חברת Nespresso, פרסמה אתמול (ב') את דוח הקיימות של ישראל – דו"ח נרחב שנועד לבחון את דעותיהם והרגליהם של הישראלים, על נושאי האקלים והסביבה. מהסקר, עולה כי רוב הישראלים, כ-82.3% מודאגים ממשבר האקלים העולמי, כמחציתם (48.6%) מודאגים במידה מסוימת, כ-50.6% מאמינים כי האנושות בסכנה, ו-53.4% רואים במשבר מצב חירום עולמי.
למרות ההבנה כי מדובר בסכנה ממשית המאיימת על עתידם, נראה כי הפעולות שרוב הישראלים מוכנים לנקוט כדי לשמור על הסביבה ולהלחם בשינויי האקלים הן מינוריות. אמנם רוב הישראלים (89.6%) מעידים כי הם ממחזרים בקבוקי פלסטיק, למעלה ממחצית (57.3%) גם מקפידים על הפרדת פסולת לסוגיה וכ- 56.7 צמצמו במידה רבה את השימוש בשקיות ניילון מאז "חוק השקיות"; והסקר אף מגלה כי למעלה ממחצית מהישראלים מעוניינים להיגמל מכלים חד פעמיים (60%) ורבים מהם תמכו בהעלת מחירי הכלים החד פעמיים (49%).
לא ממהרים לשנות הרגלים
עם זאת כשמדובר בצעדים משמעותיים יותר, נראה כי הישראלים פחות בעניין, כך למשל, בעניין הרכב הפרטי – למעלה ממחצית מהנשאלים מתניידים באמצעות רכבם הפרטי (57.5), ורבע מהם הצהירו כי לא ינהגו פחות לטובת שמירה על איכות הסביבה (24.2%). באופן דומה, העידו רבים מהנשאלים כי אין להם כוונה לשנות את הרגלי הצריכה שלהם כדי לצמצמם את הפגיעה שלהם בסביבה.
למרות שדו"חות האו"ם בנוגע למשבר קובעים באופן ברור כי בני האדם הם שאחראים על מרבית שינויי האקלים. הסקר מצא כי ישראלים רבים סוברים שהם אינם האשמים העיקריים בהתחממות כדור הארץ ובשינויים האקלימיים הנלווים. על פי הסקר, כ-47.6% מהישראלים מודעים לקשר בין צריכת בשר לבין נזקים סביבתיים, אך 63.7% מהם, הודו כי לא ישנה משהו בהרגלי התזונה שלהם בשל המודעות הזו. כמו כן, יותר ממחצית מהישראלים (52.6%) לא יבדקו האם אריזת המוצר שאותה עומדים לרכוש עשויה מחומר ממוחזר או מתכלה, בנוסף כשני שליש אינם מוכנים כמעט אף פעם לשלם יותר עבור מוצר מזיק פחות, כ-64.9% לא מייחסים כל חשיבות לבנייה ירוקה, ומאשימים את החברות הענק והתאגידים הגדולים במשבר האקלים (%36.3). למרות כל זאת, רק 43% מהישראלים שהשתתפו בסקר מודים כי אינם עושים מספיק למען איכות הסביבה.
מקום לאופיטמיות
על אף הממצאים המדאיגים, נראה שהתקווה מגיעה דווקא מדור העתיד – רבים מהישראלים מעידים כי הם מחנכים את ילדיהם לערכים של שמירה על איכות הסביבה (52.9%), וחלקם אף מעידים כי הילדים הם אלו שיחנכו אותם לשנות הרגלים, וחושבים כי לדור הצעיר יש מודעות גבוהה יותר לנושאים אלה (7.1%). כ- 56.3% מהורים מצהירים כי ילדיהם מביעים חשש מהשלכות משבר האקלים, ההתחממות הגלובלית ומצב איכות הסביבה. כמו כן, חושף הסקר כי כל ישראלי עשירי (9.5% מהנשאלים) שוקל לוותר על הבאת ילדים לעולם בשל החשש מהשלכות משבר האקלים.
מן הדו"ח גם עולה כי הישראלים שומרים על אופטימיות, כאשר למעלה מ-55% מהנשאלים סבורים שהמצב ישתנה לטובה ב-20 השנים הקרובות, ומאמינים כי ישראל תהיה מקום פחות מזהם ויותר ידידותי לסביבה (41.1%). עם זאת יותר מ-70% מהישראלים מודים כי הסביבה אינה שיקול משמעותי בקלפי, בנוסף אחד מכל שלושה ישראלים אינו יודע מי משמש כשר/ה להגנת הסביבה.
"אנו בנספרסו שמחים לראות שהישראלים רואים במשבר האקלים כנושא שיש לפעול מולו. אנו נמשיך לפעול וליזום ולחדש לטובת שמירה על הסביבה שלנו, למען אורח חיים בריא, למען עולם בר קיימא, למען הילדים של כולנו. הלקוחות שלנו הם השותפים הטובים ביותר ליצירת השינוי המיוחל. יחד, נוכל לגרום לזה לקרות", אומרת מנכ"לית נספרסו ישראל, סוניה נסטסה.