המחאה הצליחה: גוגל ישראל חוזרת לאפשר לדרג עסקים, אחרי כמעט 10 חודשים שבהם האפשרות הייתה חסומה.

View this post on Instagram

A post shared by נדב בורנשטיין Nadav Bornstein (@nadavbornstein)

הדירוג בגוגל נחשב לאחת הדרכים המרכזיות שמאפשרות ללקוחות לסנן מסעדות ולבחור לאן ללכת. בהיעדר האפשרות לקבל ביקורות, עסקים רבים התקשו לשפר את הדירוג שלהם, והדבר הקשה במיוחד על עסקים חדשים, שלא היו להם כלל ביקורות ודירוגים. "מה שהיה כאן מאז ה7.10 זו פגיעה בלתי נתפסת שקשה להסביר", מספר עומר פעמוני אשל, הבעלים של קבוצת בוקה (קפה בוקה, קפה דה סוליי) על התקופה שבה אי אפשר היה לדרג בתי עסק. "איבדתי את הדירוגים שלי בעסקים השונים וזה פגע בי פגיעה אנושה ובלתי נסבלת. זה בא לידי ביטוי גם בירידה בהכנסות וגם בזה שלקוחות שאלו את עצמם לגבי עצם קיום העסק ובטח ובטח לעצם טיב בתי הקפה שלי. והכל מפאת ההחלטה של גוגל לעשות הקפאה בכל הקשור לדירוגים ויתרה מכך בחוסר היכולת שלהם לטפל במחיקה הזויה של חשבונות".

בתחילת הלחימה הוחלט בגוגל להפסיק את הדירוגים, כדי למנוע "דירוג נקמה" - ביקורות שליליות של פרו פלסטינים שכלל לא ביקרו בעסקים אבל רוצים לפגוע בפרנסה של בעלי המסעדות. גוגל הסבירה אז: "כפי שעשינו בעבר במצבי עימות, אנחנו מפעילים הגנות נוספות כדי לנטר ולמנוע תוכן שמפר את המדיניות שלנו במפות, כולל חסימה זמנית של ביקורות, תמונות וסרטונים חדשים בישראל ובעזה". 

אבל הזמני הפך קבוע, ויצר קושי אמיתי של בעלי עסקים קטנים בישראל - מה שהוביל למחאה של בעלי העסקים. "ככל שעבר הזמן הרגשתי ירידה בכמות הפניות", מספר ד”ר אילן הכט, ממרפאת שיניים הכט סמייל שבמקרה שלו דירוג העסק עדיין לא חזר לשגרה. "אם בעבר היו פונים אלי מטופלים רבים שהייתי מופיע להם בראש סדר החיפושים, זה הלך ופחת. וזה משונה מאוד. האם כל המוחות בחברת גוגל לא יכולים לפתח משהו שיוביל לחזרה של ביקורות בגוגל לעבוד? האם חברה בעלת עוצמה כזו לא יכולה לאפשר ביקורת רק למי שנמצא באזור גאוגרפי מסוים? האם לא ניתן באמצעות בינה מלכותית לזהות תגובות פיקטיביות? מאכזב שאנחנו נותנים אמון בחברה כזו עצומה ובמשך 10 חודשים הם לא מוציאים פתרון".

מסעדנים רבים, וביניהם אשל, לא מרוצים מהחזרה המאוחרת: "עכשיו שהעמודים חזרו יידרשו לי חודשים עד שנים עד שאוכל להגיע לרמת הדירוגים שהייתה לנו לפני ההקפאה המטורפת הזו", הוא מסביר. "וזה אומר, בעצם, שייקח המון זמן עד שאוכל לוודא ולראות תוצאות חיוביות והגדלה בהכנסה ובכמות החשיפה שלי לקהל".

בגוגל ישראל אישרו שהביקורת על חלק מהעסקים חזרו להופיע בדפדפן.