זו תקופה לא פשוטה לעם ישראל, ובמיוחד לתושבי הצפון ועוטף עזה. במקביל להתמודדות הביטחונית והאישית, תושבי העוטף חוו גם פגיעה קשה בעסקים בעקבות המלחמה: חלק מהאוכלוסייה התפנתה, תיירים כבר לא מגיעים, והעסקים ששרדו מנסים לשמור על פעילות שוטפת בצל אינספור טלטלות.

בחודשים האחרונים אנו עדים לחזרה הדרגתית לשגרה אך עדין מדובר על חזרה איטית ולא מלאה. כעת, בעקבות ההחלטה המשמעותית של ענקית המשלוחים Wolt להשיק דווקא בימים אלו את שירות המשלוחים שלהם ביישובי העוטף, שדרות ונתיבות, בעלי העסקים והמסעדות מלאי תקווה כי יוכלו לחזור ולתפקד כרגיל. שוחחנו עם כמה מהם:

מגוון העסקים המקומיים יכלול גם כוכבים מוכרים באזור, כמו מסעדת ״זגדון״ המשפחתית ו״טורו״ של נעם לוי, שתיהן בנתיבות. שוחחנו עם מנהלי העסקים כדי לשמוע על החזרה לחיים ולפעילות עסקית בצל המלחמה, על ההתמודדויות המיוחדות - וכמובן על מנות הדגל שאסור לפספס, בטח כשאפשר לקבל אותן עד הבית במשלוח חינם.

מסעדת זיגדון נתיבות (צילום: ביאנה קארו ויטקין)
שלומי ואביו - מסעדת זיגדון בנתיבות | צילום: ביאנה קארו ויטקין

מאכלים מסורתיים לפי מתכונים שעוברים מדור לדור

מסעדת ״זגדון״ היא מוסד מוכר בנתיבות, ופועלת בשוק הישן של העיר כבר 60 שנה. שלומי זיגדון בן ה-19 הוא דור שלישי במסעדה התוניסאית, ועובד בה לצד אחיו הצעיר בן ה-16, אביהם ועובדים זמניים. ״סבא וסבתא שלי עלו לארץ מתוניס והגיעו לנתיבות״, מספר שלומי. ״באותה תקופה בדיוק בנו פה את השוק הישן, שאז היה המרכז המסחרי הראשון בעיר. סבא שלי עבד אצל הקבלן שבנה את השוק. כשהקבלן פשט את הרגל, לא היה לו איך לשלם לסבא - אז הוא נתן לו חנות בשוק, שאז הייתה שווה מעט מאוד״.

הסב, שהיה צריך לפרנס משפחה שלמה בת 10 ילדים, חשב מה הוא יודע לעשות הכי טוב מכולם - והתשובה הייתה כמובן קציצות הירק המפורסמות, לפי המתכון המקורי מתוניס. ״עד היום קציצות הכפיתה הן מנת הדגל שלנו, וגם המנה הכי אהובה עליי״, הוא מספר. ״זגדון התחיל כפלאפל הראשון בנתיבות, אבל עם השנים החלטנו להוסיף גם מנות תוניסאיות מסורתיות, כמו הקציצות האלה שעשויות מפטרוזיליה, כוסברה, בצל ירוק, תפוח אדמה וסולת, ובאות בלחם פרנה עם מטבוחה טוניסאית. זה אותו מתכון כבר 60 שנה - מרגש אותי בכל פעם מחדש להסביר על המנה הזו לאנשים, לראות אותם טועמים אותה ומתלהבים כל כך. זה באמת משהו מיוחד״.

וולט - חיות מחמד (צילום: מאגר פרטי של וולט)
חוזרים לחיים: משלוחי וולט בחינם לעוטף | צילום: מאגר פרטי של וולט

מי עובד במקום היום?

״סבא כבר נפטר, אז היום זה אני, אחי ואבא, וגם סבתא באה לעזור עד כמה שאפשר. לפני המלחמה היו לנו עובדים מעזה, אבל מאז אנחנו לבד. כשהמלחמה פרצה עשו כתבה בטלוויזיה עם אבא שלי, שסיפר על העובד הערבי שהיה לו, שיום לפני השבעה באוקטובר חזר לבית שלו בעזה וביקש לקבל את המשכורת כמה שיותר מהר״.

איך המצב בעסק מאז המלחמה?

״כשהמלחמה פרצה סגרנו את העסק לחודשיים ופינינו את עצמנו מיוזמתנו, עברנו לחודשיים לסבתא בנתניה. זה לא היה פינוי רשמי של המדינה, פשוט לא היה נעים לחיות פה יותר - הייתה המון פעילות צבאית, וגם יש לי אח תינוק בן שנה, אז לא היה מתאים להישאר כאן. עכשיו המסעדה חזרה לפעילות ואנחנו מנסים להתאושש. השוק העירוני שבו אנחנו נמצאים השתנה - יש פחות אנשים ברחובות, כמעט ואין תיירים משאר הארץ, סיורים לא יוצאים. נשארו רק הלקוחות הקבועים שמלווים אותנו כבר שנים. אבל אנחנו מנסים לשפר פה את העניינים כמה שיותר ולחזור למה שהיה פעם, כי בסופו של דבר זו הפרנסה של כל המשפחה״.

מסעדת זגדון מגישה מאכלים תוניסאיים בינתיים בעבודת יד, לפי מתכונים שעוברים מדור לדור.

מכינים הכול טרי במקום

שווארמה ״טורו״ בנתיבות מושכת לא רק את המקומיים, אלא את כל מי שעובר בסביבה. ״כל יום נכנסים לפה אנשים שאומרים לי שהם גרים במרכז, אבל בכל פעם שהם עוברים בדרום בשביל העבודה הם משתדלים לחזור דרך צומת נתיבות כדי לאכול את השווארמה שלנו״, מספר הבעלים נועם לוי. ״אין יותר טוב מלשמוע מבן אדם שטעים לו ושהוא נהנה, זה עושה לי הכי כיף בעולם״.

המסעדה, שממוקמת ממש בכניסה לעיר, קיימת משנת 2010. ״אני לא יכול להעיד על עצמי, אבל בקליקות של האוכל אומרים שאנחנו אחת השווארמות הטובות בארץ״, אומר לוי. ״יש לנו שווארמה הודו, פרגית ועגל שאנחנו מכינים במקום עם תבלין שרץ איתנו כבר שנים. אנחנו מכינים את כל הסלטים בעצמנו וגם אופים את הבגטים והפיתות אצלנו במקום. כל המוצרים שלנו נעשים פה טרי, שום דבר לא נקנה״.

נועם לוי מ"שווארמה טורו" (צילום: ביאנה קארו ויטקין)
נועם לוי - שווארמה "טורו" | צילום: ביאנה קארו ויטקין

לוי, במקור מראשון לציון, הגיע לנתיבות לפני כעשרים שנה. ״אין פה את הלחץ וההמולה של העיר הגדולה״, הוא מעיד. ״החיים פה יותר שקטים, כולם מכירים את כולם, ונחמד שזה ככה. התקווה שלי היא שבאמת יהיה פה גם שקט וביטחון, כדי שנוכל לחיות חיים שלווים באמת״.

לוי חווה את הטלטלה של השבעה באוקטובר בצורה אישית במיוחד: אשתו היא שוטרת בתחנת שדרות, ובבוקר שבו פרצה המלחמה היא הייתה בדרך למשמרת שטח. ״חווינו טראומה בבית״, הוא מספר. ״אשתי הייתה חודשיים עם הילדים באילת, ואני נאלצתי לחזור לנתיבות אחרי שבועיים וחצי כי לא הייתה לי ברירה, היה צריך לפתוח את המסעדה, ובסופי השבוע הייתי יורד לאילת״.

במהלך המלחמה פעילותה של טורו הייתה חשובה לחיילים ששירתו באזור ולהזמנות עבורם - ״אבל עכשיו חזרנו לשגרה, והיא פחות טובה מבעבר. אין פה עדיין אווירה של חזרה לשגרה, נראה שאנשים פחות יוצאים מהבית. אבל אולי הכניסה של וולט לאזור תוכל לעזור פה - התחלנו לעבוד יחד בסך הכול יומיים, וכבר רואים תוצאות. הם סופר מקצוענים. כשבן אדם יושב בבית והאוכל מגיע אליו מהר, כשהוא עדיין חם, זה כל הסיפור״.

מסעדת טורו מגישה שווארמה עם מרכיבים שנעשים כולם טריים במקום. המסעדה זמינה כעת בשירות המשלוחים של וולט - אפשר לראות את התפריט ולהזמין ממנו כאן.

ההשפעה הצפויה של כניסתה של Wolt

הכניסה של וולט דווקא עכשיו לעוטף עזה יכולה לזרז את חזרת העסקים לשגרה. בוולט מסבירים כי הם בחרו להשיק את הפלטפורמה בעוטף דווקא עכשיו. "בתי עסק רבים משתקמים ומחדשים את פעילותם, הפלטפורמה שלנו לעודד תנועה כלכלית שתחזק אותם", מסרה מנכ"לית Wolt ישראל ליאור אשכול. ״רבים מתושבי העוטף סיפרו לנו במהלך המלחמה שנחשפו לפעילות Wolt במקומות שאליהם פונו וביקשו מאיתנו להגיע לאזור כשיחזרו. היה לנו ברור שאנחנו צריכים להגיע לבתים ולבתי העסק של אותם אנשים כשיחזרו הביתה, והנה אנחנו כאן״.

שירות המשלוחים של Wolt בעוטף עזה, בשדרות ובנתיבות יפעל מדי יום בין השעות 09:00 בבוקר עד 23:00 בלילה. בנוסף, עד לסוף חופשת הקיץ ההזמנה במקומות אלה תהיה פטורה מדמי משלוח, כדי לעודד את הפעילות העסקית ולעזור לבעלי העסקים להרחיב את פעילותם ולהקל עליה.