מדי שנה עורך שף אבי קונפורטי הבעלים של המסעדות האסיאתיות טופולופומפו וצפרה בתל אביב ארוחה נוסטלגית החוזרת לימי מסעדת צ'ימיצ'נגה העליזים והטעימים. גם השנה צפויה המסעדה המיתולוגית לשוב לחיינו בתאריך ה-1.4, ואיתה גם המנות המקסיקניות המעולות שהגיש קונפורטי אי אז בסוף שנות ה-90 במקום, שהיה בבעלותם של המסעדנים המוכרים והותיקים ארי ויורם ירזין.
אלא שהשנה הגיע לידיעתנו כי קונפורטי החליט להחתים את כל הלקוחות שמעוניינים להשתתף באירוע המיוחד על חוזה שרק לאחר חתימתו, תאושר הזמנת המקום שלהם לאירוע. בין הסעיפים בחוזה - תשלום מראש על הארוחה במעמד חתימת החוזה בסכום של 350 שקלים לארוחת צהריים ו-450 שקלים לתפריט הערב. כל זאת, לא כולל טיפ ומשקאות אלכוהולים.
הלקוחות צריכים להתחייב בחוזה להגיע לאירוע עד רבע שעה אחרי מועד ההזמנה שנקבע מראש. עוד נקבע במסמך, כי לקוח שיגיע לאחר מכן לא יוכל להתלונן על אי קבלת מנות שאזלו מהתפריט. כמו כן, הלקוחות מתחייבים להסכים על הגבלת זמנים - שולחן של שניים עד חמישה סועדים יוגבל לשעתיים ושולחן של למעלה מחמישה סועדים יוגבל למשך שעתיים וחצי. במידה והסועדים איחרו, האיחור יקוזז מהזמן המותר.
כל לקוח זכאי לקבל רק מנה אחת מכל מנה המפורטת בתפריט, כך גם כן לפי סעיפי החוזה. עם זאת, המסעדה מצידה יכולה "לשנות את תפריט האירוע, לרבות היקפו ואופן הבחירה ממנו וללקוח/ המזמין לא תהיה כל טענה ו/או דרישה ו/או תביעה כלפי המסעדה". כמו כן, הלקוח מתחייב שהוא לא יחליף את המנות אם ירצה.
אגב, את ההזמנה ניתן לבטל לפי החוק להגנת הצרכן, אך במקרה של ביטול יגבו מהמזמין דמי ביטול בסך 5% ממחיר העסקה או 100 שקלים לפי הנמוך מבניהם (כנהוג בחוק). מי שלא יגיע ולא יבטל - לא יקבל את הכסף חזרה.
על מנת להבין מדוע בחרה טופולופומפו להחתים את הסועדים על חוזה התקשרנו למסעדה לברר. בשיחה עם הנציג נמסר לנו כי מדובר בתקנון ולא חלילה בחוזה משפטי רשמי שבתחתיתו יש למלא את פרטי כרטיס האשראי, וכי סכום הכסף שעולה הארוחה, נגבה מיד עם ההזמנה ולא רק אחרי הארוחה עצמה. החיוב המוקדם, הוא לטענת הנציג עמו שוחחנו גם הסיבה לאילוץ לחתום על התקנון, נתון שמחויב על פיו לפי החוק המסועף במיוחד במדינת ישראל בכל הנוגע לביצוע עסקאות מסוג זה. על כל פנים, כך נמסר לנו, ניתן להזמין מקום וכן לבטל בהתראה מראש, והכסף יוחזר.
מהשף אבי קונפורטי נמסר בתגובה: "ערב צ׳ימיצ׳אנגה נעשה על פי דרישה ובקשה מצד מאות לקוחות שונים ואנו מרימים את הכפפה. בערב חד פעמי זה טופולופומפו משנה את האג׳נדה הקולינארית,מפסיקה את עבודתה השוטפת על שלל חומרי הגלם המתכלים שלה, תפריטים, המוסיקה שהיא משמיעה, האוכל, משקאות והשירות שהיא נותנת לקהל לקוחותיה. טופולופומפו מוציאה את הדגלים, המרגריטות, הטקילות ואותם טעמים מופלאים ולוקחת אותנו למסע בזמן של יום אחד בלבד.
יום זה מרכז חודשים של תכנון, הפקה של משהוא ייחודי שאף אחד לא רוצה, לא יכול ולא מעונין לעשות. ביום זה אנו עושים את מה שנהוג בעולם ובמסעדות רבות באירועים שכאלה וגם בישראל. אגב,התקנון שצרפנו דומה ברוחו לתקנון של ״שולחנות עגולים״ פרויקט מסעדות של אמריקן אקספרס לאירוע גסטרונומי חד פעמי- שקיים ונעשה בו שימוש בעשרות מסעדות בתל אביב, כבר שנתיים תמימות ולאלפי סועדים. אנו משקיעים ביום בודד כסף,זמן, מאמץ,מחשבה ויצירתיות שנועדו לסדר את הדברים ולהבטיח שכל סועד יקבל שולחן, אוכל ומשקאות ברמת הסטאנדארט שלנו. לכן לא מובנת ההתקפה שלכם על עניין החוזה!
אני מבין שלפעמים לא נוח ללקוח להתחייב להזמנה מצד אחד, אך מצד המסעדה הלקוח מצפה לאחריות מלאה. סועדים בכמויות לא מבוטלות מגלים אדישות ומחליטים בשניה האחרונה אם להגיע או לא ואם להודיע על הביטול כלל. הם לא מחוייבים לדבר. זאת המציאות היומיומית של הרבה מסעדנים בישראל. היכולת להתמודד עם ביטולים בערב ייחודי מוגבלת ואי אפשר לתת ליותר מ- 5,000 מהלקוחות האהובים והמכובדים שלנו לנהל זאת".
ואם בכל זאת בא לכם להתחייב על כל זה - התקנון המלא ממש כאן.