למרות שהכנת אוכל בעצמכם בבית היא דרך נהדרת להישאר בשליטה, לשמור על איזון ועל הדרך גם לחסוך – כסף ופסולת, משלוחי אוכל וטייק אוואי הם חלק בלתי נפרד מהחיים ומהווים פתרון שקשה להימנע ממנו לחלוטין. הבעיה העיקרית עם אוכל שמזמינים ממסעדות היא שלרוב הוא מלווה גם בהרבה מאוד זבל בדמות שקיות, אריזות וקופסאות חד פעמיות, שמסיימות את דרכן בפח מהר מאוד.
חברת סטארט אפ גרמנית בשם Vytal מצאה פתרון לבעיה הזו, והוא כבר פועל בערים שונות ברחבי המדינה, ועוזר לסועדים ולמסעדנים לצמצם את כמויות הפסולת שלהם. הרעיון פשוט – במקום כלים חד פעמיים, מקבלים הסועדים כלים רב פעמיים, אותם הם צריכים להחזיר למסעדה ממנה הזמינו, או לכל מסעדה אחרת שמשתפת פעול עם החברה תוך 14 ימים.
שירות הכלים הרב פעמיים של Vytal, שפועל באמצעות אפליקציה, עובד עם מאות מסעדות ברחבי גרמניה, ובעוד המסעדות משלמות לחברה עמלה על השימוש בכלים, לסועדים עצמם השירות ניתן בחינם. כל משתמש שנרשם באפליקציה מקבל בר קוד אישי, אותו סורקים במעמד המשלוח או ההזמנה במסעדה, לצד הברקודים שנמצאים על הכלים. כך יכולים לדעת בחברה האם הכלי שנלקח הוחזר ולאיזו נקודת שירות, ואף לשלוח ללקוח תזכורות במידה וטרם החזיר את הכלי. במידה והכלים לא מוחזרים תוך 14 יום מחוייב הלקוח בסכום של 10 יורו, אך עדיין יוכל להחזיר אותם בהמשך ולקבל זיכוי חלקי.
השירות כבר פועל במעל ל-1000 בתי עסק בערים המרכזיות בגרמניה, ומאפשר לאתר בקלות באמצעות האפליקציה את המסעדות ובתי העסק שנמצאים בקרבת מקום. הכלים של Vytal מציעים פתרונות לסוגים שונים של ארוחות וכוללים קערות בגדלים שונים, קופסאות מחולקות, ספלים ואפילו קופסה ייעודית לסושי, ומגשי פיצה רב פעמיים. כל הקופסאות שלהם עשויות פלסטיק איכותי ללא BPA, מתאימות לחימום במיקרו (מה שמאפשר לקחת ארוחות מראש, ולחמם מואחר יותר) וגם למדיח.
על פי פרסומי החברה, שהחלה לפעול ב-2020, במהלכה נחסכו באמצעות שימוש בשירותיהם מעל ל-200 אלף אריזות חד פעמיות. אנחנו מקווים שזוהי רק ההתחלה, ושבקרוב נראה יוזמות דומות גם כאן בישראל ובעוד מדינות.