מאז ומתמיד, קופות החולים בישראל מקבלות מימון ממשרד הבריאות בהתאם למספר המבוטחים שלהן. לפי תקנות משרד הבריאות, אסור לשכנע מבוטחים להצטרף לקופה, וודאי שלא לערוך תחרות גלויה ופומבית בנושא.
גם דו"ח מבקר המדינה האחרון עסק רבות בנושא, והקדיש פרק שלם אודות הבעייתיות במאמצי השיווק של ארבע הקופות. "מאמצים אלה נעו מתחרויות נושאות פרסים בין עובדים שגייסו מבוטחים ועד להתקשרויות עם רופאים לניהול מרפאות. מדובר בבזבוז כספי ציבור עד חשש לפגיעה בטוהר המידות", כך נכתב.
למרות האמור, כעת מסתבר שקופת חולים כללית החליטה לקיים לאחרונה תחרות גיוס מבוטחים מקופות אחרות בין כלל המחוזות, ובמחוז ירושלים אף הגדילו לעשות ויצרו תחרות בין דתיים לחילוניים.
"אנחנו נגייס יותר דתיים, ננצח את המגזר הכללי", כך הכריז גורם בכיר במחוז ירושלים של הקופה במסגרת שיחה עם העובדים. "היעד הוא 1,660 לקוחות חדשים, קטן עליכם. אנחנו (העובדים החרדים בכללית) בקרב צמוד מול המגזר הכללי, (העובדים החילונים בכללית) חייבים לנצח אותם. הקרב הוא על מי יגייס הכי הרבה מבוטחים לכללית ממכבי, מאוחדת ולאומית", אמר מנהל גיוס מבוטחים של הכללית בהנהלה הראשית.
בכללית אף הכריזו על ניצחונות: מחוז ירושלים זכה במקום הראשון, מחוז מרכז בשני ומחוז דרום - בשלישי. אחד העובדים ששמו שמור במערכת, מספר ל-mako בריאות כי "הכללית מצפצפת על ההנחיות של עצמה, הדתיים באים עם כל המשפחה, זה הרבה יותר כסף". לדבריו, משרד הבריאות יודע על התחרות ולא עושה דבר.
אגב, זו אינה הפעם הראשונה שקופת חולים פועלת בניגוד לכללים. בדו"ח מבקר המדינה משנת 2010, נמתחה ביקורת על קופת חולים מאוחדת שפעלה באופן דומה, ובו נכתב כי "תפקיד עובדי הקופה ומנהלי הסניפים הוא לשרת את המבוטחים בקופה ולא לחזר אחר מבוטחים חדשים תמורת טובות הנאה".
בספטמבר 2022 נכנסו לתוקף תקנות חדשות של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות בהן נכתב: "לקופות החולים אסור לשווק את עצמן באמצעות סוכני מכירות ותועמלנים, הסעות מאורגנות, חלוקת שי או הבטחה לחלקו, הגרלות נושאות פרסים או פרסום. תפקיד עובדי הקופה ומנהלי הסניפים הוא לשרת את המבוטחים בקופה ולא לחזר אחר מבוטחים חדשים תמורת טובות הנאה. מתאמי השירות לא יעסקו בכל פעולה הקשורה בגיוס מבוטחים או במבוטחים שעזבו את הקופה".
כללית: "אנו פועלים בהתאם לתקנות משרד הבריאות בנושא זה. מדובר בעובדי כללית אשר מוסרים מידע מחוץ לשעות העבודה, בנוסף על תפקידם במרפאה, למי שפונים אלינו מיוזמתם ומבקשים לקבל מידע על מעבר לכללית. הסרטונים הם לצרכים פנימיים בלבד. אנו שמחים ומברכים על כל מי שבוחר להצטרף לכללית, ארגון הבריאות הגדול והמוביל בישראל המשרת 4.8 מיליון מבוטחים שמקבלים שירותים רפואיים איכותיים וחדשניים".
משרד הבריאות: "בתקנות מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי ובחוזר סמנכ"ל קופות החולים, קבועות הנחיות בנוגע להתנהלות הקופות בגיוס מבוטחים חדשים. על-פי ההתקנות וההנחיות, אין לפנות באופן יזום למטופלים מקופות אחרות על מנת לגייסם. מטבע הדברים, פועל משרד הבריאות בכל עת למניעת תופעות אלו. כפי שנמסר, התחרות המדוברת אינה מוכרת למשרד הבריאות והמשרד יבדוק אם במסגרתה מתבצעות פניות יזומות למבוטחי קופות ופעולות בלתי חוקיות אחרות".