בימי קורונה וחוסר היכולת לשאוב כוחות ותמיכה מקשרי סיוע רגשי, ייעוץ וטיפול פנים אל פנים, מתחדד הצורך בקיומם של שירותי סיוע זמינים ונגישים לאוכלוסייה רחבה החווה חרדה. בעקבות מצב החירום, מאמנים, יועצים ומטפלים רבים עוברים לסיוע מקוון בהתאם לרוח הזמן.
הסיוע באמצעים דיגיטליים אינו דבר חדש. הטכנולוגיה קיימת ומתפתחת בקצב מואץ בשני העשורים האחרונים. ממחקרים עולה כי סיוע מקוון אינו בבחינת אילוץ או תחליף כפוי לסיוע פנים אל פנים, אלא יש בו ערך מובחן וייחודי שכדאי להכיר.
מיליוני בני אדם מתמודדים ברחבי העולם עם מצוקה נפשית חריפה בכל שנה. למרות הפגיעה באיכות החיים ובמערכות היחסים, יותר ממחציתם לא מטופלים. הסיבות לכך הנן בחלקן מעשיות, כגון מחסור בשירותי סיוע נגישים וזמינים וחלקן נפשיות, לרבות החסמים הרגשיים הכרוכים בפנייה לעזרה והסטיגמה הנלווית לתחום בריאות הנפש.
כך למשל, הסטיגמה החברתית הנלווית לדיכאון, מביאה לכך כי המתמודדים עם דיכאון לא זוכים לרוב לאותו יחס אמפתי ומבין מצד הסובבים אותם, כפי שזוכים לו המתמודדים עם מחלות שאינן נופלות תחת מטריית בריאות הנפש. נוסף על כך, לא קל להתמודד גם עם הסטיגמה העצמית, הנובעת מהפנמת הסטיגמה החברתית על ידי האדם המתמודד עם דיכאון, עד לכדי אמונה בלתי מעורערת שלו בהיותו חלש, נחות ולא ראוי. הביטחון והערך העצמי של אדם נפגע אנושות ולא פעם הוא יעשה כל שביכולתו על מנת להסתיר את מצבו מאחרים וכך הוא נותר בבדידותו וללא העזרה החיונית הדרושה לו.
בשנים האחרונות החלו לצוץ סטרטאפים טכנולוגיים המציעים סיוע נפשי וירטואלי באמצעות הרשת, במגוון ערוצים ואפשרויות מבוססי אתרים או אפליקציות. חברות אלה שואפות להנגיש שירותי סיוע רגשיים ליותר ויותר אנשים ובמקביל לצמצם את הסטיגמה הכרוכה בקבלת עזרה. נכון להיום, החברות המובילות בתחום מדווחות על למעלה ממליון משתמשים בארצות הברית לבדה. בישראל, בסקר השוואתי של פניות לער"ן עולה כי רוב הפונים לעזרה באינטרנט הם צעירים וכי הפניות לשירות המקוון מתאפיינים ברמה גבוהה יותר של חומרה לרבות דיכאון, חרדה ותגובות בעקבות אירוע טראומתי. בנוסף, שיעור הפניות האובדניות גבוה יותר באינטרנט מאשר בטלפון.
על מנת להבין מה מוביל לשימוש הנלהב באינטרנט כערוץ לתמיכה נפשית, עלינו לבחון אילו רווחים מופקים כתוצאה מהשימוש ברשת כמקור לסיוע רגשי.
רווחים בסיוע רגשי אונליין
נוחות וזמינות: סיוע אונליין הנו נגיש, מותאם ללוחות הזמנים של הפונה, אינו מחייב הפסד שעות עבודה (ואינו מחייב הודעה למעסיק על יציאה מוקדם או במהלך שעות היום, מעמד אשר רבים חוששים ממנו), בנוסף, הוא לא מצריך נסיעות ממושכות או עלויות גבוהות. סיוע מקוון שובר מחסומים של זמן ומרחק ומציע עזרה כאן ועכשיו להבדיל משם ואחר כך. מידיות הסיוע היא קריטית כאשר מדובר במתבגרים ובמצבי משבר וסיכון. הסיוע ניתן בכל מקום ובכל זמן (באוטו, בחדר השינה, במשרד או בממ"ד).
הסרת מחיצות שנובעות מהופעה חיצונית ומנוכחות המסיע: אנחנו מבלים זמן רב בתהייה איך אנו נראים וכיצד אנו נתפסים בעיני אחרים. כאשר הסיוע הרגשי מתבצע באמצעות המלה הכתובה וללא מצלמה, ניתן להעמיק ברבדים פנימיים ללא מסיחים.
אנונימיות המעניקה ביטחון רגשי: האפשרות לשמור על האנונימיות מעניקה לפונה תחושה פסיכולוגית של היותו מוגן במרחב בטוח בו ניתן להוריד את המסכות ולבטא רגשות ומחשבות ללא חשש משיפוטיות או ביקורת. האנונימיות מאפשרת לפונה לעצב את "כרטיס הביקור" הוירטואלי שלו ולשלוט במידע שהוא חושף. תחושת שליטה מתבטאת גם ביכולת לבחור מטפל מתוך מאגר שאינו מוגבל לקרובים גיאוגרפית ובאפשרות להפסיק את האינטראקציה המקוונת כאשר הפונה רוצה בכך או כאשר נכנס לחדר גורם שלישי. אפשר והביטחון הרגשי מהווה פיצוי על היעדר מסרים לא מילוליים (מבט, אינטונציה, שפת גוף), הקיימים במפגש פנים אל פנים.
שימוש בדמיון לעיצוב דמות המסייע: בניגוד לאדם עמו נפגשים פנים אל פנים, שעלול להיראות משועמם או חסר עניין, כאשר השיחה נערכת ללא מראה ויזואלי, הפונה יכול לדמיין את השותף לתקשורת בהתאם לצרכיו.
השימוש בכתיבה: לכתיבה יש ערך מיטיב. גם ללא משוב מהצד השני היא מאפשרת לנו לארגן ולנסח את מחשבותינו בבהירות ולבטא את רגשותינו ביתר פתיחות. בנוסף, האינטראקציה המקוונת כולה מתועדת, כך שניתן לחזור ולקרוא את השיחה ברגעים בהם אנו חשים בודדים וזקוקים לחיזוק ומילה טובה.
הסרת עכבות: בתקשורת המקוונת בא לידי ביטוי "אפקט הסרת עכבות", המתבטא בהפחתת החסמים הקיימים בתקשורת פנים אל פנים ובנטייה הגוברת לביטוי רגשות שליליים וחיוביים כאחד. אפקט זה הוא המאפשר נכונות ופתיחות לחשיפת רבדים עמוקים יותר בעולמו הרגשי של הפרט ובכך פועל בשירות תהליך הסיוע הנפשי.
מגוון צורות לתקשורת: סיוע פרטני או קבוצתי, סינכרוני או א-סינכרוני, באינטרנט הכל אפשרי. הערוצים המקוונים השונים מאפשרים הרחבה של יכולת הבחירה באופן המתאים ביותר למאפייניו האישיים ולצרכיו.
עוד על נגיף הקורונה:
>> אז מה הבידוד החברתי הזה יכול לעשות לנו?
>> מצוקה נפשית בזמן קורונה
> > היכונו לביאת הפוסט טראומה
למרות לא מעט מחקרים עדכניים המצביעים על יעילות לא פחותה של סיוע נפשי מקוון ביחס לסיוע פנים אל פנים, בעיקר בתחומי הייעוץ והטיפול קצרי המועד מבוססי גישות קוגניטיביות והתנהגותיות, סיוע ברשת אינו מתאים לכל אחד ולכל סוג של מצוקה. התייעצות והתנסות יאפשרו בדיקה והתאמה.
רוצים להתנסות בתמיכה מקוונת? אתם מוזמנים לפנות לער"ן באינטרנט www.eran.org.il
ד"ר שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן ומחברת הספרים 'עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר' ו 'כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי - התמודדות חיובית עם פרידה וגירושים', בהוצאת מטר.