לכבוד תחילת השנה החדשה לכבוד עשרת ימי תשובה או סתם כי יש לנו פנאי בחופשה – לא חשוב מאיזו סיבה, חודש ספטמבר תמיד יוצא זמן של חשבון נפש. אבל מסתבר שיש כאלו שמגלים במהלכו שהם התנצלויות קצת פחות קונבנציונליות, שנותנות משמעות חדשה לגמרי ל"בין אדם לחברו".
מסתבר שאחרי שכולם חושבים טוב-טוב מה הם עשו ומתחילים לכפר, אחד המקומות הכי מפתיעים שמקבלים סליחות הוא דווקא המקום הכי תמים וחמוד בארץ – הספארי ברמת גן. בספארי מספרים שמדי שנה הם מקבלים לקראת ראש השנה פניות מאנשים שרוצים להתנצל – במכתבים ושיחות טלפון, הרבה מהם בצורה אנונימיים, ולפעמים אפילו מאנשים שמגיעים אל הקופות באופן אישי.
כל הפניות האלו מתרכזות אצל יונתן עמיאל, מנהל הקופות של הספארי. "אנשים מרגישים לקראת ראש השנה ויום כיפור שהם רוצים לבקש את הסליחה הזו", הוא אומר, "זו תופעה מאוד מעניינת. אני לא יודע אם אלו חוזרים בתשובה, דתיים או סתם אנשים שרוצים להרגיש נקיים לקראת השנה החדשה. יש לא מעט פניות טלפוניות על מקרים של אנשים מילדותם, למשל אנשים שטענו שטיפסו מעל החומה ובדיעבד רוצים לבקש סליחה ולשלם עבור המעשים שלהם מהעבר".
לדברי עמיאל הם מקבלים מדי שנה בין חמש לעשר פניות, ובשנה שעברה קיבלו לא פחות מארבעה מכתבים. השנה רוב הפניות היו טלפוניות, חוץ ממכתב אחד. "התשלום אצלנו הוא מגיל שנתיים, אבל משפחה אחת של שש נפשות שהגיעה בקיץ הצהירה כנראה אחרת, ושילמה רק על ארבעה אנשים. לאחר שהבינו את המשמעות, הם רצו לשלם על עוד שני אנשים. השנה היו לנו כמה פניות דומות של אנשים שביקשו סליחה על זה שלא הבינו את המשמעות או שיקרו בכניסה, ושלחו מעטפה עם מזומן או שילמו בטלפון באשראי".
עמיאל מספר שהיו גם פניות מצחיקות יותר. "לפני שנתיים-שלוש הגיע אליי אדם וסיפר שהוא גדל בשכונה קרובה לספארי", מספר עמיאל, "בתור ילדים הוא וחבריו היו עושים מעשי קונדס וקופצים מעל לחומת הספארי או מוצאים פירצות ומטיילים חופשי בספארי. הוא העדיף לא לפרט כמה פעמים זה קרה, אבל אמר שמדובר בלא מעט מקרים, וביקש לשלם עליהם. כשנעניתי לבקשתו, הוא אמר שהוא רוצה לשלם את לפי מחיר הכניסה של לפני עשרים שנה. אמרתי לו שאני לא יודע מה היה המחיר אז, ובסופו של דבר הוא שילם לפי תעריף הכניסה הנוכחי".
מסתבר שאנשים רוצים לכפר גם על עבירות אחרות כלפי הספארי. "באחת מהשנים מישהו באו אנשים וסיפרו לנו שנתנו אוכל לבעלי החיים בביקור שלהם", מספר עמיאל, הם הבינו שזה אסור, והתקשרו כדי להתנצל ולשאול באיזו עלות כספית הם יכולים לפצות על זה. לא ידעתי איזה סכום לתת להם, אז בסופו של דבר הם ביקשו לשלם עלות כניסה של אדם אחד".
"אם אדם מתעקש לשלם על משהו, אני לא יכול להגיד לו לא", אומר עמיאל, "מבחינתי, אם אדם רוצה להרגיש נקי עם המצפון שלו, וזו הדרך שהוא מרגיש, לבריאות. כל כסף שמגיע לספארי הוא קודם כל לרווחת בעלי החיים, אם זה שיקום החצרות, המזון שלהם או כל דבר שנדרש לשמור על הבריאות שלהם".
לפעמים בגלל שזה מפתיע אותנו, לא תמיד אנחנו מתעמקים בסיבה. אנחנו אומרים – תודה רבה, אתה מרגיש טוב עם זה? סבבה, מקובל, וזהו. כשאנחנו נמצאים בקופות אנחנו לא רק נותנים שירות ואוספים כספים מהמבקרים, לפעמים אנחנו הופכים לפסיכולוגים של הקהל".
לדברי עמיאל, בספארי מאוד מכבדים את הסליחות שמתקבלות אצלם, מקווים שזה ינקה להם את המצפון. "אנחנו בסך הכל בני אדם, וזה קורה לפעמים, אבל יש אנשים שמרגישים שזה יותר משמעותי. התופעה של הסליחות מעניינת, אני מאוד מקווה שזה דבר שלא רק קורה אצלנו. עדיף שאחרים ילמדו שעדיף לא לנהוג ככה אבל אנחנו לא שופטים ומחנכים".