בתחילת השבוע נפתחה במצרים ועידת האקלים השנתית, ה-COP27, אליה הגיעו מנהיגים ונציגים מהעולם כולו במטרה לדון בדרכי טיפול והתמודדות עם משבר האקלים. אלא שרבים מהבכירים המשתתפים הוועידה הגיעו אליה במטוסים פרטיים, וחטפו ברשתות החברתיות ביקורת על כך.

הגולשים הצביעו על האירוניה בכך שמי שנוסעים לדון בענייני האקלים ולהבין כיצד ניתן להפחית את פליטות גזי החממה בוחרים להגיע אליה בדרך מזהמת במיוחד. בהולנד עורר הדבר מחאה של ממש כאשר יום לפני תחילת הכנס, מאות פעילי איכות הסביבה עצרו מטוסים פרטיים שיצאו מנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם, על ידי ישיבה מול גלגליהם ורכיבה סביב שדה התעופה על אופניים. גם בישראל הועברה ביקורת על כך שנשיא המדינה יצחק הרצוג, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ונציגים נוספים בחרו להגיע בטיסה, בעוד את הגבול למצרים ניתן לחצות מישראל גם ברכב פרטי. 

הנשיא יצחק הרצוג המריא לועידת האקלים בשארם א שייח' (צילום: חיים צח/ לע״מ)
צילום: חיים צח/ לע״מ

על פי נתונים מ-FlightRadar24, שירות המציג נתוני טיסות בכולם, 36 מטוסים פרטיים נחתו בשארם א-שייח' בין ה-4 ל-6 בנובמבר – היום בו החלה הוועידה, ו-64 נוספים טסו לקהיר, (על פי אתר COP27 שהנציגים יכולים להשתמש בשני נמלי התעופה). ההערכות אומרות כי הגיעו בימים אלו למצרים מטוסים מכ-40 שדות תעופה שונים בעולם.

ב-BBC מפרטים כי תשע מהטיסות הגיעו מבריטניה, ואחרות ממדינות אירופה כולל איטליה, צרפת והולנד. שני מטוסים פרטיים הגיעו לקהיר  מארה"ב – אחד מאטלנטה ואחד מוושינגטון די.סי. עם זאת, מציינים שם –  נראה שפחות מטוסים פרטיים הגיעו ל-COP27 מאשר ל-COP26 שנערך בגלזגו בשנה שעברה, וכי אחת הסיבות לכך עשויה להיות שעד כה נכחו פחות מנהיגים עולמיים בפסגת שארם א-שייח'.

 מהי טביעת הרגל הפחמנית של טיסה במטוס פרטי?

זו לא הפעם הראשונה שהרשת גועשת סביב שימוש מופרז במטוסים פרטיים, תלונות דומות על מנהיגי העולם נשמעו גם סביב ועידת האקלים בשנה שעברה, ובקיץ האחרון היו אלו הסלבריטאים שחטפו אש כשעמוד הטוויטר  'Celebrity Jets' חשף את נתוני הטיסות של קיילי ג'נר, ג'יי זי, טייור סוויפט – שנחשפה כשיאנית עם 170 טיסות בחצי שנה, ומפורסמים נוספים. אבל עד כמה טיסות באמת מזהמות?

טיסות אכן מייצרות גזי חממה, ובראשם פחמן דו חמצני (CO2) משריפת דלק, אשר תורמים להתחממות הגלובלית, והפליטות לכל קילומטר נסיעה גרועות משמעותית מכל צורת תחבורה אחרת. כאשר כמות הפליטות משתנה בהתאם לנתונים כמו גודל המטוס, יעילות המנועים וכמות הנוסעים שהוא נושא.

 

 

מטוסים פרטיים נחשבים למזהמים במיוחד, גם מכיוון שהם מראש מיועדים להטיס פחות אנשים, כך שבמדידת כמות הפליטות פר אדם, הכמות עולה. ב-BBC מסבירים כי ישנם דגמים רבים ושונים של מטוסים פרטיים עם צריכת דלק שונה, אך המטוס שהוטס בתדירות הגבוהה ביותר למצרים לקראת ה- Cop27 היה ה- Gulfstream G650, שמשתמש בכ-1,893 ליטר של דלק לשעה. 

ההערכה היא כי 2.5 ק"ג של פחמן דו חמצני נפלטים על כל ליטר דלק שנשרף בטיסה, כך שטיסה של כמה שעות מייצרת עשרות טון של פחמן. זאת לצד פליטות מזהמים נוספים המוסיפים גם הם להתחממות הגלובלית. כך למשל מטוס פרטי בתפוסה מלאה של 15 איש שיטוס כ-5 שעות יפלוט מזהמים בכמותה שווה ל-45.3 טון פחמן, 3 טון לכל נוסע. בטיסה מסחרית לעומת זאת – ההערכה היא כי כמות הפליטות תרד לכחצי טון לאדם  לפי מחשבון ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO). שכן, טיסה מסחרית אמנם צורכת יותר דלק, אבל כמות הפליטות הכוללת מתחלקת בין הרבה יותר אנשים.

בתשובה לביקורות על אופן ההגעה לועידת האקלים, היו מי שטענו כי הפחתת הפליטות העתידית בעקבות ההחלטות שיתקבלו בוועידה זו תהיה משמעותית יותר מכמות הפליטות שגרמו הטיסות לכנס.  ימים יגידו אם אכן יצאו מהכינוס הזה החלטות שישנו את התמונה העולמית בכל הנוגע למשבר האקלים.

בינתיים, נראה כי ה-COP27 מייצר כותרות בעיקר סביב הזיהום שהוא גורם, כולל ביקורת על נותני החסות של הוועידה השנה, השימוש בפלסטיק במהלכה והעובדה שגם השנה מגישים בה בשר – למרות שתעשיית המזון מן החי אחראית על אחוז גבוה יותר של פליטות מאשר כל אמצעי התחבורה גם יחד.