כולנו ראינו את "תעביר את זה הלאה", כולנו בכינו בסוף וכולנו תהינו למה הרעיון הכל כך פשוט והגיוני הזה לא הופך למציאות. הרי בסופו של דבר, כולנו עושים מעשים טובים, בין אם במכוון או סתם על הדרך, אז למה לא להפוך את זה לדרך חיים? גם ערן רוזן, פעיל חברתי וממייסדי מיזם Bkind חשב על זה, רגע לפני שהחליט להקים עסק חברתי שייתן פתרון דיגיטלי לכל מי שרוצה להעביר את זה הלאה.
"הבנו שיש לנו כוח לגרום לשינוי"
הסיפור של ערן התחיל לפני שבע שנים, כשאביו נהרג בהתרסקות מטוס מפתיעה וכואבת. באותה תקופה גם חבר ילדות שלו, תום פלד, איבד את אביו למחלת הסרטן. "ההתמודדות עם המוות הפתאומי הייתה קשה מאוד, וכל הזמן חיפשנו דרכים לתעל את הכאב הזה למשהו טוב ופרודוקטיבי, לעשייה חיובית", מספר ערן. וכך, לאחר סיעור מוחות ארוך, נולד Bike for the Fight: מיזם של מסעות גיוס תרומות למען חקר הסרטן באמצעות רכיבה אתגרית על אופניים.
ערן ותום חברו לאנשי צוות נוספים ויצאו לשני מסעות בארצות הברית. "אם יש לכם בראש תמונה של דוד אמריקאי עשיר ששולף ארנק ותורם מיליונים, תשכחו מזה", צוחק ערן, "קיבלנו הרבה מאד תרומות קטנות שהגיעו מאנשים שפשוט התחברו לרעיון". המסע הראשון יצא בקיץ 2012 מלוס אנג'לס לניו יורק, ולאחר רכיבה של 5500 ק"מ גויסו לא פחות ממאה אלף דולר. לאורך הדרך הם עצרו במקומות שונים, סיפרו על המיזם. משהו בנחישות ובכריזמה שלהם גרם לאנשים לפתוח את הארנק ואת הלב פעם אחר פעם, והתורמים החלו להצטבר: עובד בתחנת דלק, מלצרית במסעדה, תלמיד בית ספר, כל אחד תרם לפי יכולתו. בקיץ 2013 הם יצאו למסע השני, שארך חודשיים, מטורנטו שבקנדה לוושינגטון ואחריו חזרו לארץ, אבל אירועי ההתרמה ממשיכים להתקיים גם היום בארה"ב ובטורונטו, בכמה קהילות שממשיכות לגייס כספים לחקר הסרטן בישראל תחת השם Bike For The Fight, ועד היום גויסו יותר מ-2 מיליון ש"ח. "ההצלחה של המיזם הייתה מאד מרגשת", מספר ערן, "אז גם הבנו שיש לנו כוח, שאנחנו יכולים לקחת רעיון ולהוציא אותו לפועל".
"פשוט אמרתי לה: תעבירי את זה הלאה"
אבל זוהי רק תחילת הסיפור. לאחר שחזר לארץ, התחיל ערן ללמוד באוניברסיטה ולחפש את דרכו העצמאית. הדרך הזו הגיעה שוב בצורה מפתיעה למדי: "ב-2016 נסעתי עם אשתי ברכב, ועצרנו בצד לאסוף סטודנטית שחיפשה טרמפ". כשהיא עלתה לרכב התברר שביתה נמצא בכיוון אחר שלהם, אבל השיחה ביניהם זרמה בצורה כל כך נעימה, שהם החליטו לסטות מהדרך ולהקפיץ אותה הביתה. הסטודנטית התרגשה מאוד מהמחווה המפתיעה, וכשהגיעו שאלה את ערן ועדי איך תוכל להודות להם. "אני לא יודע מאיפה זה בא לי, אבל בלי לחשוב על זה אמרתי לה: פשוט תעבירי את זה הלאה".
ערן ועדי לא הפסיקו לדבר על המפגש המפתיע כל הדרך הביתה. ערן המשיך לגלגל את הסיטואציה בראשו שוב ושוב, וניסה לחשוב איך אפשר לתת לרעיון של העברת מעשים טובים מאחד לשני תרגום טכנולוגי עכשווי. באותו טרמפ מקרי נולד למעשה Bkind. הוא חבר לדן ליבאשוץ, עידו פרנקל ויולי בצר, ויחד הם הקימו רשמית עסק חברתי, וניסחו את החזון: פיתוח תכנים וכלים שמטרתם להגביר עשייה חיובית, אכפתית ונדיבה בין אנשים.
במרכז העסק עומדים הכרטיסים הדיגיטליים של Bkind, שמטרתם היא להעביר מעשים טובים הלאה. הרעיון פשוט: רוכשים כרטיס דיגיטלי במחיר סמלי, עושים מעשה טוב, מבקשים להעביר אותו הלאה, ולבסוף יכולים לעקוב באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית אחרי שרשרת המעשים הטובים שהתחלתם, ולראות לאן היא מגיעה.
המטרה היא שמתוך הטוב הזה גם יגיע השפע
ההחלטה של חברי הצוות להגשים את הרעיון שלהם בצורת עסק חברתי ולא עמותה נובעת מתוך הרצון להתפרנס בסופו של דבר מעשיית טוב. למרות שהרבה פעמים המחשבה על מעשים טובים מתקשרת לנו באופן אוטומטי להתנדבות, בעיניו לא צריכה להיות הפרדה בין מעשים טובים והסיפוק שהם מעניקים לבין פרנסה. "המטרה היא שמתוך הטוב הזה גם יגיע השפע", מסביר ערן. נכון לכרגע, העסק אינו מפרנס עדיין את כל חברי הצוות, ולכולם יש עיסוק נוסף לצד העבודה על המיזם.
בשנה וחצי האחרונות נרכשו כבר למעלה מ-27 אלף כרטיסים שמעבירים מעשים טובים בשרשרת, והם מסתובבים כבר בכל העולם. חברי Bkind אפילו הוסיפו לפלטפורמה את מפת הלבבות, שמאפשרת לראות את כל המקומות שאליהם התגלגלו הכרטיסים הטובים שלהם.
אז בפעם הבאה שמישהו עושה עבורכם מחווה מרגשת או סתם מעשה נחמד, תעבירו את זה הלאה ולכו תדעו לאן זה עוד יגיע. בכל מקרה, אתם תוכלו לעקוב.