החורף בשיאו. חדרי מיון רבים בארץ כורעים תחת הנטל והמטופלים שוב מוצאים עצמם ממתינים שעות רבות במסדרונות. במקרים רבים, חדרי המיון הם העמוסים ביותר.
אז נכון – יגידו שחסרים תקנים, חסרים מומחים, חסרות מיטות – אבל ספק אם משהו מזה מנחם את מי שנאלץ למצוא את עצמו זקוק לעזרה מיידית.
הפעם, בחרנו באנשי השטח המומחים שסיפרו לנו את כל מה שבאמת חשוב לדעת כדי לעבור את החוויה המאתגרת הזאת בשלום: מה עושים כשחייבים להגיע לטיפול דחוף למרות העומס? מה חשוב להביא ואיך כדאי לנהוג כדי לייעל תהליכים? שמו לב לעצות שלהם, הן עשויות לסייע לכם אם חלילה תזדקקו להן.
פרופ' פיני הלפרן, מנהל חדר המיון באיכילוב: "להיות תקיפים אך אדיבים"
פרופ' פיני הלפרן הוא אחד ממנהלי חדרי המיון העסוקים ביותר בארץ. לדבריו, יש כמה דברים שכולנו יכולים לשפר כדי להעביר את השהות במיון בצורה יעילה ונעימה יותר. אחד מהם למשל הוא לנהוג במה שהוא מכנה "תקיפות אדיבה": "אני חושב שאחד הדברים המשמעותיים ביותר זה לדעת איך להתנהג במחלקה. לעתים מטופלים או בני משפחותיהם חושבים שיזכו לאהדה גדולה יותר אם ידפקו ללא הרף על דלפק המיון או ירימו את הקול, כשבפועל המטופלים שזוכים לתשומת לב מיטבית הם בדרך כלל אלה שנוהגים בכבוד כלפי הצוות. כדאי להביא בחשבון שמי שנוהג בכבוד יזכה ליחס דומה. מצד שני, גם לא הייתי ממליץ להיות פסיביים מדי. לפעמים הצוות כורע תחת העומס ונדרש מעקב גם מצד המטופל או מצד המלווים אותו על מנת לקדם תהליכים. זה בסדר גמור לדרוש כל עוד יודעים גם להקשיב, להיאזר בסבלנות ולנסות להבין את הסיטואציה הכללית. בקיצור – תהיו תקיפים אך אדיבים".
ואם חשבתם להביא איתכם קלסר רפואי שלם לביקור, פרופ' הלפרן דווקא מציע שתהיו ממוקדים: "חשוב להביא מסמכים רפואיים רלוונטיים בלבד: סיכום אשפוז אחרון אם יש כזה, מכתב הפנייה וכו'. פנייה ממוקדת תסייע לאנשי הצוות להעניק טיפול יעיל ותחסוך זמן יקר, שנדרש לטיפול גם בחולים אחרים". אגב, הפרופ' ממליץ לכל מי שסובל ממחלה כרונית להחזיק בבית סיכום כתוב מרופא המשפחה שמפרט בקצרה את מצבו: באילו תרופות הוא משתמש, האם קיימות אלרגיות וכו'. "גם זה עשוי להועיל ולקצר תהליכים בשעת הצורך".
עכשיו, בואו נדבר על שאלה שעשויה לעניין את כל מי שחשב לבקר במיון: מהו הזמן האידאלי להגיע למחלקה? ובכן, גם בנושא הזה יש לפרופ' הלפרין טיפ בעניין: "אני חושב שמי שממהר להגיע למיון לרוב לא בדיוק יפעל לפי זמן מסוים, ובכל זאת אפשר לומר שהשעות האידיאליות הן 11:00-9:00, שבהן כל הרופאים הבכירים נמצאים במחלקה. מעבר לכך, ימי ראשון הם תמיד העמוסים ביותר, ולכן אם אפשר לבחור להגיע ביום אחר – זה כמובן עדיף".
ומה לגבי לבוש? ובכן, אם הדודה מציעה שתיקחו איתכם סוודר למיון, אל תתווכחו. מתברר שזה פריט מבוקש במחלקה הקרה: "נהוג לקרר מאוד את המקום, מכיוון שאנשי הצוות מתרוצצים ועובדים קשה. לכן, תמיד כדאי להגיע מצוידים בביגוד חם. כמו כן, לא הייתי מציע להגיע עם הבגד הכי יקר בארון, מאחר שיש סיכוי שיתלכלך או שייאלצו לגזור אותו, וכדאי להגיע עם כפכפים או נעליים נוחות. גם לבוש מרושל לא ממש משדר משהו מכובד ונעים כלפי הסביבה, ולכן כדאי להקפיד על אסתטיקה מינימלית. אגב, מטען לנייד הוא אחד מהפריטים שלא כדאי לשכוח, כי אף פעם לא ניתן לדעת כמה זמן תיאלצו לשהות בבית החולים".
רוני גגין, מנהלת המחלקה לעבודה סוציאלית ברמב"ם: "כל מטופל זכאי לערכה חיונית"
רוני גגין, מנהלת המחלקה לעבודה סוציאלית בבית חולים רמב"ם, מספרת שתפקיד הצוות הסוציאלי במקום הוא לספק מענה ותמיכה לחולים, וכן לסייע בכל התארגנות נדרשת. "אם מגיע חולה בגפו, אנחנו תמיד עושים כמיטב יכולתנו כדי לסייע לו להתארגן, להשלים ציוד חסר ולאתר קרובי משפחה שיכולים להגיע להיות לצדו. לכן, חשוב לדעת שתמיד קיימת אפשרות להיעזר בצוות העובדים הסוציאליים.
מעבר לכך, לא כולם יודעים, אבל בכל בית חולים יש ערכה זמינה עבור כל מטופל שנקלע לבעיית ציוד. היא מכילה פיג'מה, כלי רחצה, כפכפים, משחת שיניים, סבון רחצה ואפילו תחתונים. כמובן שגם הייתי מציעה לבוא עם פריטים חיוניים מהבית אם יש אפשרות. נתקלתי בחולים שמצאו את עצמם מבלים שעות ארוכות במיון ללא עדשות מגע ואפילו בחולים שנדרשו לשיניהם התותבות".
ד"ר משה שריסט, מנהל חדר מיון וולפסון: "חשוב שהציבור ידע את זכויותיו"
"למרות העומס, חשוב להבהיר לציבור את זכויותיו, כדי להימנע ממצבים שבהם אנשים שנזקקים לטיפול דחוף לא יגיעו למיון", אומר ד"ר משה שטריסט, מנהל חדר מיון בוולפסון. "לא כולם יודעים למשל, שבמצבים רבים אפשר להגיע ללא טופס "17.
עוד ב-mako בריאות:
>> איך משיגים ישבן חטוב? מתחילים עם האימון הזה
>> זהירות: התרופה הנפוצה שגורמת להתכווצות אשכים
>> המכתב של הצעירה שמתה לא הותיר אף עין יבשה
באתר משרד הבריאות ניתן למצוא את הרשימה המלאה המפרטת את המקרים הרלוונטיים שאינם נדרשים בטופס זה. מעבר לכך, גם אם נזקקים לטופס, אפשר להתקשר למוקד של קופת החולים שבה חבר המטופל ולבקש שישלחו הפנייה דחופה בפקס. חשוב לציין שחולים שמגיעים בשעות הלילה תמיד יידרשו לשלם פחות, מאחר שבשעות אלה המרפאות אינן זמינות לקהל".
ועכשיו תקשיבו היטב לטיפים הבאים של הד"ר. הראשון שבהם עשוי לחסוך לכם ביקור מיותר במיון:
"לפני שרצים למיון, הייתי מציע לברר היכן נמצא המוקד הרפואי הקרוב. במקרים רבים העומס שם קטן באופן משמעותי יחסית למיון. את הבירור רצוי לעשות בנחת לפני שקורה מצב חירום שבמהלכו ממהרים ואין זמן לבירורים. מומלץ לברר כתובת מועדי קבלה וזמן נסיעה מוערך.
נוסף לכך, במקרה שמגיעים למיון עקב הרעלה, חשוב מאוד להביא את החומר שגרם לנזק (חומרי ניקיון, כדורים לנטילה שילד בלע בטעות וכו'). זה יסייע לצוות להבין איזה טיפול כדאי להציע לחולה.
והכי חשוב: למרות הקושי בהמתנה הממושכת שעלולה להיווצר, כדאי להבין שבבית החולים קיימת מערכת לאיתור חולים לפי דרגת חומרת המצב. לכן אין צורך להתעצבן אם מישהו מקבל טיפול לפניכם, מאחר שלא תמיד פרק הזמן שממתינים הוא הקובע. הרופאים והצוות עושים לילות כימים על מנת לסייע לחולים. הבנה וסבלנות יסייעו לכולנו במטרה המשותפת".
בינתיים, כל מה שנותר לנו זה לאחל לכם שלא תזדקקו לטיפול חירום. חורף בריא.