בשנים האחרונות, הפך חודש נובמבר לחג מתמשך של צריכה חסרת מעצורים. זה התחיל בארצות הברית באמצע המאה ה-20 עם ה-Black Friday (יום שישי שלמחרת חג ההודיה, הפותח את עונת קניית המתנות לחג המולד) ותאומו הוירטואלי Cyber Monday, המשיך בחג הרווקים הסיניים ב-11 בנובמבר שהפכה 'עליבאבא' הסינית לחג קניות בינלאומי, ובשנים האחרונות עם הוספת Shopping.IL אימצה ישראל את חודש נובמבר כחג קניות רשמי ומופרע למדיי, מה שנקרא - "בעל הבית השתגע".
אנחנו חיים בעולם של שפע בלתי מאוזן. אנחנו מוצפים, כל הזמן ובכל מקום, במידע על מוצרי צריכה שונים שאנחנו לא באמת צריכים. התרגלנו לקנות ולהחליף ולזרוק, פשוט כי אפשר. ובחודש נובמבר, המבצעים הם לכאורה כל כך 'שווים' שאנחנו מפחדים לפספס ונסחפים בשיגעון הקניות.
מתלבשות על נובמבר
אחד המוצרים הבסיסיים ביותר עבורנו כבני אנוש הוא הלבוש. אבל במקום לצרוך בגדים נוחים ונעימים שישמשו אותנו לאורך זמן, הפכנו להיות קורבנות של אופנה שמשתנה בכל רגע ומאלצת אותנו להתחדש ולקנות הרבה יותר מדי.
תעשיית האופנה היא אחת התעשיות המזהמות והמנצלות ביותר בעולם – היא מזהמת אויר, אדמה ומקורות מים כמעט בכל שלבי הייצור, החל משימוש בקוטלי חרקים בעת גידול כותנה ושימוש בתהליכים תעשייתיים לייצור בדים סינתטיים, דרך שימוש בכימיקלים מסוכנים בתהליכי צביעה ועיבוד של בדים, גזירה לא מבוקרת, אריזה, שינוע. בסוף הדרך הזו הבגדים נמכרים במחיר זול מידי ואחרי שימוש קצר מידי (2-3 לבישות בממוצע) עוברים הלאה להטמנה.
תעשיית האופנה היא גם אחת התעשיות המנצלות ביותר, בעיקר כשמדובר באופנה מהירה. מרבית מותגי האופנה מייצרים במדינות נחשלות במזרח אסיה, באמצעות קבלני משנה המעסיקים אוכלוסיות עניות בתנאי עבודה מחפירים. 80% מהעובדים בתעשייה הן נשים וילדות וילדים מתחת לגיל 12. הם עובדים במשך שעות ארוכות בכל ימות השבוע, במבנים רעועים, צפופים, בלתי מאווררים כראוי וללא תנאים סניטריים הולמים. התעשיה לוקה בהיעדר פיקוח על בטיחות ובריאות בעבודה וכתוצאה מכך, נגרמות תאונות עבודה רבות וחשיפה מתמשכת לחומרים רעילים הגורמים למחלות ריאה ודרכי הנשימה, אי פוריות ועוד. כל זאת תמורת שכר שאינו מספיק למחיה בכבוד.
'מתלבשות' התנועה לאופנה הוגנת ומקיימת בישראל, הוקמה בנובמבר 2019 כדי לשנות את הרגלי צריכת האופנה, לקדם מודלים חלופיים של אופנה בת קיימא ולשקף לציבור את השפעתה השלילית של תעשיית האופנה עלינו ועל הסביבה.
"הבגד המקיים ביותר הוא הבגד שכבר נמצא בארון שלך"
בנובמבר הזה, אנחנו מזמינות גם אותך לא להיכנע לשלל המבצעים שמתדפקים לנו על הפיד ועל התודעה, ובמקום זאת, להתחדש לגמרי בחינם ובלי שום מבצעים במה שכבר יש לך בארון. וכדי לתת לך השראה, הרמנו הפקת אופנה בת קיימא משגעת.
בצילומים השתתפו עורכת מאקו גרין רומי בן צבי יחד עם הכותבות שלי בן זאב זוס ורותם קליגר, וחברות צוות 'מתלבשות' מיטל פלג-מזרחי, אלה פישר, מיכל לב יהושוע ואוקסנה ברדסקי. כל אחת מהן שלפה אוצרות מארון הבגדים הפרטי שלה, כדי להרכיב מהם לוקים שונים ומקוריים בארבעה אתגרים שונים – שינמוך של פריט חגיגי ללוק יומיומי, שילוב לא שגרתי בין הדפסים, שימוש לא קונבנציונלי בפריטים מחוץ להקשרם המקורי, ושילוב של אותו פריט, חולצה לבנה מכופתרת, בלוקים שונים. התוצאה? צבעונית, מרהיבה ומעוררת השראה.
מאחורי העדשה עמדה הצלמת שחר הילה שהפכה את הצילומים לחגיגה של נשיות וצבעוניות, בלוקיישן מיוחד במינו – בית 'עץבעיר' בכיכר ביאליק בתל אביב, מרכז בו מתגוררת קהילה שיתופית אקולוגית המגדירה מחדש את אורח החיים העירוני, ומהווה דוגמה ומרכז ידע חי לאקולוגיה עמוקה ולחוסן אקלימי.
אורסולה די קסטרו, מייסדת תנועת Fashion Revolution שהוקמה בעקבות אסון ראנא-פלאזה – אחת מתאונות העבודה הקשות ביותר שאירעו בתעשיית האופנה, טבעה את המנטרה "הבגד המקיים ביותר הוא הבגד שכבר נמצא בארון". והאמת? מי צריך סיילים כשאפשר ליצור אאוטפיטים חדשים ומרעננים ממה שכבר יש לנו? וכמובן, יש פריטים קלאסיים שתמיד יהיו שימושיים כמו ג'ינס, חולצה לבנה וסניקרס. רק אומרת.
כדי להרחיב וללמוד עוד על אופנה בת קיימא, מוזמנות ומוזמנים לקבוצת הפייסבוק 'מתלבשות' או לאינסטגרם @mitlabshott. במהלך כל חודש נובמבר יתקיימו פעילויות שונות להעלאת המודעות לאופנה בת קיימא.