תודה שבחרתם אחרת, תודה שאתם מקבלים את השוני בינינו, תודה שאתם חוגגים את המגוון", אמרה נטע ברזילי בנאום הניצחון שלה באירוויזיון, ואכן, לזכייה שלה יש לא מעט משמעויות גדולות יותר, וגם לא מעט יתרונות עבור ישראל והישראלים.
"הזכייה באירוויזיון לגמרי מתקשרת למיתוג שישראל ומשרד החוץ עושים מאז 2006", מסביר ד"ר טל סמואל עזרן, מנהל התכנית הבינלאומית לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, "ישראל החליטה ללכת על שני זוויות מיתוג שדרכן היא רוצה להציג את עצמה כלפי חוץ: זווית אחת היא ישראל כאומת הסטרטאפ, והזווית השנייה הוא הצגת מגוון האנשים בישראל, יש כאן הרבה אנשים ודעות, כאנטיתזה לתדמית הגזענית, השמרנית והקיצונית שמוצמדת לישראל על ידי מתנגדיה".
לדברי עזרן, הזכייה באירוויזיון ממשיכה את הזווית הזאת בדיוק. "זה עוד ניצחון גדול מבחינת ההסברה הישראלית. גם אם נטע היא אמנית ששרה ומדברת את עצמה, בעצם היותה מי שהיא היא הצליחה למקסם בצורה הטובה ביותר את המסר של קבלת השונה והזכות של כולם להגיע למעלה. התחרות הצמודה שלה הייתה עם הקפריסאית היפהפייה שרוקדת, שהיא הטייפקאסט הקלאסי להצלחה בתרבות השירה הבינלאומית העכשווית".
"אני מאוד מאמין בעניין של מיתוג מדינות – אם אתה לא אוהב את נושא השיחה, שנה אותו", אומר ד"ר עזרן. "בשבת שעברה, למשל, מרוץ הג'ירו ד'איטליה הביא לישראל הרבה מאוד קהל בינלאומי שלא דיבר על פוליטיקה, על הבעיות עם הפלסטינים או הפליטים הסודנים. יש מספיק אנשים שלא מעניין אותם העניין הפוליטי והמדיני. כאן נכנסים מרוץ הג'ירו, מצעד הגאווה וכמובן גם האירוויזיון. ישראל מקבלת הכרה כאחת מהמדינות הנורמליות".
לדברי ד"ר סמואל עזרן, המסר בשיר של נטע עשה את שלו. "בחירת שיר עם מסר של העצמה, לא רק לנשים אלא לכל מי ששונה, היא משהו שאנשים מתחברים אליו בכל מקום. המסר הזה חילחל והצליח לעבור את החומות של ההתעסקות פוליטית. הניצחון הזה עושה לנו שירות אדיר, וישראל צריכה למנף אותו בזירה הדיפלומטית וההסברתית לעוד קבלה והכרה בנורמליות שלה ובשייכות שלה כאחת מבין מדינות העולם".
"לא כולם נגדנו"
אבל מסתבר שעניין הנראות של ישראל כלפי חוץ היא לא הרווח היחידי שלנו. "הרבה מאוד ישראלים הפסיקו לצפות באירוויזיון כי הם בטוחים שכל אירופה אנטישמית וכל העולם נגדנו, במיוחד על רקע ההתרחשויות האחרונות, כמו התגובות לעניין השגרירות למשל, שתופס את כל הכותרות ברמה הפנים ישראלית", אומר ד"ר מולי בנטמן מהמחלקה לממשל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר, "הזכייה עושה שירות בכך שהיא מעניקה לכולנו תחושת שייכות וגאווה, וההבנה שלא כולם נגדנו מאוד מחזקת ומעודדת. אנחנו לא מוותרים וזוכים באהדה של כל העולם, וזה משדר לנו שאנחנו בסדר, אנחנו טובים, השמחה היא שמחה אמיתית והצורך של הישראלים בניצחון ובהכרה הוא גדול עכשיו במיוחד לאור ההתנהלות הפוליטית והאיומים מבחוץ".
לדברי ד"ר בנטמן המיתוג הזה עשוי להיות פתח לשינוי אמיתי, גם אם לא בין לילה. "יש פער בין המציאות הממשית למציאות המדומה שהמיתוג מציג – זה לא שפתאום יונחו על שולחן הכנסת עשרות חוקים חדשים בנוגע להטרדות מיניות או אפליה מתקנת כלפי אנשים שמנים, וגם אחרי הזכייה של דנה אינטרנשיונל עדיין יש המון עבודה שצריכה להיעשות עד שאנשי קהילת הלהט"ב יתקבלו כשווים בחברה. אבל תהליכי מיתוג לא נועדו לעשות נזק, הם נועדו לעשות שיפור. עדיין תישאר עבודה לעשות כדי להביא את ישראל למקום שבו המיתוג והממש יהיו באותו קו, אבל הזכייה עוזרת לפער ביניהם להצטמצם".