ביום שלישי הקרוב, ה-4.7.2023, יצא שליו ברוש, למרוץ שישמע לרובנו כבלתי אפשרי - מרוץ אולטרה מרתון, של 220 ק״מ המתקיים במדבריות קליפורניה בארצות הברית, ה-Dead valley. ברוש הוא אולטרה מרתוניסט משנת 2012, שסיים את הספרטתלון פעמיים והפך לישראלי השלישי בהיסטוריה שמסיים פעמיים את המרוץ. השבוע, הוא מתכוון לרוץ את הBadwater  ולהפוך לישראלי הראשון שמסיים מתחת ל-40 שעות. הוא שואף להפוך לישראלי הראשון שסיים גם את הספרטתלון וגם את הBadwater - שני מרוצי האולטרה מרתון כביש הקשיים בעולם.

לתחביב הריצה הוא הגיע דווקא לאחר פציעה קשה. ״תחילת הדרך שלי הייתה ממש מקרית כאשר קרעתי את הרצועה הצולבת בברך ועברתי שיקום שכלל בעיקר הליכה ובמשך הזמן שילבתי גם ריצה״, מספר ברוש. הפציעה לא עצרה את הרצון שלו לרוץ: ״לאחר שלושה חודשים רצתי בפעם הראשונה 10 ק״מ והייתה התרגשות מאוד גדולה. לאחר מספר חודשים רצתי את חצי המרתון הראשון שלי״.

שליו ברוש עם דגל ישראל (צילום: ז׳אן לביא)
צילום: ז׳אן לביא

ככל שהוא התקדם, הוא האריך את המרחקים עוד ועוד. ״למרתון הגעתי ממש במקרה, בראיון עבודה לחברת תקשורת גדולה בישראל הבוס זיהה שאני רץ למרחקים ארוכים והציע לי לבוא איתו למרתון ברצלונה. עניתי לו שבמידה והוא יקבל אותי לעבודה אצטרף אליו, וכך היה״, הוא נזכר ומוסיף, ״אחרי שסיימתי מספר מרתונים החלטתי להגדיל את המרחקים בהדרגה, 50/60/85 ק״מ עד שסיימתי בשנת 2014 במקום השלישי בריצת 100 ק״מ. זאת הייתה גם הנקודה שהבנתי שזה מה שאני אוהב לעשות  - לרוץ מהר (יחסית) ורחוק״.

משם, המרחק לספרטתלון, אחד מהמרוצים הקשים ביותר בעולם, הייתה עבורו קצרה. ״שנתיים לאחר מכן קבעתי קריטריון אוטומטי, ושנה אחר כך נסעתי לספרטתלון בפעם הראשונה. ספרטתלון הוא מרוץ אולטרה כביש למרחק של 246 ק"מ מאתונה לספרטה. הוא מתרחש בטמפרטורה חמימה של 34 מעלות והכי קשה במרוץ שיש לו 75 נקודות ביקורת (cut off). אם לא הגעת בזמן לתחנה אתה מחוץ למרוץ״, הוא מספר.

ולאחר שהשלים 4 נסיעות בספרטתלון, 3 פעמים כרץ ופעם אחת כמלווה, הוא הציב לעצמו את היעד הנוכחי – מרוץ ה-Badwater . ״החלטתי להירשם למרוץ שבעיני האמריקאים נחשב לקשה בעולם. יש לא מעט סיבות לחשוב ככה - המרוץ הוא אולטרה כביש למרחק של 218 ק״מ, עם טיפוס לשלוש פסגות בגובה מצטבר של 4500 מטר. הוא מתחיל באזור הנמוך ביותר באמריקה 85- מתחת לפני הים ומסתיים בהר וויטני בנקודה כמעט הכי גבוהה באמריקה הצפונית״, אומר ברוש ומתאר, ״כל המרוץ מתקיים במדבריות של קליפורניה ובטמפרטורה ממוצעת של 48-50 מעלות צלזיוס. אין תחנות בדרך בכלל אתה והמלווים שלך צרכים לדאוג לכל התזונה השתייה וכל התחנות שיהיו בדרך ב48 שעות של המרוץ״.

איך הגעת לרעיון הזה?

״כמו בכל דבר טוב גם למרוץ הזה הגעתי במקרה. לפני 3 שנים נסעתי למרוץ בגרמניה שם בחור גרמני בן 73 בשם Hajo שביקש להיות המלווה שלי במרוץ. מכיוון שאשתי הגיעה איתי באותה שנה עם לורן שהייתה בת שנתיים ולא יכלה לתת מענה צמוד כפי שנדרש, הסכמתי מיד״, הוא משתף, ״בדרך כדי לשכנע אותי שהוא יכול לעמוד במשימה הוא סיפר לי שליווה ב-Badwater ושהמשימה הזאת קטנה עליו. נכנסתי לגוגל כדי להבין על מה מדובר וגיליתי מרוץ שעונה לפרמטרים שאני אוהב -  ארוך, כביש וחם. נרשמתי מיד״.

לא מדובר במרוץ סטנדרטי. התחרות עובדת במתכונת של הזמנה כאשר בכל שנה מוזמנים רק 100 איש מכל העולם להשתתף במרוץ, וכדי להתקבל עליך לעמוד בקריטריון מינמאלי של השלמת ריצת 160 ק"מ במשך 3 פעמים. ״הבעיה היחידה שכדי להתקבל למרוץ הזה אתה לא יכול להירשם ומפיקי המרוץ צרכים להזמין אותך. עליהם להיות משוכנעים שאתה מסוגל תאורטית לעמוד במשימה״, אומר ברוש ומסביר מדוע הוזמן, ״אני משוכנע שלספרטתלון היתה תרומה בקבלה שלי למרוץ. עד היום ישראלי אחד בלבד סיים את המרוץ בשנת 2011 ואני מקווה להיות הישראלי השני שמסיים את המרוץ והראשון שמסיים גם את הספרטתלון וגם את ה-Badwater״.

ההכנות למרוץ נמשכו במשך חודשים ארוכים. ״ההכנות כוללות תוכנית אימונים של 8 חודשים בהם מבצעים ריצות ארוכות אבל לא מאוד. כ12 מרתונים עד למועד התחרות, ריצות בק טו בק בהפרשים של 6 שעות אחת מהשנייה, המון ריצות שמש בצהרי היום ובמקומות חמים ויבשים כמו עמק המעיינות וים המלח. בנוסף, יש גם אימוני גובה שכוללים שינה באוהל חמצן״, מספר ברוש ומפרט, ״את הריצה המסכמת ביצעתי עם 150 ק״מ שמחולקות לשלוש ריצות של 50 ק״מ ומנוחה של 4 שעות אחת מהשנייה: ריצה ראשונה בנחל הקיבוצים, עמק המעיינות ב12:00 בצהריים, ריצה שניה במסלול של מרתון טבריה עם טיפוס מצומת כורסי לגבעת יואב, וריצה שלישית מאגמון החולה ועד לחרמון 50 ק״מ ו-1500 מטר טיפוס״.

הוא צפוי להתמודד השבוע מול אתגרים רבים במרוץ. כדי להצליח בכך, בין היתר נדרשים גם מלווים שיהיו צמודים לברוש לאורך כל הדרך ויספקו לו את הלוגיסטיקה הדרושה כמו מים, אוכל וקרח. אחוז המסיימים בכל שנה עומד על 40 אחוז בלבד, וברוש מקווה להיות אחד מהם. ״את המרוץ הזה אפשר לעבור אך ורק עם צוות ליווי טוב ומיומן. אני בחרתי בשני המלווים שלי שהיו איתי גם בספרטתלון, יואב מנושביץ וגל רוזנפלד. הם מכירים אותי מצוין ויודעים בכל שלב מה אני צריך ובאיזה טמפרטורה. ככה למשל, אני אוהב את הקולה שלי בזמן המרוץ. בחירת המלווים היא קריטית להצלחת המרוץ. הרץ חייב להיות מיומן, אבל בסוף הם ייקבעו אם תסיים את המרוץ״.