ההשפעות של הרשתות החברתיות על תפיסת דימוי הגוף של בני הנוער, נקשרות בדרך כלל להפרעות אכילה, לסטנדרטים בלתי ניתנים להשגה ולחוסר ביטחון עצמי של מתבגרים ביחס לגופם. בבדיקה של פייסבוק על מגוון ההשפעות של אינסטגרם על בני הנוער נמצא, כי היא מחמירה את בעיות דימוי הגוף לאחת מכל שלוש נערות מתבגרות. עוד נמצא כי 32% מהנערות דיווחו שכאשר הן מרגישות רע בנוגע לגופן, אינסטגרם גורם להן להרגיש רע יותר.
עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >
מחקר חדש חושף השפעה שלילית נוספת של הרשתות החברתיות על הרגלי האכילה של בני הנוער. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו בחנו את הארוחות, החטיפים והמשקאות שהופיעו בפוסטים באינסטגרם של הסלבריטאים הפופולריים בעולם. הם ניתחו את התמונות ואת הרכיבים התזונתיים שלהם בהתבסס על מדד הפרופיל התזונתי הבריטי, ומצאו כי 87% מחשבונות הסלבריטאים שנותחו קיבלו ציון תזונתי כללי לא בריא, כאשר 89.5% קיבלו את אותה תוצאה עבור משקאות.
החוקרים ניתחו 3,065 תמונות מזון ומשקאות שפורסמו על ידי 181 סלבריטאים, מאפריל 2019 עד מרץ 2020. המחקר כלל את חשבונות האינסטגרם של ספורטאים פופולריים, מוזיקאים, שחקנים ואנשי טלוויזיה. מעט יותר ממחציתם (56%) היו גברים ו-44% היו נשים. הגיל הממוצע היה 32. ל-181 הסלבריטאים היו 5.7 מיליארד עוקבים בסך הכל.
ממתקים ואלכוהול בראש הרשימה
החוקרים גילו שממתקים ואלכוהול הם פריטי המזון והשתייה הפופולריים ביותר שהעלו המפורסמים. על פי הממצאים, חטיפים וממתקים היוו את הפוסטים הנפוצים ביותר על אוכל, וייצגו 37.3 אחוז מהפוסטים - פי שלושה מכל פריט אחר. אלכוהול היווה קצת יותר ממחצית מכל הפוסטים על משקאות.
10 המאכלים המובילים שהסלבס פרסמו:
- מוצרי מאפה מתוקים - 21.2
- פירות - 12.7
- ירקות - 8.1
- סוכריות - 6.5
- חטיפים מלוחים - 4.5%
- לחמים - 4
- קינוחים - 3.9%
- כריכים - 3.4%
- עופות - 3%
- דגנים - 2.8%
"סלבריטאים זכאים, כמובן, לפרסם מזון ומשקאות כרצונם ברשתות החברתיות האישיות שלהם", כתב פרופ' בראדלי טרנוולד, אחד ממחברי המחקר, "עם זאת, לאור המעקב הרחב אחרי ידוענים, קיים פוטנציאל לעצב את התפיסות של העוקבים שלהם, ולהעביר את המסר שאכילה בריאה היא נורמטיבית ומוערכת".
על פי החוקרים, ידוענים אף נתפסים כמשתמשים אמינים יותר ממשתמשים רגילים ואף אמינים יותר מפרסומות בטלוויזיה. פוסטים של מפורסמים יכולים להשפיע על הצופים באמצעות יישור עמדות, השפעה חברתית, והעברת משמעות חיובית דרך אנשים אהובים למאכלים ולמשקאות שהם מתארים.
הכוח של המדיה החברתית חורג מעבר לפרסומות
ניתוח של התוכן שהעלו הסלבס לפי מקצועות העלה שמוזיקאים נוטים יותר לפרסם משקאות לא בריאים. זמרי פופ נטו יותר לכתוב על משקאות מתוקים, בעוד שגברים נטו להציג משקאות אלכוהול חזקים. פוסטים על אוכל ושתייה לא בריאים גם גררו יותר מעורבות מצד המשתמשים, מה שיכול לעודד עוד יותר את הסלבס לפרסם את הפריטים האלה. רוב גדול (95.2%) של הפוסטים לא היה בחסות של חברות מזון ומשקאות, אלא שיתופים לא ממומנים של מזון ומשקאות מחיי היומיום של הידוענים.
"ברחבי העולם, פרסומות מסורתיות מציגות מזון לא בריא ולעתים קרובות מכוונות לבני נוער", כתבו החוקרים. "כתוצאה מכך, מדינות רבות אימצו אמצעים להגבלת חשיפת ילדים ובני נוער לשיווק מזון בטלוויזיה. עם זאת, בני נוער עברו במהירות ממדיה מסורתית למדיה חברתית, כמו אינסטגרם וטוויטר. חשבונות המדיה החברתית של מותגים פופולריים ניצלו את התכונות הללו כדי לקדם מזון ומשקאות לא בריאים לבני נוער באינטרנט.
"כוחה המשפיע של המדיה החברתית מתרחב מעבר לפרסומות. המדיה החברתית מעצבת, שומרת ומעדכנת את תפיסות המשתמשים לגבי נורמות חברתיות. פלטפורמות של מדיה חברתית מגבירות את האותנטיות הנתפסת ואת האמינות של התוכן שפורסם".