הכביש הוא מקום מסוכן. השילוב בין נהגים רשלניים, תקלות טכניות ובעיות בתשתית גורם למותם של מאות הרוגים בישראל מדי שנה כתוצאה מתאונות דרכים, אך לעתים הסכנה בכביש אורבת לנו גם כשאנחנו פשוט עומדים בפקק.
מחקר חדש מראה שוב כיצד הפקקים ובעיות התחבורה משפיעים על בריאותנו. על פי המחקר, אנשים שחשופים באופן קבוע לזיהום אוויר תחבורתי עלולים להיות בסיכון גבוה יותר ללקות בשבץ. החוקרים מסבירים כי חלקיקי הזיהום הזעירים הנפלטים מאגזוזי המכוניות, ומגיעים אף ליושבים ברכב בפקק, מעלים את הסיכוי להסתיידות וטרשת עורקים כמו גם להיווצרות קרישי דם החוסמים את הגעת הדם למוח. המחקר פורסם בכתב העת המוביל בנוירולוגיה - Neurology.
חשיפה שמתרחשת באופן קבוע
החוקרים עקבו אחר זיהום האוויר באזור מגוריהם בהונג קונג של כ-66,820 גברים ונשים מבוגרים (מעל 65) במשך עשור. החוקרים התמקדו במדד זיהום אוויר הקרוי PM2.5 (particulate matter 2.5)– תערובת מוצקים וטיפות נוזליות שחלקיקיה קטנים מ-2.5 מיקרומטר (מיליונית המטר), ויכולים להכיל אבק, לכלוך, פיח ועשן – רכיב של זיהום חלקיקים שנוצר כתוצאה משריפת דלקים. באמצעות נתוני מדידות מקומיות של זיהום אוויר ובסיוע של צילומי לוויין שנלקחו מסוכנות החלל האמריקאית (NASA), החוקרים חישבו את ריכוזי הזיהום החלקיקי במשך כל שנת מעקב באזור המגורים של כל אחד מהנבדקים.
במקביל למדידות הזיהום, החוקרים עקבו במשך עשור אחרי תדירות הופעת מקרי שבץ בקבוצת המחקר. בזמן ממוצע של כ-9.4 שנים נמצאו 6,733 מקרי שבץ באוכלוסיית המחקר. 52.4 אחוז מהמקרים היו מסוג שבץ מוחי איסכמי (שבץ שנגרם מחסימה של כלי דם במוח), 17.5 אחוז היו מסוג שבץ המורגי (שבץ הנגרם מדימום של כלי דם במוח) והשאר לא הוגדרו בוודאות.
החוקרים, בראשותו של ד"ר לינוויי טיאן (Linwei Tian), מצאו שהיארעות מקרי השבץ האיסכמי גבוהים בצורה משמעותית בקרב אנשים ונשים שנחשפו לרמות גבוהות יותר של זיהום אוויר מסוג PM2.5. על פי המחקר, עלייה בחשיפה לריכוז עודף של 10 מיקרו גרם (מיליונית הגרם) PM2.5 לקוב אוויר מגדילה את הסיכוי ללקות בשבץ איסכמי בכ-20 אחוז.
חשוב לציין שחשיפה לזיהום אוויר ברמות כאלו (ואף גבוהות יותר) מתרחשת למעשה באופן כמעט יומיומי. כך, לדוגמה, במרחק של 5 מטרים מאגזוז של מכונית פרטית נרשמת עלייה של 10 מק"ג לקוב בתנאי אקלים מקומיים.
"אנחנו עדיין לא בטוחים לגמרי באיזה מנגנון ביולוגי זיהום אוויר עלול לגרום באופן סלקטיבי לשבץ איסכמי", אמרו החוקרים, "אבל ייתכן שחשיפה ארוכת טווח לחומר חלקיקי זעיר (PM) מאיצה את תהליכי היצרות כלי הדם, משנה את הטונוס של כלי הדם וגורם לתגובות דלקתיות מקומיות המשפיעות ספציפית על שבץ איסכמי".
גורם תחלואה משמעותי
בישראל חלקים נרחבים מהאוכלוסייה חשופים לזיהום אוויר תחבורתי בעל כורחם לכמה שעות כל יום. העמידה בפקקים מכפילה ומשלשת את השהות באזורים שבהם יש זיהום אוויר גבוה וגורמת גם למי שגר באזורים שאינם מזוהמים לעבור חשיפה ממושכת וקבועה לחומרים רעילים רבים.
"נוסף לאובדן הזמן, ההשפעה הקשה על המשק, הפגיעה באיכות החיים, ובבריאות הנפש, העמידה בפקקים הולכת ומצטיירת כגורם תחלואה משמעותי ביותר", מסביר ד"ר זהר ברנט יצחק, חוקר בתחום הבריאות והסביבה בשירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.
עוד ב-mako בריאות:
>> 25 הטיפים הכי חשובים לתזונה נכונה
>> עייפים? בואו לגלות איזה סוג עייפות יש לכם
>> אוהבים פיצה? אתם חייבים לדעת את זה
מחקרים רבים כבר הראו בעבר שזיהום האוויר מסכן לא רק את מערכת הנשימה (וכך מגביר את שכיחות מחלות הריאה), אלא גם עלול לגרום לבעיות בתפקוד הלב וכלי הדם, לגרום לירידה בכולסטרול טוב (HDL) ואף להגביר את הסיכוי ללקות בסרטן השד. מחקר זה מאשש מחקרים קודמים שהראו בשיטות מחקר אחרות (ללא מעקב רציף אחרי קבוצה גדולה של נבדקים לאורך עשור) ובאוכלוסיות שונות (בעיקר בגברים לבנים) קשר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין שבץ.
מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב? דוגמאות אפשריות לצעדים שיצמצמו את החשיפה לזיהומים תחבורתיים הם עידוד השימוש בתחבורה ציבורית חשמלית ויעילה ומעבר לשימוש ברכבים חשמליים ובאנרגיות מתחדשות כגון אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, שאינן מייצרות פליטות של חלקיקים. כמו כן, ניתן לאסור כניסת כלי רכב מזהמים כגון משאיות בעלות מנועי דיזל מיושנים למרכזי הערים, כפי שנעשה בעיר חיפה (ובערים רבות ברחבי העולם), או לדרוש התקנת מסנני חלקיקים ברכבים מסוג זה.