סמוך לכיכר האדומה במוסקבה, תחת קור רוסי, אירנה קושניר מחכה לקפה שלה. ברגע שגילתה שבית קפה חדש מוכר את כל המוצרים ב-50 רובל (כשלושה וחצי שקלים), היא החליטה לוותר על ההליכה לסטארבקס והצטרפה לתור מחוץ לסניף. "לא ראיתי בתי קפה אחרים במוסקבה שמציעים קפוצ'ינו במחיר הזה", אמרה קושניר שכשהיא מנסה להידחף בין האנשים בתור.
כן, הבנתם נכון, קושניר, כמו רבים מאיתנו, מחכה לקפה שלה בסניף הראשון של רשת קופיקס ברוסיה. סנונית ראשונה בין לא מעט סניפים שעתידים להיפתח כאן בקרוב. מי שאחראי על החיוך של קושניר באותו הבוקר היה אבי כץ, מייסד רשת קופיקס, שמבטיח שסניפים נוספים של הרשת צפויים להיפתח בעתיד גם בבריטניה וטורקיה. בנוסף מתכנן כץ לפתוח בניו יורק ובמדריד משרדים של קרן הגשמה - חברת ההשקעות שלו בנדל"ן המוערכת בכ-650 מיליון דולר.
מה הסיכוי של כץ להצליח במדינות אחרות מחוץ לישראל? ובמיוחד כאלה שחוו לאחרונה טלטלות פוליטיות וכלכליות? אם תשאלו אותו אין לו ספק שגם מעבר לים הבשורה של קופיקס תמשיך לצמוח, הרבה בעזרת המודל העסקי שלו: וויתור על מלצריות, חללים מצומצמים ולמצוא מקומות שבהם יש פער בין מה שאנשים משלמים עבור קפה למה שעולה להם להכין קפה בבית, ואז לחתוך את מחירי השוק ולנצח את שתי הרשתות המובילות באירופה סטארבקס וקוסטה קפה.
"שוק חדש נפתח לאלו שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות קפה מחוץ לבית", סיפר כץ לכתב האתר bloomberg. "אלו שכן יכולים להרשות לעצמם קפה בבתי הקפה השונים עכשיו יוכלו לחסוך כסף, זו בדיוק המהפכה שלי. יש רק בן אדם בכל תל אביב שיודע מה אלוהים רוצה וזה אני. למה דווקא אני? כי אני יודע שאלוהים רוצה את הטוב ביותר עבור אבי כץ".
הסניף הראשון של כץ במוסקבה נפתח באוקטובר האחרון והוא צפוי להיות הסנונית הראשונה מבין 1,000 סניפים נוספים שאמורים להיפתח במדינה בהשקעה של 2 מיליון דולר. שותפים נוספים במיזם הם משווק המזון הרוסי מסלון גרופ שאחראי על הרכש, וקבוצת ADG שהתחייבה להשקיע כ-930 מיליון דולר בשיפוץ מבנים שונים ותיאטראות שיהפכו למרכזים מסחריים. במרכז אותם מרכזים מסחריים צפויים להיפתח כמובן סניפי קופיקס השונים.
50 רובל הם בערך כחמישית ממה שעולה קפוצ'ינו סטנדרטי בסטארבקס, ואלו הן חדשות נהדרות לעם הרוסי שרואה את המשכורות שלו הולכות וצונחות בעקבות הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על רוסיה. למרות זאת, כץ מקפיד ומציין שמחירי השכירות הגבוהים במוסקבה ייאלצו אותו למכור 1,700 מוצרים בסניפים כדי להתחיל להרוויח לעומת 1,000 המוצרים הנמכרים בסניפי ישראל.
ובחזרה לקושניר. אחרי שסיפרה שהיא מאוד מרוצה מאיכות הקפה אבל קצת פחות מגודל עוגת השוקולד שלה, היא החליטה לסכם את העניין בצורה שכץ כנראה פחות יאהב: "האמת היא שבסופו של דבר אין פה ממש הבדל משמעותי עם סטארבקס".