ביום שישי האחרון פרסם ארגון הטרור חמאס הקלטה עם קולה של נועה ארגמני, מקריאה טקסט שהוא טרור פסיכולוגי לכל דבר והוכתב לה על ידי אנשי הארגון. "אני פונה לעם ישראל - תצילו אותנו. אתם תומכים בממשלת נתניהו-גלנט וגנץ, אתם תשאירו אותנו פה ותסיימו את גורלנו וגורל חבריי כמו רון ארד?", אמרה בסרטון. "תצאו לרחובות, תצאו להפגין, גברים ונשים. תסגרו את הרחובות בתל אביב ואל תחזרו הביתה עד שלא נחזור. בבקשה, אל תתנו לנתניהו ולממשלה להרוג אותנו. תצילו אותנו. הזמן אוזל, העם צריך להחליט. אנחנו לא רוצים למות פה".

במקביל לקולה של נועה מוקרנים בסרטון ציורים, שלפי הודעת מטה החטופים ולדעת המשפחה שייכים גם הם לנועה. ד״ר מיקה קופלר מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות מסבירה כי "הציורים של נועה נראים כמו פאזל של מסרים מילוליים, ומסרים ויזואליים שמשדרים חוסר אונים ומצוקה". לדבריה, השחרה או הצללה במקום מסוים בציור מעידה על חוויה רגשית של מצוקה שחווה המצייר. "דלת סגורה עם מנעול מראה על חוסר תקשורת וחוסר אפשרות לבטא במילים את הרגשות, מה שכמובן מתחבר לחוויה הקשה שהיא עוברת בשבי". הד"ר מוסיפה כי גם הדמות המצוירת עם הידיים הכפותות מאחורי הגב, מתארת את החוויה. "מעל הדמות מופיעה מעין הצללה, כמו קשת שמצד אחד מגינה, ומצד שני מבטאת את מקום הימצאה", היא מסבירה כי באחד הדפים מופיעה המילה חופש (Freedom) המתארת את הרצון לחופש, אל מול גלי הים הסוערים המצוירים מתחת, ומבטאים את תחושותיה הפנימיות של נועה.

"יש להתייחס בערבון מוגבל לציורים"

ד"ר רון גאגין, פסיכולוג קליני של הכללית במחוז ירושלים מדגיש כי יש להתייחס בערבון מוגבל לציורים של נועה שנראו בסרטון, שכן סביר להניח שהיא קיבלה הכוונה מה לצייר כחלק מהטרור הפסיכולוגי של ארגון החמאס. "באופן כללי, כשאנחנו מסתכלים על ציורים במסגרת מבחנים פסיכולוגיים, אנחנו מסתכלים על כמה מדדים, בין השאר על התוכן של הציור ואופן הציור. לרוב אנחנו מציירים באופן שאינו מודע, גם כשאנחנו בוחרים את הדמות הספציפית שנרצה לצייר, ישנה משמעות לאנרגיה ולאופן הציור. זו למעשה הדרך של אותו אדם להשליך מתוך העולם הפנימי שלו. כשאומרים למישהו בדיוק מה לצייר, כמו לדעתי במקרה של נועה, זה מנטרל את האלמנט ההשלכתי, ולכן נכון יותר לבחון את אופן הציור שלה ולא את תוכנו". עם זאת, מציין הד"ר, הציורים אכן מעידים על תחושות של חופש שנלקח, ופחד, דברים שניתן לצפות ממי שנמצאת במצב זה.

לדבריו, ברגעי תסכול וחוסר אונים, קיימת לרוב נטייה לאבד את המיקוד, להתפזר ולהיכנס לבלבול, אך מסרטון זה ניתן ללמוד דווקא על כוחה ועוצמתה של נועה, על אף מצבה. "ישנם ציורים מורכבים, שניכרת בהם השקעה גדולה יותר מצידה של נועה, עם דפוסים חוזרים של קווים ישרים והקפדה על הצורות, מה שמעיד על ניסיונה להרגיע את עצמה, ולמקד עצמה. יש בה יכולת לארגן את עצמה, להשקיע את האנרגיה, ולמעשה לקחת איזושהי מידה של שליטה בסיטואציה עד כמה שזה אפשרי דרך הציורים. זו בחורה שיש לה הרבה כוחות".

הציורים של נועה ארגמני
הציורים של נועה ארגמני

הד"ר מוסיף כי ישנה שפה משותפת במרבית הציורים, שמציגה מסרים מנוגדים - חופש מול מאסר, צדק מול עוול, תקווה מול ייאוש. "אפשר לראות כי מתחת לכיתוב חופש - Freedom, ישנה שמש שמוסתרת על ידי חרמש, סמל של מלאך המוות, ועל יד זה ישנם איורים שנראים כמו פגזים, ולמעשה אלה מבטאים את התקווה מול הפחד".  

לטענתו, ייתכן שקיימת משמעות גם למפת ארץ ישראל שמופיעה בחלקו העליון של הדפים. "המפה לא מתאימה לשאר הציורים שהופיעו בסרטון, היא כמעט לא שייכת לשום דבר, הציור אינו עקבי ביחס לשאר הציורים, ולכן אני יכול לשער שאולי זו לא היא שציירה את החלק הזה אלא מישהו אחר". יתרה מכך, לטענת הד"ר, קיים הסיכוי שישנם ציורים נוספים של נועה שסוננו מהסרטון, כאלה שאולי מעידים יותר על עומק הפגיעה ותחושותיה.

במטה משפחות החטופים מסרו לאחר פרסום הסרטון, כי ״125 חטופים וחטופות נמצאים בשבי חמאס כבר 240 ימים. אין צורך בשום סרטון תעמולה של חמאס כדי להדהד את הקריאה לממשלת ישראל: יש להגיע לעסקה שתחזיר אותם הביתה במהרה".

גם לצבעים יש משמעות

מעיין בשן, מומחית ופרשנית לשפת גוף, בוגרת פרופילאות פלילית ומרצה ליחידה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל, מצביעה גם על הצבעים שבהם נועה משתמשת, או מתבקשת להשתמש - שחור, אדום וירוק. עם זאת, היא מציינת כי בחלקים קטנים בציור ישנו שימוש גם בצבע כתום. "כל צבע למעשה נתפס בתת מודע כצבע שיש לו משמעות, כך למשל אדום הוא צבע שנחשב קיצוני ואינטנסיבי מבחינה רגשית, ולרוב מסמל תוקפנות, סכנה ופחד. באדום אנחנו רואים שמסומנת מפת ארץ ישראל, וזה מעיד על מלחמה וסכנה". לדבריה, הצבע הדומיננטי ביותר בציורים של נועה, הוא הצבע השחור. "על אף ששחור יכול לסמל גם משהו יפה ואלגנטי, הוא טומן בחובו הרבה פחד, ומתקשר לסיטואציות של אבל, דיכאון, ריק ושכול".  בשן מציינת כי ישנה משמעות גם לאופן הציור של נועה. "ניתן לראות שהדמות הכפותה שמצוירת בדף התחתון, מצוירת באופן חד, היא מתוחה, ואין רכות בציור כלל. גם גלי הים שנמצאים מתחת לכיתוב Freedom נראים יותר כמו שיניים, כמו מפלצות, ללא קווים רכים או עגולים. תנועות חדות אלה יופיעו בדרך כלל כשהמצייר חש רגשות שליליים כמו כעס, תוקפנות, עצב ודיכאון".