מדי שנה לקראת יום השואה מתעוררת מחדש סוגיית המצב הכלכלי המורכב שבו שרויים רבים מניצולי השואה. תמונת המצב עצובה: כיום חיים בישראל כ-200 אלף ניצולים, שלא פחות מרבע מהם חיים מתחת לקו העוני, ולא תמיד זוכים למענה ראוי ומכובד ולסיוע שמגיע להם מהמדינה.
בשנה שעברה לקראת יום השואה נוצר שיתוף פעולה מרגש בין אתר mako לבין העמותה לעזרה מיידית לניצולי השואה, שייחודה הוא בכך שהיא מעבירה את כל כספה באופן מלא ובלי דיחוי היישר לניצולים שזקוקים לו. Mako והעמותה יצאו ביחד בקמפיין ייחודי ששאל את הגולשים על מה יהיו מוכנים לוותר עבור ניצולי השואה, וקרא להם לקחת באופן חד פעמי את הסכום שהיו מוציאים על דברים רגילים ויומיומיים כמו כוס בירה, פיצה, חבילה מאסוס או כרטיס לסרט, ובמקום זה לתרום אותו למען אותו סיוע שדרוש לניצולי השואה.
הקמפיין, שנמשך שבוע אחד בלבד, הצליח לגייס סכום של כרבע מיליון ש"ח, שהומרו מיידית לסלי מזון ותלושים לרכישת מזון לניצולי שואה ברחבי הארץ. כל ניצול קיבל מאז מדי חודש בין 800-1,000 שקלים בתווי קנייה, ובסך הכל בין 9,600-12,000 ₪ בשנה האחרונה. "הרבה מאוד ניצולים זקוקים לעזרה הזאת, ואין לנו אפשרות לתת להם אותה, כי אנחנו עמותה מאוד קטנה", אומרת תמרה מור, מנכ"לית העמותה, "אז אמנם הסכום הזה לא מספיק כדי לעזור לכולם, אבל חשוב לנו שהסיוע יהיה משמעותי ובאמת יעזור לאלו שמקבלים אותו".
איך החלטתם למי לחלק את התלושים וכמה?
"אנחנו כל הזמן עם יד על הדופק ומנסים לתעדף נכון את האנשים שנמצאים במצב לא טוב מבחינה בריאותית או כלכלית, כדי להיות בטוחים שהכסף מנוצל בצורה הטובה ביותר. בשנה שעברה פנינו אחרי הקמפיין ללשכות הרווחה בירושלים, בבאר שבע ובעוד ערים גדולות, וביקשנו מהם פרטים של עוד ניצולים שמצבם קשה, בנוסף לאלו שאנחנו מסייעים להם באופן קבוע. כשאיתרנו אותם, נתנו להם חבילת מצרכים גדולה ו-2,000 ₪ בתווי מזון. כל זה התאפשר בזכות הסכום שהצטבר במבצע".
לדברי מור, רק בזכות תלושי המזון שמחלקת העמותה מצליחים רבים מניצולי השואה שנתמכים בה לחיות ברווחה יחסית, וגם להתמודד עם אחת מהבעיות המרכזיות שעומדות בפני רבים מניצולי השואה – האילוץ הבלתי נתפס לבחור בין אוכל לתרופות. "כשאנחנו עוזרים להם עם תלושי המזון, אותם קשישים יכולים להרשות לעצמם את הטיפולים הרפואיים או הסיעוד הבסיסי שהם ממש זקוקים לו", מסבירה מור, "המצב הבריאותי שלהם מביא ללא מעט הוצאות קבועות".
"התגובות של הניצולים לסיוע הן שמחה אדירה – אבל דווקא זה מה שעצוב", אומרת מור, "עצוב שאחרי כל מה שניצולי השואה עברו, הכל אצלם מחושב לפרוטות והם שמחים מתלושי מזון בסכומים כאלה. מגיע להם יותר, הם לא צריכים להגיע למצב שאין להם אפשרות לרכוש אוכל בסיסי ולהתקיים על לחם ומרגרינה".
"הצרכים של ניצולי השואה לא נעלמים"
בעקבות הצלחת הקמפיין בשנה שעברה, השנה הוא חוזר פעם נוספת להציע לכם לעשות ויתור קטן שהוא נתינה גדולה עבור הניצולים.
"נתקלתי בקונספט של 'על מה תוותרו' בפרויקט של טל פלורנטין, יאיר גולן ועמית טרבלסי, שאסף תרומות בשביל מישהי שנזקקה להשתלה", מספרת נעמה ברקן מ-mako, שיזמה את הפרויקט, "לא הכרתי אותה, אבל הקונספט הזה היה גאוני. מה, אני לא אוותר בשבילה על כוס בירה? ברור שכן. זה מכניס לפרופורציות וגורם לך להבין שאתה מבזבז כסף כל יום בלי לחשוב פעמיים. אז עבור מי אם לא עבור ניצולי השואה נוותר על פיצה? על כרטיס קולנוע? על עוד חולצה מאסוס? בשנים המעטות שעוד נותרו להם, זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות".
ברקן ומור מגיעות לקמפיין של השנה עם ציפיות גדולות. "זה היופי בלב של אזרחי ישראל ויהודים בכל העולם – כשיש מטרה טובה הם מתאחדים ונותנים תחושה שהשמיים הם הגבול", אומרת ברקן, "אני קצת חוששת שאולי אנשים לא יירתמו שוב, אבל אני מחזיקה אצבעות שאופתע לטובה, ושאנשים יבינו שהצרכים של ניצולי השואה לא נעלמים למרבה הצער. אם יש לנו את היכולת לעזור לאלה ששרדו את הנורא מכל וחיים לצדנו, בין אם בעשרה שקלים או במאה, זה שווה את הכל".
"ככל שהזמן עובר הצורך רק גדל", אומרת מור, "אם לפני עשר שנים הניצולים היו צריכים עזרה מינורית, עם הזמן הם זקוקים ליותר ויותר סיוע, ואנחנו נמצאים עכשיו בשיא של ביקוש. לצערי עוד כמה שנים זה יפחת, כי ניצולי השואה נפטרים לאחרונה בהיקף הכי גדול שאנחנו זוכרים. יותר ויותר מהם נושקים לגיל 90, והטיפול בהם הכי קשה לקראת הסוף. לכן זאת כמעט ההזדמנות האחרונה להחזיר להם את מה שהם העניקו למדינה, ולאפשר להם לחיות ולמות בכבוד".