חודש הקניות כבר בעיצומו, והמבצעים תוקפים מכל עבר, אחרי מבצעי יום הבחירות יגיעו השבוע מבצעי השופינג IL ובהמשך החודש מחכים לנו גם יום הרווקים הסיני, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. כולם כבר התערבבו ואיבדו את ייחודם ופשוט מציעים לנו את אותם מבצעים. וכשיש כל כך הרבה מבצעים נהיה קשה שלא לקנות.
על אף שתעשיית האופנה היא בין המזהמות והמזיקות ביותר ויש לה חלק אדיר במשבר האקלים, ולמרות שהדבר הכי טוב בשביל הארנק שלנו ובשביל כדור הארץ הוא פשוט להימנע, עבור רובינו הפיתוי הוא גדול מידי. איך בכל זאת קונים חכם יותר ולא ממלאים את הארון בפריטים מיותרים שלא באמת ישמשו אותנו? הנה כמה שאלות לשאול את עצמנו רגע לפני חיוב האשראי:
- האם יש לי בארון פריט דומה לזה? פעמים רבות אנחנו נמשכים למה שמוכר, ובלי לשים לב קונים עוד ממה שכבר יש לנו, ובסוף מתגלה שיש לנו בארון אינספור פיסים עם אותו הדפס ושכל הארון שלנו באותו הצבע.
-
האם יש לי בארון בגדים שקניתי וטרם לבשתי? רוב הזמן אנחנו לובשים רק 20% מהפריטים בארון שלנו, מה שאומר שכנראה אצל רובנו חיטוט בארון יחשוף פריטים שאפילו עוד לא הסרנו מהם את הטיקט.
-
האם בכלל יש לי בארון פריטים שיתאימו לפריט הזה? יש לנו נטייה להתאהב בבגד ולקנות פריטים בודדים בלי לחשוב האם הם בכלל משתלבים עם שאר הבגדים שלנו. ככל שהפריט החדש ישתלב עם יותר פריטים שונים בארון יש יותר סיכוי שנלבש אותו, ולהפך – אם מדובר בפריט אדג'י וייחודי שלא משתלב עם שום דבר אחר שיש לנו, כנראה שבסוף הוא ישאר בארון.
-
האם יש לי מקום בארון? בכנות, הארונות של רובנו מלאים, כל כך מלאים שאין לנו מושג מה יש בהם. רגע לפני שנקנה עוד פריט שבקושי נצליח לדחוף לארון, כדאי לעשות סדר במה שכבר יש ולהבין אם יש לנו בכלל מקום לפריט חדש.
- האם הפריט הזה ישמש אותי ביום-יום, ולמגוון אירועים וצרכים? לא רק שכדאי שהבגד יתאים לשאר הארון, כדאי שגם יתאים למגוון שימושים. זה הזמן לשאול את עצמנו – לאן אוכל ללכת עם הבגד הזה, האם הוא מתאים לי לעבודה, האם אוכל ללבוש אותו ביומיום או שהוא יחכה בארון רק לאירועים מיוחדים?
-
האם אלבש את הבגד לפחות 30 פעמים? אומרים שכדי להצדיק את מחירו הסביבתי של ייצור בגד חדש צריך ללבוש אותו לפחות 30 פעמים (זו כמובן הערכה גסה שמשתנה בהתאם לסוג הבד והמשאבים שהבגד מצריך). לכן חשוב לשאול את עצמכם – האם הפריט הזה באמת יהיה עבורי שימושי וילבש כמות נכבדת של פעמים או שימאס לי ממנו אחרי פעם-פעמיים?
-
האם אלבש את הבגד גם עוד שנה, חמש או עשר שנים? יש פריטים שרלוונטים תמיד ויש כאלה שנסתכל עליהם עוד שנה ולא נבין על מה חשבנו בכלל כשרכשנו אותם. אם נשלוף את אותו פריט מהארון בעוד עשור האם הוא עוד יהיה רלוונטי? האם נלבש אותו בשמחה? ובכלל – האם הפריט הזה מספיק איכותי ויחזיק מעמד עד אז?
>> מה זה בכלל אופנה מהירה ומה ההבדל בינה לבין אופנה בת קיימה? מילון הסביבה והאקלים עושה סדר
>> לא רק תנאי ההעסקה: חמש סיבות טובות לא לקנות בשיין -
האם יכול להיות שאמצא פריט דומה ביד שנייה או במסיבת החלפות או שאוכל לשאול אותו מחבר/ה? בואו נאמר את האמת, כשמדובר באופנה מהירה – אותם הטרנדים מגיעים לכל החנויות, ומשם מהר מאוד גם לחנויות היד-שנייה. רגע לפני הקנייה שווה לבדוק האם נוכל למצוא משהו דומה ביד-שנייה, ואם מדובר בבגד שנלבש לאירוע חד פעמי – אולי אפילו יש לנו ממי לשאול משהו בסגנון.
-
האם הייתי קונה את הפריט הזה גם במחיר מלא? אנחנו לא אוהבים לצאת פראיירים, וכשהמחיר כל כך זול מרגיש לנו שחבל לפספס ולא לקנות, אבל בדיוק בגלל זה שווה לבחון – האם הפריט הזה היה שווה את הכסף שלנו גם אם לא היה במבצע?
-
האם חיפשתי את הפריט באופן יזום או שהגעתי אליו דרך פרסומת? בימים של מבצעים הפרסומות תוקפות אותנו מכל עבר, ולא רק בהפסקת הפרסומות בטלוויזיה ובשלטי חוצות, אלא גם ברשתות החברתיות, ובקודי הקופון שמשפיעניות מציעות לנו. אם העניין שלנו בבגד הוא רק כי מישהו אחר דחף לנו שזה "פריט חובה" אולי בעצם אין לנו צורך אמיתי בו?
-
האם ידוע לי מי ייצר את הפריט? "who made my clothes" זו השאלה שמובילה את מהפכת האופנה שנולדה בעקבות אסון ראנה פלאזה בו נהרגו 1,130 עובדי מפעל טקסטיל. בימים בהם ההעסקה הוגנת וסחר הוגן עולים יותר ויותר למודעות השאלה מי ייצר את הבגדים שלי ובאילו תנאים הופכת לשיקול משמעותי. הרי אנחנו לא רוצים שהכסף שלנו יתמוך בעבדות.
-
האם הפריט הזה משקף את הערכים שלי? בהמשך ישיר לזה, לא רק תנאי העובדים חשובים, ויש עוד דרכים בהם הבגד יכול לשקף או לא את הערכים שלנו – לדוגמה אם חשוב לנו לתמוך בכלכלה המקומית נעדיף לצרוך מעסקים שמייצרים בארץ, אם חשובה לנו רווחת בעלי החיים לא נקנה בגד שיש בו רכיבים מן החי, ואם חשובה לנו הסביבה אולי נעדיף בגד מחומרים ממוחזרים או מתכלים או כאלה שניתנים למחזור בסוף חייהם.
-
האם הפריט משקף את הסגנון האישי שלי? לא רק הערכים שלנו חשובים אלא גם הסגנון האישי שלנו, האם מדובר בבגד שבאמת מבטא ומשקף את הסגנון שלי והאופי הייחודי שלי, או שזה סתם פריט גנרי שיש לכולם?
-
האם אני רוצה את הפריט רק כי הוא טרנדי כרגע? טרנדים זה נחמד, אבל האם זה בכלל הטעם שלי, ובאמת יפה בעיני ויחמיא לי? ויותר מזה – האם הבגד הזה יהיה רלוונטי גם עוד כמה שנים, או שמדובר בטרנד חולף שיאבד כל ערך תוך כמה חודשים?
-
האם יהיה לי כוח לשמור על הוראות הטיפול בבגד? רגע לפני שקונים כדאי גם לבדוק ממה הבגד עשוי, ומה זה אומר על שגרת הטיפול בו. האם זה מצריך כביסה מיוחדת, או אולי ניקוי יבש? האם צריך לגהץ אותו? והאם בכלל יש לי כוח להתעסק מזה או שאתעצל והבגד ישאר בארון ללא שימוש?
-
למה בכלל אני קונה עכשיו? אנחנו קונים מכל מיני סיבות, זה יכול מתוך שעמום, מתוך צורך רגשי וחיפוש אחר ריגוש, זו יכולה להיות התמכרות של ממש, וזה גם יכול להיות צורך אמיתי בפריט שחסר לי וישרת אותי. השאלה הכי חשובה שאפשר לשאול את עצמנו רגע לפני הקלדת ספרות האשראי היא למה אני עושה את זה? יש לכם סיבה טובה?
סייעה בהכנת הכתבה מיטל פלג מזרחי, חוקרת ומרצה על אופנה וצדק סביבתי, אוניברסיטת תל אביב.