קמפיין פרסומי חריג בעולם הבידור בו נשים מפורסמות וחילוניות קוראות לקהל העוקבים שלהן לשמור נידה הוא למעשה מהלך ממומן. אמש (שלישי) מערכת "גיא פינס" חשפה את התוכן השיווקי והמסחרי שעומד מאחורי עמדותיהן של ידועניות חילוניות שמציגות אותו כסט של עולם ערכים.
בימים האחרונים פורסמו ברשתות החברתיות התייחסות לסרטון של זוכת האח הגדול לשעבר, שי מיקה, בו היא מתראיינת ליעל בר זוהר בבלוג שלה ביוטיוב, וטענה שלבעלה יש בעיה עם כך שהיא שומרת נידה. "אני פעם ראשונה החודש בנידה. למאור מאוד קשה, אז אתמול הוא הודיע לי בספה 'זאת פעם אחרונה שאת שומרת נידה'".
הקטע הופץ לתקשורת מטעם משרד יחסי הציבור של רני רהב, והדבר העלה את השאלה סביב הדחף לשתף את הרגלי היחסים במיטה שלה ושל בעלה. כעת מתברר שמדובר כאמור בחלק מקמפיין בתשלום, ששי מיקה ויעל בר זוהר הן חלק מהמשתתפות שלוקחות בו חלק.
את לא רואה בעיה עם זה שמשלמים לפרזנטוריות לעודד נידה?
"תראי לא משלמים לך בשביל להגיד. לא מדובבים אותך. אם אני מאמינה בזה וזו הדרך שלי, אז למה לא? צריך להתפרנס בסופו של יום. בוא נאמר שזאת לא המטרה שבשבילה עשיתי את הקמפיין. תמיד דיברתי על זה בפתיחות שאני רוצה מאוד והקמפיין הזה הגיע בעקבות זה שאני עוררתי שיח ברשת", אמרה מיקה.
מי שעומדת מאחורי הקמפיין היא רותי לבייב, בתו של איש העסקים לב לבייב. היא יועצת זוגיות ומיניות על פי ההלכה, שהקימה את מיזם 'שעשני אישה' שמטרתו לשמש מרחב בטוח לנשים לדבר על נושאים שבין האישה לגבר שלה. המיזם מקדם תפיסה שלמען שלום בית כדאי לנשים לשמור נידה וללכת למקווה - מהלך שמוצג כרצוי לאו דווקא מטעמי דת, אלא כדי לשמר את הלהט בחיי הנישואין. לאירוע ההשקה שלה הגיעו ידועניות ללא כוונה לפרסם מוצר כלשהו, אלא את טהרת המשפחה. באירוע הוקרנו סרטונים של האורחות שסיפרו על החוויה האישית שלהן, אך למעשה לא מדובר ביוזמה שלהן. מתחקיר שנערך התגלה ששי מיקה קיבלה בין 15,000-20,000 שקלים כדי לקדם את השיח סביב הנושא הפרטי הזה. יעל בר זוהר שהובילה את הקמפיין כמראיינת קיבלה בין 40,000-50,000 שקלים, גם מיכל אנסקי קיבלה סכום דומה.
"ליהדות יש בעצם כלים שלא כולנו מכירים אותם. אחד מהכלים זה גם טהרת המשפחה שזה חלק מאוד גדול מ'משעשני אישה', שבעצם נותן מענה לנקודה הזאת של להשתעמם וחוסר תשוקה - יש את הכלי של בעצם להתרחק קצת בשביל להתקרב. כל דבר שקורה היום הוא בעצם מתחיל מכוכבות רשת וזה לא משנה אם זה מוצר כמו יוגורט או כל דבר אחר. הן סיפרו את הסיפור שלהן והן מחוברות למקום הזה מהמקום שלהן. אני מדברת על מחוברות למסורת היהודית, לא מחוברות לשום דבר ספציפי אחר. מהמקום הזה זה נראה לנו הכי טבעי בעולם", הסבירה רותי לבייב.
לקמפיין בחרו בכוונה נשים חילוניות שהקהל שלו מקבל הטפה מיסיונרית לאורח חיים אחר משלו, כזה שלא בהכרח מסתדר עם שיווין בין נשים לגברים. אי אפשר לנתק את שמירת הנידה מההיבט הדתי. התפיסה הדתית מדברת על כך שכשאישה נמצאת במחזור החודשי היא טמאה ואסור לגעת בה כל מגע פיזי ולא רק יחסי מין. הנידה מבקשת להתרחק, לנדוד.
כמה הרגשת שזה שמר על הזוגיות והתשוקה?
"את לא עם בעלך מספר מסוים של ימים בחודש וזה גורם לגעגוע, לרצון לקרבה. התשוקה גדלה יותר", סיפרה מירי כהן ליעל בר זוהר בבלוג שלה.
מה היית אומרת לנשים שיגידו לך על כבוד האישה ושזה שייך לפעם?
"אני לוקחת את זה למקום אחר של טהרה. זה שומר על הזוגיות שלי, שומר לי על התא המשפחתי", הוסיפה.
הדוגמנית ג'ני צ'רוואני שהגיע לאירוע של לבייב הסבירה בשיחה שמבחינתה מדובר בעוד השקה לאוסף. "פשוט הזמינו אותי בתור משפיענית למקום, לעלות מודעות לזה. אני אישית פחות בזה. האירוע היה רגיל לחלוטין והיה מקסים".
לבייב, יזמת וממנת המהלך השיווקי, ביקשה להגיב על הדברים: "היום יש כל כך הרבה שיח שהוא פשוט לא נכון רק ממקום של מידע שהוא פשוט שגוי. אנחנו לא חברה מסחרית, אני לא באה לשווק פה איזה טעם חדש של יוגורט או איזה מסטיק בטעמים. היה לנו מאוד חשוב שהחיבור יהיה חיבור אמיתי ובסרטונים האלה גם רואים שכל אחת מספרת על החיבור שלה. אנחנו לא ידענו מה כל אחת תספר לנו בסרטונים שלה. התשלום הוא לא עבור מה הן יגידו ושידברו על נושא מסוים אלא עבור הזמן שלהן, עבור ימי הצילום שהן השתתפו בהם, זה היה שעות ארוכות. בנוסף עבור הסיפור של החוויה האישית, האותנטית שלהן, לא עבור שום דבר אחר. לפי החישוב שלנו 150,000 שקלים הושקעו על המפורסמות. אני לא נוהגת לחשוף מספרים של תלושי משכורת אבל שילמנו להן כמו שנהוג במשק".