טכנולוגיה חדשה עשויה סוף סוף לפתור את תעלומת טיסה MH370 של מלזיה איירליינס, שנעלמה מעל האוקיינוס ההודי לפני יותר משבע שנים. עצם האפשרות כי ניתן יהיה לבסוף להבין מה עלה בגורל מטוס הבואינג מסוג 777 לאחר כל כך הרבה זמן מעוררת תקווה מחודשת בקרב החוקרים וקרוביהם של הנוסעים.
הטכנולוגיה החדשה עושה שימוש בכתב העברת אותות חלשים (WSPR) לחישוב מדויק של מיקומו הסופי של מטוס הנוסעים של מלזיה איירליינס לפני שנעלם. ניסויים נרחבים בטכנולוגיה הזו העוקבים אחר נתונים היסטוריים של אותות רדיו המגיעים ממטוסים, גרמו למומחים להאמין שהיא יכולה למקד את החיפושים התת-ימיים לאזורים ממוקדים יותר.
הניסויים במערכת WSPR בוצעו כבר בשנת 2009. המערכת הזו המתעדת כל אינטראקציה בין מטוסים בשמיים ואותות שנשלחו מהקרקע. המידע המקודד מכל אות נשמר במסד נתונים כל שתי דקות והוא כולל חותמת זמן, מיקום וסחיפה (שינוי בכיוון הטיסה עקב רוח צד).
כאשר טיסה MH370 נעלמה, למסד הנתונים היו כ-200 אותות בכל שתי דקות. כעת ניתן להשתמש במספר מהגילויים כדי לעקוב אחר הטיסה בשעה בה יצאה מטווח מערכות המכ"ם. עד כה העובדה כי מדובר בשטח אווירי עמוס הקשתה מאוד על תהליך הווידוא אם אכן מדובר במטוס מלזיה איירליינס.
חברת הרובוטיקה הימית אושן אינפיניטי ביצעה את החיפוש האחרון אחר המטוס עוד בשנת 2018, כשהיא חמושה בצי רכבים תת-ימיים בלתי מאוישים. למרות הטכנולוגיה המתקדמת שאפשרה להם לכסות 50,000 קילומטרים רבועים של קרקעית הים, הם לא מצאו דבר.
לאחר הידיעה על ניסויי WSPR המוצלחים, צוות החיפוש הודיע כי הם מוכנים לחידוש הסריקות אחרי המטוס בשנת 2023. בינתיים, יידרשו חודשיים עד שתוכנה שהונדסה במיוחד עבור החיפושים תעבור על כל מאגר הנתונים ותמצא את כל העקבות שהותירה טיסה MH370.
תעלומת התעופה החמקמקה והיקרה בעולם בלבלה את צוותי חיפוש מאז שנעלם מטוס מלזיה איירליינס ב-8 במרץ 2014, כשעליו 239 נוסעים ואנשי צוות. המטוס ירד מהרדאר לאחר שהמריא משדה התעופה הבינלאומי של קואלה לומפור בדרכו לבייג'ינג, עד שביצע פניית פרסה בלתי מוסברת מנתיב הטיסה המתוכנן. כמה חוקרים סבורים כי קברניט המטוס ביצע סדרה של תנועות זיג-זג כדי להתחמק ממערכות המכ"ם, מסיבה שאינה ברורה.