אין ספק שעבור חתן וכלה ההכנות ליום המרגש הן בלתי נגמרות. גם אחרי שמוצאים אולם, קייטרינג, שמלת כלה וצלם, עדיין יש אינספור תוספות וטרנדים מתחלפים שהזוגות משלמים עליהם הון תועפות כדי להפוך את החתונה שלהם לבלתי נשכחת. אבל לפעמים, די במחשבה אחת על האחר וקצת רצון טוב כדי שזה יקרה.
הכל התחיל לפני קצת יותר מעשור, כשאחיה של ענבר גל-פרץ (32) התחתן. כשהיא הגיעה לחתונה, על השולחן חיכה לה פתק שבו אחיה וכלתו הסבירו שבמקום מזכרת לאורחים, הם החליטו לתרום בשם כל אחד מהם עשרה שקלים למען המאבק בסחר בנשים. "אמרתי לעצמי שאפילו אם רק 15 אחוז מהאוכלוסייה היו תורמים במקום לתת מזכרת, אפשר היה להעביר אלפי שקלים למי שבאמת צריך את זה", אומרת גל-פרץ, "הרי המתנות שמקבלים בחתונות לא נשמרות לאורך זמן, והאורחים לא זוכרים אותן, זאת ממש פרצה בגדר".
מאז זרמו לא מעט שקלים בעולם החתונות, אבל אותה מחשבה לא שחררה אותה. וכך, לפני שלוש שנים היא החליטה ביחד עם בן זוגה, יותם פרץ, לקחת את הרעיון צעד אחד קדימה. השניים, בעלי עסק לעיצוב גרפי שמתגוררים בעוספיא, הקימו את מתחילים בטוב – פרויקט ללא מטרות רווח שבמסגרתו הם מקשרים בין זוגות מתחתנים לבין עמותות לבחירתם, כדי שיתרמו להן כסף במקום להוציא אלפים על כפכפים, מגנטים, עציצים ושאר מזכרות לאורחים.
לגל-פרץ חשוב להדגיש שמבחינתם הכל נעשה בהתנדבות מלאה. "הקמנו את הפרויקט אחרי שבמשך המון זמן ניסינו לפענח איך לבנות תהליך שקוף ומעודד אמון, כדי שהזוגות יבינו שאנחנו לא מקבלים על זה שקל ולא גוזרים שום קופון", היא אומרת.
"לכל כלה מוזר להיות מרוכזת רק בעצמה"
לדבריה גל-פרץ, הרעיון מאחורי הפרויקט הוא להכניס קצת ערכי נתינה לתעשיית החתונות, שגורפת מדי שנה מיליארדים ולא מחזירה לחברה ולסביבה. "רצינו שתהיה לזוגות אפשרות לעשות בחתונה שלהם משהו קצת יותר אישי שיוכלו להתגאות בו", היא מסבירה, "כל כלה מרגישה לקראת החתונה שהיא הופכת להיות מרוכזת רק בעצמה לכמה חודשים. זו הרגשה מוזרה לדבר רק על עצמך ולהיות במרכז העניינים, והפרויקט הוא הזדמנות לשנות את זה".
כמו הרעיון, גם הביצוע פשוט: הזוגות פונים לגל-פרץ ובן זוגה באתר או בעמוד הפייסבוק, בוחרים את העמותה שהם רוצים לתרום לה ומחליטים על גובה התרומה. "לפעמים מחליטים מראש על כל הסכום, ולפעמים מחליטים על סכום לאורח, לרוב בין 3-5 ₪", אומרת גל-פרץ. לאחר מכן בני הזוג מקבלים איש קשר מהעמותה שבחרו, שיוצרת איתם קשר ומקבלת מהם את התרומה.
"בהתחלה תכננו לעבוד עם עמותות קטנות ולא מוכרות כדי לתת להן חשיפה, אבל עם הזמן פנו אלינו גם עמותות גדולות שרצו להשתתף בפרויקט", אומרת גל פרץ, ומספרת שניתן למצוא באתר שלהם מגוון רחב של עמותות שפועלות למען אוכלוסיות מוחלשות כמו משפחות קשות יום, דור שלישי, בעלי חיים, נשים, ילדים ונוער.
מעבר לשידוך בין הזוגות לעמותות, השניים תורמים מזמנם גם כמעצבים גרפיים, ומכינים לכל זוג כרטיס מיוחד לחתונה, שמסביר על התרומה. "אנחנו שולחים את הכרטיס לבית דפוס באזור מגוריהם של בני הזוג, והעמותה שהם בחרו משלמת על ההדפסה, לרוב במחירי עלות", מפרטת גל-פרץ, "המטרה של כל מי שמעורב בתהליך היא למקסם את התרומה, ולכן אנחנו מנסים להמעיט בעלויות. לכן אנחנו גם מעצבים את הכרטיסים בגודל של כרטיס ביקור ולא גלויה".
"מקווים שבקרוב זה לא יהיה מקורי אלא הסטנדרט"
מאחורי היוזמה של השניים עומדת אידיאולוגיה מוצקה: אפשר לעשות כל דבר בצורה יותר חברתית, ולא צריך לוותר על הרבה כדי להיות אדם חברתי . "אנחנו הרמנו פרויקט חברתי וגייסנו מאות אלפי שקלים רק בעזרת מחשבה פשוטה", מעידה גל-פרץ, "לא צריך להשתעבד כדי לתרום, וזו לא פריבילגיה של עשירים בלבד. החכמה היא למצוא דרך לעשות את זה במסגרת חיי היומיום".
גל-פרץ מספרת שהם מקבלים תגובות מדהימות. "עוד לא נתקלנו באף זוג שהרגיש שהאורחים התבאסו וחיפשו מתנה מוחשית", היא אומרת, "אנחנו מקבלים המון תגובות מפרגנות, שמחות ונלהבות, כי הפרויקט עדיין נחשב לחשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו מקווים שבקרוב הוא כבר לא יהיה כזה מקורי ויהפוך לסטנדרט. אנשים מתרגשים לראות את זה, מעלים תמונות שלהם עם הכרטיסים לפייסבוק, וזה רץ מפה לאוזן. הרבה פעמים העמותות גם מספרות שהן מקבלות אחרי החתונה מבול של טלפונים מאורחים שהתרגשו והחליטו להוסיף ולתרום בעצמם".
לדברי גל-פרץ, מה שהכי מרגש אותה בפרויקט הוא הזוגות. "הם שואלים שאלות, מתעניינים, יש כאלה שאפילו מגיעים לסיור בעמותה לפני האירוע", היא מספרת, "הרוב לא מתקשרים רק כדי לקבל כרטיס וללכת, מדובר על חיבור אישי, הם באמת רוצים לעורר מודעות לתרומה לקהילה ולעמותה שהם בחרו, וזה כיף לשמוע כמה הם שמחים לתרום ולהעניק ערך מוסף לאירוע שלהם. יש באקט של הנתינה משהו שנותן מרווח נשימה, עוצר את הזוגות והאורחים לחשוב לעומק. זה מחבר את כולם למעגל נתינה אחד גדול".
עד היום תרמו דרך "מתחילים בטוב" כבר כ-150 זוגות, שגייסו כ-198 אלף שקלים לכ-85 עמותות שהפרויקט עובד איתן – ובני הזוג פרץ לא רק מובילים את המהפכה, אלא גם מיישמים אותה בעצמם. ביום העצמאות האחרון השניים התחתנו – ואתם יכולים לנחש לבד איזו מזכרת הם חילקו בחתונה שלהם. "ידענו מראש שנעשה את זה בחתונה שלנו, ותרמנו לעמותת ענב"ר שפועלת למען הכרויות לאנשים עם מוגבלויות, כי רצינו לתרום לאהבה של אחרים", מספרת גל-פרץ, "אפשר לומר שזו הייתה החתונה היחידה בארץ שהאורחים בה לא הופתעו מהפרויקט, והיה כיף לעשות לעצמנו את מה שאנחנו עושים בשביל אחרים".