לא מעט סטארט אפים פועלים לאחרונה למען אנשים עם מוגבלויות, אבל דווקא ציבור העיוורים ולקויי הראייה בישראל, שמונה כמאתיים אלף איש, עדיין לא זכה לפתרון משמעותי שיאפשר להם נגישות. אבל כשרשת ענק כמו מקדונלדס מחליטה להרים את הכפפה ולהיות הראשונה לתת מקום לפתרון עבורם, בהחלט יש מקום לתקווה.
בימים אלו הופכת מקדונלדס ישראל לרשת המסעדות הראשונה בארץ ובעולם שהופכת לנגישה לעיוורים וכבדי ראייה. במסגרת שיתוף פעולה חדש עם אפליקציית הניווט הקולי RightHear, הוטמעו בכל 180 סניפי הרשת בארץ חיישנים חכמים, שבעזרתם יוכלו לקויי ראייה לקבל באפליקציה הנחיות קוליות שיסייעו להם להתמצא ולהגיע באופן עצמאי לדלפק ההזמנות, לאזורי הישיבה, לשירותים ועוד.
RightHear, אפליקציה חינמית שנוסדה לפני שלוש שנים, היא למעשה פתרון הכוונה קולית לאנשים עם עיוורון, לקות ראייה וקשיי התמצאות, שמנחה אותם במילים במרחב הציבורי, במטרה לאפשר להם עצמאות הזו במרחבי הציבורי.
"אנחנו קוראים לזה רמפה לעיוורים", אומר עידן מאיר, מנכ"ל ומייסד שותף ב-RightHear, "כשמדברים על נגישות לנכים, ישר עולה לנו לראש אייקון של אדם בכיסא גלגלים, אבל גם עיוורון, לקות ראייה או קושי התמצאות הם מוגבלות. עד היום התפישה הייתה שזו מוגבלות חשוכת מרפא, ושאין לאנשים האלו מה לעשות חוץ מלהישאר בבית או לצאת בליווי של מישהו. חשבו שאין חיי חברה ועצמאות במצב כזה – אם נער עיוור בן 16 רצה ללכת עם חברים שלו למקדונלדס, הוא היה חייב להגיע עם מישהו, ואם הוא רצה ללכת לשירותים אז מישהו היה צריך ללוות אותו ולהראות לו איפה הם. היום אנחנו נותנים לו מעין רמפה, ומאפשרים לו להתנהל עצמאית במרחב ולעשות את אותם דברים כמו כולם".
"כשמקדונלדס עושה מהלך כזה - כל השאר יבואו אחריה"
האפליקציה פועלת למעשה בסמארטפון של המשתמשים ברקע כל הזמן, כמו וואטסאפ. כשהם מתקרבים לסניף של מקדונלדס, האפליקציה שולחת להם נוטיפיקציה קולית בשפה שהם בוחרים, שאומרת להם איפה הם נמצאים, מה יש בסניף, ומה יש מסביבם.
לדוגמה, בכניסה למקדונלדס בקניון איילון הם יקבלו את ההודעה הקולית: "ברוכים הבאים לְמקדונלדס סניף קניון איילון. הנכם בכנסה הראשית. הסניף נגיש עבורכם". כשהמשתמש מטה את הסמארטפון דרומה מושמע המידע הבא: "למשחקייה המשך בכיוון זה למרחק של 30 מטרים מיד לאחר אזור הישיבה. שים לב, בהמשך הדרך מדרגות כלפי מטה. לשירותי הנכים, המשך בכיוון זה מהכניסה הראשית למרחק של 20 מטרים ופנה שמאלה למרחק של 5 מטרים. הכניסה לשירותים תימצא ממולך. דלת הכניסה הינה דלת משיכה", וכן הלאה. דבר נוסף שהאפליקציה מאפשרת הוא קריאה טלפונית לעזרה מהנהלת הסניף.
עד היום פעלה האפליקציה בסקטורים אחרים, למשל בקניוני עזריאלי, סניפי שופרסל, בעיריות כמו רעננה, כפר סבר והרצליה, בבית חולים אסותא, במכון ויצמן ובקמפוסים השונים של האוניברסיטה, בכמה בנייני משרדים ולפני כחודש הונגשה בעזרתם גם הכנסת – בסך הכל קרוב לאלף לוקיישנים בכל רחבי הארץ, כאשר בכל עיר יש לפחות מבנה אחד שבו אפשר להיעזר באפליקציה.
מבחינת RightHear, שיתוף הפעולה עם מקדונלדס הוא בשורה של ממש. "זה מהלך ראשון מסוגו. זו רשת המסעדות הראשונה בעולם, ובטח רשת המזון המהיר הראשונה, שהחליטה להפוך את כל הסניפים שלה לנגישים לציבור הזה", אומר מאיר, "מבחינתנו זו בשורה כי זו רשת מאוד מוכרת בישראל ובעולם, וכשהיא עושה מהלך כזה אז כל השאר יבואו אחריה. היה לנו מאוד חשוב למצוא גוף משמעותי שהוא לאו דווקא גדול מבחינה פיזית כמו שדה תעופה או קניון, כי גם במרחב קטן זה הכרחי לאדם עיוור לדעת איפה הוא נמצא ומה יש מסביבו, ומבחינתנו מקדונלדס, שיש לה המון סניפים, הייתה המקום האידיאלי להעביר את המסר שגם במקומות כאלו יש צורך".
לדבריו, הפתרון של RightHear מסייע לא רק לאנשים עם לקות ראייה, אלא גם לאלו שסובלים מקשיי התמצאות קוגניטיביים, כמו דיסלקציה או דמנציה, או מנטליים, כמו פחד ממקומות פתוחים או תופעות אחרות שעשויות לגרום להם ללכת לאיבוד. "הידיעה הקבועה איפה אתה נמצא ומה יש מסביבך והיכולת לקרוא לעזרה עוזרות להם, נותנות להם ביטחון ומפחיתות את החרדה", הוא אומר.
"המטרה היא ליצור רצף בין כמה שיותר מקומות נגישים בניווט קולי", אומר מאיר, "ככל שיותר מקומות יצטרפו הערך למשתמש יעלה, וזו גם אחת הסיבות שמקדונלדס הלהיבה אותנו, כי יש להם פרישה בכל מקום בארץ. יש לנו עוד הרבה פיתוחים שאנחנו מתכננים להמשך, כמו להנגיש את התפריט במסעדות למשל", אומר מאיר, "החלום מבחינתנו הוא שעוד מסעדות יפנו אלינו בעקבות המהלך עם מקדונלדס ויאמצו את זה".