קשה אפילו להתחיל לדמיין את כל המצבים המאתגרים שאיתם צריכים להתמודד מדי יום תלמידי החינוך המיוחד: פעולות שעבורנו הן מובנות מאליהן, מתגלות עבורם כלא פחות מקריטיות. כשחושבים על שילוב תלמידי החינוך המיוחד מתייחסים לרוב לבעיות גדולות, שלרוב דורשות גם פתרונות עתירי תקציב, כמו הנגשת כיתות לימוד, סייעות מקצועיות ועזרים טכנולוגיים מתקדמים. אבל אחת הבעיות העומדות בפני אותם תלמידים, עוד לפני שהם נכנסים לכיתה ומתחילים ללמוד, היא הרבה יותר פשוטה: הם לא יכולים לפתוח בעצמם את דלת הכיתה.
הבעיה נובעת מכך שידיות הדלתות של הכיתות אינן נגישות עבור אותם תלמידים עם מוגבלויות, שמתניידים בכיסאות גלגלים או באמצעות הליכונים. על הצורך הזה בדיוק החליטו לענות מירב אשריאן ודגן ברקאי, סטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון HIT.
פשוט, קל וגאוני
במסגרת עבודתם על הפרויקט, נפגשו אשריאן וברקאי עם ינון, תלמיד בחינוך המיוחד, ועם מעיין, מרפאה בעיסוק בבית הספר עוז בחולון, שהסבירו להם את הקושי שאיתו מתמודד ינון כל יום, ואת התיסכול שפעולה לכאורה פשוטה כמו פתיחת דלת יכולה לגרום. שני הסטודנטים החלו לחפש פיתרון, כששני עקרונות עיקריים מנחים אותם: שאיפה למוצר כמה שיותר פשוט, לצד מענה אמיתי על הצורך של אותם תלמידים. לבסוף נולד EZopen - הפיתרון שיסייע לינון ולשאר התלמידים במצבו, לפתוח לבדם את הדלת באמצעות משיכת החוט המחובר אליה.
איך בדיוק זה עובד? צפו:
פשטותו של המוצר הזה כבשה גם את מנהלי מוזיאון אלברט וויקטוריה היוקרתי בלונדון, שהחליטו כי הפיתוח הייחודי שלו ייקח חלק בתערוכת הפיתוחים של פרויקט fixperts העולמי, תערוכה שתעסוק בעתידנות וטכנולוגיה ובו יוצגו פרויקטים נוספים, אשר מעניקים פתרונות מעשיים לאנשים עם מוגבלויות.
הצלחת הפרויקט, שהונחה על ידי פרופסור גד צ'רני ודנה יחיא שווקמן, זיכתה את הסטודנטים במלגה להמשך פיתוח במסגרת מעבדת MADE, העוסקת בפיתוח ועיצוב טכנולוגיות שמסייעות לאנשים עם צרכים מיוחדים. בהמשך יטמיעו שני הסטודנטים יחידות נוספות בבתי ספר שונים בחולון, והם עתידים לשווק אותו למוסדות נוספים בחינוך המיוחד, בשאיפה לאפשר לתלמידים נוספים עצמאות וניידות.