צפייה בחשבונות אינסטגרם, העוסקים באכילה בריאה, מגבירה את צריכת הפירות והירקות ומפחיתה אכילת ג'אנק פוד - כך עולה ממחקר, שפורסם ב-Science Daily שאותו ערכו לאחרונה חוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אסטון בבריטניה.

במחקר השתתפו 52 צעירים (ממוצע גילים 22) – כל אחד מהם עושה שימוש ברשתות החברתיות, בעיקר באינסטגרם. במסגרתו חולקו המשתתפים לשתי קבוצות: הראשונה קיבלה הנחיה לעקוב אחרי חשבונות מדיה חברתית שעסקו באכילה בריאה ובלוגרים שהעלו מתכונים המבוססים על מזון בריא, והראו צריכה מרובה של פירות וירקות. מנגד, חברי קבוצת הביקורת קיבלו הנחיה לעקוב אחרי חשבונות אינסטגרם, שעסקו בעיקר בעיצוב הבית. במהלך הניסוי, שנמשך כשבועיים, התבקשו המשתתפים בשתי הקבוצות לתעד באופן מפורט מה אכלו ושתו במהלך תקופת המחקר. 

הממצאים העלו כי משתתפי קבוצת הניסוי, שעקבו אחרי פרסומים של אכילה בריאה ברשתות החברתיות הוסיפו לתפריט היומי 1.4 מנות של פירות וירקות ליום, ולעומת זאת צרכו 0.8 פחות מזונות חסרי ערך תזונתי, כגון חטיפים עתירי קלוריות ומשקאות ממותקים בסוכר.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנו קשר בין צפייה בחשבונות מדיה חברתית, שהתמקדו באכילה בריאה, לבין הגברת אכילת פירות וירקות וצריכה פחותה יותר של ג'אנק פוד.

אוכלים פיצה ביחד (צילום: Shutterstock/pikselstock)
המחקר עזר להפחית בצריכת הג'אנק פוד | צילום: Shutterstock/pikselstock

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים, שהראו כי נורמות חברתיות חיוביות לגבי צריכת פירות וירקות ושאר מאכלים שנחשבים בריאים, מגדילה את הצריכה שלהם. לדברי עורכי המחקר, המטרה כעת היא לבדוק אם השינוי התזונתי שעשה כל מי שעבר לתזונה בריאה בעקבות צפייה בפוסטים ייעודיים ברשתות החברתיות, הוא שינוי ארוך-טווח ואם אכן ניתן להיעזר במדיה החברתית לצורך הנחלת ערכים של אכילה מאוזנת ובריאה.

השימוש במדיה חברתית במטרה לשפר את הרגלי התזונה ולגרום לעלייה בצריכת פירות וירקות והפחתת מזונות ריקים הוא, כפי הנראה, יעיל. עם זאת, חשוב לזכור שצפייה לא מאוזנת בפוסטים שונים ברשתות החברתיות עלולה לעודד צריכת יתר של אב מזון, ויטמין או מינרל אחד על חשבון אחר. דבר זה עלול ליצור עודף או מחסור תזונתי, שעלול לפגוע בגדילה ובהתפתחות בעיקר בגילים הצעירים. לכן, חשוב לוודא שהתזונה מכילה את כל אבות המזון ושהיא משלבת במקביל אורח חיים בריא הכולל: הקפדה על פעילות גופנית, שעות שינה מספקות, שתיית מים ועוד. כמו כן, חשוב לזכור שהמדיה חברתית היא אינה תחליף ליעוץ תזונתי אישי אצל דיאטנית קלינית.

 

הכותבת היא ענבל כץ פרידלנדר, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בכללית במחוז מרכז