מחקר חדש בדק 200 מוצרי איפור שונים הנמכרים בארה"ב ובקנדה ומצא ב-52 אחוזים מהם כימיקלים מסוכנים שיכולים לגרום לבעיות בריאותיות שונות ועלולות אף להעלות סיכון לסוגי סרטן מסוימים.
עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >
חוקרים מאוניברסיטת נוטרדאם בארה"ב ביצעו בדיקות למוצרי איפור שונים, ביניהם ליפסטיקים, מסקרות, קונסילרים, ומוצרי איפור נוספים לעיניים, לשפתיים ולגבות. בחצי מהם נמצאו עקבות כימיקלים רעילים השייכים לקבוצת החומרים PFAS-Poly Fluorinated Alkyl Substances.
מדובר בתרכובות המיוצרות בידי בני אדם כבר משנות ה-40 של המאה הקודמת ומשמשות לייצור מוצרים העמידים בפני שמן, חום וכתמים, ביניהם בציפויים של מחבתות וסירים. נוסף על כך, חומרים אלה משמשים גם כמעכבי בעירה. לפי משרד הבריאות, חומרים אלו נחשבים יציבים במיוחד, כמעט ולא מתפרקים ולכן הם נוטים להצטבר עם הזמן בגוף האדם ובסביבה. חשיפה ל-PFAS עלולה להשפיע על מערכות שונות בגוף, ביניהן על הכבד, על המערכת האנדוקרינית (הורמונים) ועל המערכת החיסונית.
חשיפה ממושכת יכולה אף להוביל גם לעלייה ברמת הכולסטרול, בעיות בבלוטת התריס, השמנה ועלולה להוביל לסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן. החוקרים מסבירים כי כאשר כימיקלים אלו נכנסים לזרם הדם, הם נשארים ומצטברים שם. הם מוסיפים כי יש גם סיכון לזיהום סביבתי, שקשור לייצור המוצרים ולפסולת המושלכת כתוצאה מייצור המוצרים הללו, שיכולים להשפיע על הרבה יותר אנשים.
עוד ב-mako בריאות:
>> בבריטניה התגלו מקרים חדשים של מחלה נדירה
>> יש דבר אחד שמומלץ לא לאכול לפני השינה
>> 5 דרכים שבהן אתם הורסים לעצמכם את הכבד
במחקר נבדקו עקבות של פלואור, המהווה אינדיקטור לנוכחות של PFAS במוצרים. מחקרם הראה כי 56 אחוזים ממוצרי האיפור המיועדים לעיניים ומייקאפ בסיס (foundation), כמו גם 48 אחוזים ממוצרי השפתיים ו-47 אחוזים ממסקרות הכילו רמות גבוהות של פלואור. לפי החוקרים נראה כי הסיכוי להימצאותם של כימיקלים אלו היה גבוה יותר במוצרים המוגדרים כ"עמידים למים" וכ"עמידים לאורך זמן".
"זה דגל אדום. המדדים שלנו מצביעים על שימוש נרחב ב-PFAS במוצרים אלו – אבל חשוב לציין שמידת השימוש בכימיקלים במוצרי איפור היא קשה לשיעור", מוסיפים החוקרים. הסיבה לכך היא שבארה"ב ובקנדה פחות מקפידים על סימון מוצרים והצגת המרכיבים במוצרי איפור. "תוצאות אלו הן מדאיגות במיוחד כשמביאים בחשבון את הסיכון לחשיפה בקרב הצרכנים, בשילוב עם סדר הגודל של תעשייה שמגלגלת מיליוני דולרים ושמספקת מוצרים אלו למיליוני צרכנים מדי יום", ציין פרופ' גרהאם פיסלי, ממחברי המחקר.