה בית המשפט היה צריך להתערב מלכתחילה? עקב צו משנת 2000 שלמעשה מנע מהחברה לפגוע בשלדת הספינה. אלא שהזמן עשה את שלו, ואם המשלחת לא תוכל לצאת בקרוב, חלון הזמן שלה ייסגר.
המשימה תצא ככל הנראה לפועל בחודשי אוגוסט או ספטמבר הקרובים, בתלות בווירוס הקורונה כמובן. ספינה של החברה תשייט מעל שרידי הטיטניק וממנה, ייצא רכב למצולות הים וישתמש בכלי מיוחד כדי להשיג את הטלגרף. לצורך כך ייתכן והוא ייאלץ לחתוך את השלדה ולהסיר ממנה חלקים. זאת לעומת מחאה של גופים אחרים כמו ה- National Oceanic and Atmospheric Administration המתנגדים למשימת החילוץ המסחרית וטוענים כי יש לשמר כמה שיותר מהספינה. למרות זאת, האנצ׳ק גורס כי ייתכן ולא יהיה בזה כלל צורך.
״יש הרבה חורים בגג הספינה כך שיכול להיות שנוכל להיכנס דרך אחד מהם באמצעות כלי קטן במיוחד שישתחל פנימה, ייפתח ויוכל לפעול", אמר הנשיא והוסיף כי בעבר נעשה שימוש בכלי דומה על מנת לחלץ חלק משאריות המטען שנמצא בספינה.
חברת RMS Titanic מחזיקה בזכויות החילוץ של שרידי הטיטניק כבר משנת 1980, ואספה מאז יותר מ-5,000 פריטים. בין הפריטים שנאספו באמצעות כלי אוטונומיים זעירים היו צלחות, גיליונות תווים, סיכות, עיטורים של הספינה ועוד. הטלגרף, לעומת זאת, עשוי לגלות פרטים חדשים בנוגע למסרים שהספינה שלחה וקיבלה לפני שפגעה בקרחון, ובאותות המצוקה ששלחה לפני ששקעה. האנצ'ק הוסיף: ״זה משהו שהרבה היסטוריונים תמיד רצו לחלץ״.