רובנו נאבקים בחשק לצרוך ממתקים, למרות הרצון לשמור על הבריאות. אך האם מתוק יותר הוא תמיד גם טעים יותר? מחקר חדש שנערך על ידי הסטודנטית קים אסיאו, בהנחיית פרופ' מאשה ניב מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, שניתח אלפי תגובות על מוצרי מזון הנמכרים אונליין, מצא כי צרכנים נוטים לדרג נמוך יותר מוצרים שנתפסים בעיניהם כמתוקים מדי. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Foods.
החוקרות ניתחו 560,000 תגובות על 31,000 מוצרי מזון הנמכרים בחנויות הרשת המובילות Amazon ו-iHerb, ומצאו כי 10% מהתגובות דנות במתיקות המוצרים. לאחר מכן, השתמשו בלמידת מכונה ועיבוד שפה טבעית, כדי לסווג את התגובות לפי רמות מתיקות.
פרופ' מאשה ניב מסבירה את תוצאות המחקר: "7-16% מהתגובות שבדקנו הצביעו על מתיקות-יתר. זה חשוב, כי צרכנים שהתלוננו על מתיקות יתר של המוצר נתנו לו ציון נמוך משמעותית (כוכב אחד פחות), ביחס לצרכנים שלא התלוננו על כך. בנוסף, התגובות על מתיקות-יתר נבעו מצרכנים שונים ורק עבור חלק מהמוצרים שצרכו, ולא מ'מתלוננים סדרתיים'".
"על חברות מזון המייצרות ממתקים, חטיפים ומשקאות, לשים לב גם לביקוש למוצרים פחות מתוקים", מוסיפה אסיאו, "יש לכך חשיבות גם מבחינת בריאות הציבור (הנגשת מזון פחות מתוק ויותר בריא לאוכלוסייה שעבורה זה יותר טעים), וגם מבחינת חברות המזון, שיוכלו להתהדר במוצרים בריאים יותר, שיוכלו למכור לקהל שעבורו זה גם טעים יותר".
פרופ' ניב מסכמת כי "בניגוד לדעה הפופולרית, לא לכולם מתוק יותר זה טעים יותר. יש כאן הזדמנות לגוון את רמות המתיקות במוצרים וכך לייצר גרסאות בריאות יותר שמתאימות באופן מדויק יותר לחלקים באוכלוסייה".