מותג ההלבשה התחתונה 'ויקטוריה'ס סיקרט' שמחזיק בחנויות ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם, הודיע כי ישים סוף לשימוש בקשמיר במוצרים הנמכרים ברשת, ובחברת הבת PINK. השינוי מגיע בעקבות חשיפה של ארגון זכויות בעלי החיים PETA, אשר העבירו למנהלי המותג עדויות לאכזריות שספגו עיזים בתעשיית הקשמיר.
תחקיר שערכו ב-PETA חושף את התנאים הקשים שחוו עיזים שגדלו בחוות קשמיר בסין ובמונגוליה, אשר מספקות 90 אחוז מהקשמיר העולמי. בסרטונים שהפיץ הארגון, וכוללים תמונות קשות לצפייה, נחשף הסבל של העיזים בתעשייה – בסרטון אחד נראות העיזים זועקות מכאב בזמן שתולשים את שיערותיהן, במקרים אחרים הן נקשרות או מוכות. פעמים רבות העיזים נפצעות בתהליך, ועל פי התחקיר לא זוכות לטיפול וטרינרי. ברגע שעז קשמיר נחשבת כבלתי רווחית, היא נשחטת על ידי שיסוף גרון ובשרן נמכר.
מלבד ניצול בעלי חיים, לייצור קשמיר יש את השפעה שלילית עצומה גם על הסביבה. דוח שפורסם ב-2020 קבע כי הביקוש לקשמיר גדל לנקודה שבה הוא כבר לא בר קיימא במונגוליה, עיזי קשמיר מהוות 60 אחוז מחיות המשק במדינה וגורמות לדלדול שטחי המרעה, כאשר ההערכות מצביעות על כך ש -70 אחוז משטחי המרעה במונגוליה הושחתו בהיקפים שונים. רעיית היתר של עיזים בתעשיית הקשמיר גם גורמת לתהליך מדבור מואץ במדינה.
"ההחלטה של ויקטוריה סיקרט היא ניצחון לאינספור העזים העדינות שתחסך מהן החוויה המייסרת של מישהו שיקרע את שערותיהן", אמרה טרייסי ריימן, סגנית נשיא בכיר של PETA בהצהרה. "PETA מבקשת מכולם לעזור לעיזים לשמור על שיערן על ידי בחירה בבדים טבעוניים, שאינם מיוצרים על ידי דין בעלי חיים לסבל לכל החיים".
בצעד הזה, ויקטוריה סיקרט מצטרפת לעשרות חברות שכבר החרימו את הרשמיר ביניהן -ASOS, Columbia Sportswear. בעבר ויקטוריה סיקרט הסירה מהקולקציות שלה גם פרוות ארנבת אנגורה ופרוות אלפקה.
למרות שהמודעות לרווחתם של בעלי החיים הולכת ועולה בתעשיית האופנה, עור וצמר הם עדיין רכיבים נפוצים בפריטי לבוש רבים, כך למשל בנעל ה-UGG שצוברות פופלאריות מחודשת בתקופה האחרונה. כמו בתעשיית הקשמיר, גם ייצור המגפיים המחממות כרוך בניצול והתעללות קשים בכבשים. עם חזרת הטרנד, סרטונים ותמונות רבים המתעדים את סבלן של הכבשים הופצו ברשת, לצד הקריאה להעדיף דגמים טבעוניים וחלופות שאינן מכילות צמר אמיתי.