דאגה לסביבה, האטת קצב החיים ובעקבות כך מודעות צרכנית הפכו לטרנד משוגע בשנים האחרונות. החברה מתקדמת לכיוון רכישות מושכלות, הפרדת פסולת, שתיה מקש רב פעמי... ואז מגיע חודש נובמבר, שעם השנים הפך לחודש שמזוהה עם הנחות ענק – יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי, סיילים תומכי סיילים ואצלנו יש גם את "shopping il", שנולד כדי לפרגן לייצור מקומי (אם לא מחשיבים את מותגי האופנה המהירה הלא מקומיים
המשתתפים בחגיגת הקניות הזו).
בארון האופנה הזוהר נמצאים שלדים מכוערים, רקובים ורעילים. תעשיית הטקסטיל היא אחת המזהמות בעולם.
אם נסתכל על הרגלי הקניות שלנו מבחינה סטטיסטית, נגלה ש-40 אחוז מהבגדים שאנו רוכשים, נלבשים לא יותר מפעם אחת. בממוצע אנו קונים 60 אחוז יותר בגדים ואקססוריז ממה שהיינו קונים בשנת 2000 ו-400 (!) אחוז יותר ממה שקנינו לפני שני עשורים.
כשהמותגים לא מצליחים למכור את כל מה שיצרו, הם שורפים. ואלו לא רק הרשתות הגדולות, כך למשל מותג אופנה עילית בריטי,Burberry ( אלה עם טרנץ' משבצות) נאלצו לשרוף בשנת 2018 פריטים בשווי 37.8 מיליון דולר. מבחינת הפגיעה באיכות הסביבה, תעשיית האופנה עומדת באותה שורה עם תעשיית הנפט. שוק בגדי יד שניה לעומת זאת משגשג וזה בזכות דור המילניאלס שערים יותר לנושא הסביבה. כך, בשנת 2018 ממכר פרטי יד שניה הכניס בארה"ב 24 מיליארד דולר.
ובחזרה לנובמבר - איך לצלוח את החודש ולהציל את העולם (ואת חשבון העו"ש)? לפניכם כמה כלים חיוניים:
- לגשת לארון ולנפות אותו בכנות – לאסוף את כל הבגדים שלא נמצאים בשימוש ולחשב כמה כסף נזרק לפח. אין מה לעשות, כשזה נוגע לכסף, אנחנו לומדים יותר מהר.
- למכור את הבגדים היפים שאינם בשימוש – הסטיגמה על בגדי יד שניה כבר מאחורינו, לכן יש לא מעט פלטפורמות מכירה. בגדי יד שניה נחשבים לייחודיים יותר מהפריטים הטרנדיים שנמכרים ברשתות. קבוצות פייסבוק, אתרים וחנויות יד שניה, אפשר למכור גם דרך חשבון האינסטגרם, לעשות מכירה
ביתית, להצטרף למכירה ועוד. - למסור כל מה שלא הצלחת למכור – כאן אפשר להשתמש בקבוצות וואטסאפ ופייסובק ייעודיות, ארגונים ועמותות.
- ליצור מלתחת קפסולה – מלתחת קפסולה היא למעשה מבחר מצומצם של הפריטים הכי יפים שלך שנמצאים בשימוש, משתלבים זה עם זה וכולם בהתאם לסגנון האישי שלך.
יש אין ספור חומר ב-יוטיוב על איך עושים את זה, יש חשבונות אינסטגרם של נשים וגברים שעושים
את זה, יש פינטרסט וכל האינטרנט לשירותך. אני גם ממליצה להיעזר בסטייליסט/ית שעונה על הטעם שלך, עובדת עם ארונות קפסולה, ויודעת להרכיב מלתחה מינימליסטית עם עיניים קשורות. - לייצר אלבום תמונות של הבגדים השימושיים – ניפית את הארון והשארת את הפריטים הכי יפים שלך? מעולה, עכשיו אני ממליצה לצלם אותם. הפעולה הזו יוצרת תמונה ברורה של מה שיש לך בארון ומאוד עוזרת להבין אם הפריטים הקיימים ישתלבו עם הפריטים העתידיים שצדת בסיילים.
- ליצור רשימה – לפני הרכישה, לעשות רשימת קניות מדויקת של מה שחסר באמת. אני מציעה לרדת לרזולוציה של גזרה וצבע כדי להימנע מקניה מיותרת או בגדים דומים.
- להיות חלק מקהילה – אפשר להצטרף לקהילות פייסבוק שעושות אתגרים של הפסקת קניות - כי ביחד זה לא לבד. קהילת "ארון מלא", שהזנקתי ב-2016 כדי לסייע להפחית את בולמוס הקניות וליצור הרגלי קניה חכמים, עם פוקוס לצמצום המלתחה ולדיוק הסגנון האישי שנעלם בגלל הטרנדים, עובדת על אתגרים. מאחורי כל אתגר יש חשיבה ופסיכולוגיה שעוזרת למשתתפות להגיע למצב של שליטה במלתחה ומציאת הסגנון האישי.
- למסור לתיקון בגדים ונעליים שאפשר להציל – משחר האנושות בני אדם מתקנים בגדים. בתרבויות שונות תיקון חפצים ובגדים זו מסורת ואמנות. בבריטניה לאחר מלחמת העולם השניה, הקים משרד המשפטים חברה, "Make do and Mend" בה לימדו לשפץ ולתקן חפצים שהתקלקלו. דלות יצרה צורך וגרמה לבני אדם לכבד ולשמור על חפצים.
- לקנות אחרת – גמילה קשה ומגרד לך להכניס משהו חדש לארון? סיבוב בחנויות יד שניה או ביקור אצל חברה/חבר עם טעם טוב יניבו פירות, מניסיון. עדיין חייבים לקנות? רכשו קולבים אחידים כדי שהארון ייראה אסתטי. אין דבר יותר מבאס מקולבים אקלקטיים או קולבי ניקוי יבש דקיקים מתעקמים תחת כובד ג'קטים ומעילים. זה לא מועיל לבגדים. קולבים אחידים יקנו לארון מראה אסתטי ויטיבו עם הבגדים.
- תעוררו סקרנות – סקרנות לגבי צריכה, מצב איכות הסביבה, אופנה, מחירים שהצריכה הזו גובה, מי מתעשר מזה שאנחנו קונים בסיילים? (ניחשתם נכון, לא הרוכשים). ממליצה לצפות בסרטים תיעודיים בנושא, לשמוע הרצאות, להצטרף לאירועים קהילתיים. עיריות רבות יוזמות אירועים עירוניים הקשורים לאקולוגיה. כתושבת תל אביב אני נהנית מריבוי אירועים כאלה החודש וגם מעבירה סדנת סטיילינג אקולוגי בעצמי.
והנה, הגענו לסוף נובמבר.
את הכסף שתחסכו, תוציאו על חוויות. חוויה טובה לא תשכח בארון.