ארבע שנים חלפו מאז היעלמותה המסתורית של טיסת מלזיה איירליינס מספר MH370 מקואלה לומפור לבייג'ינג, ואיש עדיין לא יודע מה עלה בגורל 239 הנוסעים ואנשי הצוות. אפשר כבר להניח בבטחה שלעולם לא נדע, והאירוע המוזר הזה יצטרף לעשרות מקרים של כלי תחבורה המוניים שנעלמו כלא היו בלב ים או באוויר. הנה עשרה מהם:
6 המטוסים שאבדו בבת אחת: טיסה 19, 1945
לוטנט צ'ארלס טיילור, מדריך טיסה עם מספיק ניסיון בתחום, יצא בבוקר ה-5.12.1945 לטיסת אימון אותה הוביל. הטיסה, שיצאה מפלורידה, כללה חמישה מטוסי מפציצים מדגם האוונג'ר, וכולם נעלמו כאילו לא היו.
כשעה וחצי לאחר שהטיסה יצאה, היה ברור שהטייסים לא בטוחים היכן הם נמצאים ושמתעוררות בעיות בצוות. הם ניסו להבין מה המצפן מראה להם, אבל משום מה לא הצליחו למקם את עצמם לפיו. טיילור עצמו נשמע בתשדורות אומר ששני המצפניו שלו אינם תקינים. "אנחנו לא יכולים למצוא את המערב, הכל לא נכון", הוא אומר בשלב מסוים. "אנחנו לא יכולים להיות בטוחים בקשר לכל כיוון. הכל נראה מוזר, אפילו האוקיינוס".
התשדורת המוזרה הזאת מלווה באחת נוספת, כאשר טיילור אומר בקול שיתואר בהמשך כהיסטרי "אנחנו לא יודעים איפה אנחנו... הכל... לא יכולים להבין כלום". לבסוף, המלים האחרונות המצמררות שנשמעות מטיילור ומטיסה 19 הן: "זה נראה כאילו אנחנו נכנסים למים לבנים, שום דבר לא נראה בסדר. אנחנו לא יודעים היכן אנחנו, המים ירוקים, לא לבנים... אנחנו אבודים לחלוטין".
מטוס הצלה הוזנק כדי לנסות למצוא את המטוסים שנעלמו – אבל הסיפור קיבל תפנית מצמררת עוד יותר כאשר גם מטוס ההצלה איבד קשר עם מגדל הפיקוח ונעלם בעצמו מבלי להותיר זכר. שרידי המטוסים וכל 27 אנשי הצוות שהיו באימון, לא נמצאו עד היום.
309 הנוסעים שנעלמו בלב ים: ה-יו.אס.אס סייקלופ, 1918
סיפור היעלמותה של ספינתה ה-USS Cyclop הוא אחד מהידועים לשמצה באזור משולש ברמודה, גם משום גודל התעלומה וגם משום שאנחנו מדברים על תחילתה של המאה הקודמת, הרבה לפני שצצו תיאוריות קונספירציה מפחידות על האזור.
מדובר בספינת מסע שנעלמה בשלמותה ב-4 למרץ 1918. יחד איתה, נעלמו 309 אנשי צוות ומטען שכלל 10 אלף טון של עופרת. הספינה, שיצאה מברבדוס, לא שידרה שום אות מצוקה ועד היום לא ברור אם היא שקעה למצולות בגלל המשקל שסחבה, יורטה על ידי צוללת גרמנית או פשוט נעלמה כמו שרבים אחרים נעלמו במשלוש ברמודה. כך או כך, היא הפכה לאבידה הגדולה ביותר של חיל הים האמריקאי שלא כתוצאה מקרב.
הצוללת שצללה עמוק מדי: ה-יו.אס.אס קפלין, 1943
בזמן מלחמת העולם השנייה, ה-יו.אס.אס קפלין נחשבה לספינת מלחמה אימתנית במיוחד, למרות שטכנית הייתה בכלל צוללת. במשימתה הראשונה בלב ים היא אף הצליחה להטביע ספינת משא של הכוחות היפניים, אך לאחר מכן לא הצליחה להשלים משימה נוספת. היא נשלחה לדארווין שבאוסטרליה לצורך תיקונים ופעולות תחזוקה, ואז יצאה שוב לכיוון מלזיה בנובמבר 1943 כשעליה 76 חברי צוות.
בחודש דצמבר, ספינה אחרת של חיל הים האמריקאי זיהתה צוללת באזור שאליו הייתה אמורה להגיע הקפלין, אך כשניסתה ליצור קשר, הצוללת מיד חזרה למצולות ומאז לא נראו עקבותיה. היה זה ידוע כי במסלול המיועד של הקפלין היו פזורים מוקשים, אך לא נמצא שום שריד של הספינה לאורך הדרך שיצביע על פיצוץ כזה.
הטיסה שלא הותירה מאחוריה אף רמז - אמיליה ארהרט, 1937
זהו ככל הנראה מופע ההיעלמות המפורסם ביותר בכל הזמנים: ארהרט הייתה אמורה לצאת לגיחה אחרונה באוויר מפלורידה ולשוטט בשמי העולם לאורך קו המשווה, יחד עם הנווט שלה פרד נונן. אלא שאיפשהו מעל האוקיינוס השקט, המטוס פשוט נעלם ללא עקבות, ועד היום איש לא הצליח לאתר את שרידיו. תאוריה שעלתה בשנה שעברה טוענת כי ארהרט ונונן שרדו את ההתרסקות ונשבו על ידי הצבא היפני באיי מרשל, וזאת עקב תמונה מ-1937 בה נראים היפנים גוררים מטוס לא מזוהה, יחד עם עורף של אישה שאמורה להיות ארהרט.
רק לאחרונה נודע כי התיאוריה היא בחלקה נכונה. עצמות שנמצאו על אי, לא רחוק מהוואי - יעד העצירה הבא של ארהרט במסע, נמצאו מתאימים בסבירות של 99% לאלה של ארהרט. וכאן תוכלו לקרוא מה בדיוק חושבים שקרה. שרידי המטוס והנווט, עם זאת, לא נמצאו מעולם.
הטיסה שחזרה עם כל הנוסעים, חוץ מאחד - די.בי קופר, 1971
ב-24 בנובמבר 1971 אדם שהזדהה כדן קופר (או די.בי קופר) עלה על טיסה מפורטלנד לסיאטל. על פי העדויות שנגבו לאחר מכן, קופר היה לבוש בחליפה, התנהל ברוגע ואף הדליק סיגריה רגע לפני שקרא לדיילת והעביר לה פתק. הדיילת לא פתחה את הפתק מיד וקופר אמר לה בישירות שכדאי שהיא תביט בפיסת הנייר, כי יש לו פצצה. הדיילת כמובן מיד פתחה את הפתק, ולדבריה היה כתוב עליו: "יש לי פצצה במזוודה, אני אשתמש בה במידת הצורך. אני רוצה שתשבי לידי, המטוס הזה נחטף".
קופר דרש 200 אלף דולר במזומן וארבעה מצנחים, בתמורה לכך שהנוסעים ישוחררו בבטחה. המטוס נחת בסיאטל, שם ה-FBI העביר לו את הכסף והמצנחים. הנוסעים ירדו מהטיסה ולא היו מודעים כלל לדרמה שהתרחשה על המטוס. ארבעת אנשי הצוות נשארו עם קופר על המטוס, ולאחר תדלוקו, קופר הורה לטייס לטוס במהירות נמוכה לעבר מקסיקו. בשלב זה הוקפצו מטוסי קרב, שניסו לשמור על קשר עין עם המטוס, אבל עקב סופה חמורה מטוסי הקרב איבדו את המטוס. כשעתיים לאחר שהטיסה יצאה לסיאטל, הטייס הבחין כי הנורית של הדלת האחורית נדלקה ומצביעה על כך שהיא נפתחה. התברר מיד שקופר קפץ מהמטוס באמצע הסופה, איפשהו מעל דרום וושינגטון.
ה-FBI פתח בסריקות באזור שבו קופר נחת לכאורה, אך לא הצליח למצוא כלום. ב-1980 הייתה פריצת דרך חלקית כשילד בן 8 מצא כמה שטרות בלויים ליד נהר. בדיקה העלתה שאלה השטרות שניתנו לקופר, ומכך הסיקו החוקרים שהוא לא שרד את הצניחה.
המסר המסתורי מהטייס - סטארדסט, 1947
בשנת 1947 מטוס הסטארדסט של חברת התעופה British South American Airways נעלם אי שם מעל הרי האנדים בדרום אמריקה. רגע לפני שנותק עמו הקשר, קיבלו פקחי התעופה מסר מהטייס בקוד מורס, שתורגם למילה המוזרה "STENDEC". במשך שנים צצו ועלו תאוריות בנוגע למה באמת קרה שם ולמה בדיוק התכוון הטייס, כאשר אחת הבולטות שבהן הייתה שהמטוס נתקל בעב"ם. אלא שבשנת 2000, מטפסי הרים נתקלו בשאריות של המטוס יחד עם שרידים של כמה מהניצולים, מה שהוביל לתאוריה חדשה: המטוס התרסק לתוך הר והוביל למפולת שלגים, שקברה אותו עמוק בשלג. יחד עם זאת, שרידי המטוס עדיין לא נמצאו במלואם, לא ברור מה גרם להתרסקותו והכי חשוב - עדיין לא פוענח המסר המסתורי.
אבל חכו, כי הצרות של חברת התעופה הזו לא נגמרו שם.
המטוס שנמחק ברגע בגובה רב - הסטאר אריאל, 1949
שנה לאחר תקרית המסר המסתורי שהשאיר הטייס במטוס שנעלם, קרתה עוד תקרית חמורה באותה חברת תעופה. ב-1948 נעלם מטוס סטאר טייגר של חברת התעופה British South American Airways, שיצא מלונדון לברמודה. לפני ההמראה נרשם כי ישנה תקלה בוויסות החום ובמצפן, אך המטוס בכל זאת המשיך בתכנית.
כדי לשמור על חום המטוס מבפנים, הטייס החליט לטוס בגובה נמוך במיוחד, רק קצת מעל חצי קילומטר מעל פני האדמה. הפעולה הזו גרמה לכך שהדלק נצרך בכמויות הרבה יותר גבוהות, ולא ברור אם זה קשור, אבל 25 הנוסעים ו-6 אנשי הצוות מעולם לא הגיעו ליעדם. מה שגרוע יותר מזה, הוא ששנה לאחר מכן קרתה עוד תקרית כזאת, רק מסתורית יותר.
ב-17.1.1949 יצאה טיסת סטאר אריאל של אותה חברה מברמודה לג'מייקה. כשעה לאחר ההמראה, הטייס אמר למגדל הפיקוח את מיקומו וזמן קצר לאחר מכן פשוט חדל מלהתקיים כשהוא תועד לאחרונה בגובה של 5.5 קילומטרים מעל האדמה.
מה שמוזר בסיפור, חוץ מהמובן מאליו, הוא שחוחקרי תעופה שללו במקרה הזה את כל הסיבות הרגילות שבגללן מטוס יכול להיעלם: מזג האוויר היה מושלם, היה מספיק דלק במטוס ולא נמצאו תקלות בתפקודו של הטייס. מסקנת החוקרים הייתה שהיה חייב להיות גורם חיצוני שגרם למטוס או לטייס לאבד תפקוד. בחלוף הזמן טענו מומחים שמה שלא יהיה שקרה למטוס היה חייב לקרות במהירות וללא אזהרה, מה שהוביל אותם לחשוב שמדובר בפיצוץ.
עם זאת, צריך לזכור שעד היום לא נמצאו שרידי המטוס וכל 20 הנוסעים, שהיום נחשבים למתים, מעולם לא נמצאו.
האס.אס ארקטיק, 1854
את טרגדיית הטיטאניק כולם מכירים, אבל המקרה הבא הוא הרבה פחות ידוע למרות שכאן מדובר בטרגדיה כפולה, של ספינה שגם התנגשה בספינה אחרת, וגם נעלמה לחלוטין לאחר מכן.
האס.אס ארקטיק הייתה ספינה אמריקאית עם לפחות 400 נוסעים שפגעה בספינה הצרפתית אס.אס וסטה בשנת 1854. למרות התאונה, אף אחת מהספינות לא שקעה מיד. הארקטיק ניסתה להגיע חזרה לחופי ניו יורק, אך מאמציה לא צלחו והיא ככל הנראה טבעה באמצע הדרך, אם כי שרידיה מעולם לא נתגלו. שש סירות הצלה נשלחו לחוף, מהן רק שתיים הגיעו ליעדן ואחת נאספה על ידי ספינה בדרך. שלוש האחרות מעולם לא נמצאו.
התאונה עלתה בחיי 350 קורבנות סך הכל והרבה נפגעים אחרים. למעשה, כל הנשים והילדים ששהו על גבי הארקטיק לא שרדו את התקרית, ונותרו רק 88 אנשי צוות.
טיסת הבכורה שנעלמה מהרדאר - הפליינג טייגר, 1962
בשנת 1962 השיקה ארה"ב את חברת Flying Tiger כחברת התעופה הראשונה שמתמקדת בטיסות הובלה, עם טיסה 739 שהייתה אמורה להיות טיסת הבכורה לפיליפינים. החגיגות נקטעו לאחר שהתברר כי המטוס לא יגיע ליעדו, למרות ששום קריאת חירום או אותות מצוקה לא תועדו.
צוות של טיסה אחרת, שטסה במסלול שמתחת לפליינג טייגר, דיווח כי הבחין באור בוהק בשמיים שמעליו, מה שנראה כמו פיצוץ. תאוריה אחרת גורסת כי המטוס נחטף, או שבוצעה בו חבלה מסוימת כדי למנוע ממנו לנחות ביעד.
האס.אס וואראת', 1909
שלוש שנים לפני הטיטניק, ספינת הפאר אס.אס וואראת' עשתה את דרכה מאירופה לאוסטרליה, כשעל סיפונה 211 נוסעים ואנשי צוות (למרות שטכנית, היא יכלה להכיל 700 נוסעים, מהם 100 תאי נוסעים במחלקה ראשונה). היא אמנם הגיעה לאוסטרליה, אך נעלמה בדרך חזרה לאירופה באופן מסתורי. התחנה האחרונה בה נראתה הייתה בדורבן שבדרום אפריקה, משם הייתה אמורה להמשיך לקייפטאון, אליה מעולם לא הגיעה. כן ידוע כי במהלך ההפלגה היא נקלעה לתנאי מזג אוויר קשים, וחוקרים מאמינים כי היא פשוט לא התמודדה עמם וטבעה. אבל שוב, שום דבר לא הוכח ולא נמצאו לכך ראיות.