פוסט שפורסם אתמול בעמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב הצליח להרגיז תושבים וגולשים רבים. בפוסט, שעלה לרשת פחות מיממה אחרי שסיפרנו לכם על סגירתה של מסעדת הבשרים מי ומי בעקבות עבודות התשתית של הרכבת הקלה, קוראת העירייה לתושבים לתמוך בעסקים באזור תחנת קרליבך של הרכבת הקלה ומפרסמת מבצעים, הנחות והטבות שמציעים בתי האוכל והמסעדות הרבים שפועלים באזור.
התגובות הזועמות לפוסט (שמציע אמנם הטבות ללקוחות, אבל לא מתייחס לסוגיה המרכזית סביב הנושא), הגיעו מהר מאוד. "לא עשיתם להם כל הנחה במיסי העסק ובמיסי העירייה, הצבתם להם מחסומים בכניסה לעסקים והפכתם את החצר הקדמית שלהם לאתר בנייה. עכשיו אתם מבקשים מלקוחות להגיע ולהוציא אצלם כסף כדי שלא יקרסו?", הייתה לשון אחת התגובות. "אם אתם תומכים באותם עסקים, אולי תסבירו לי למה הם נסגרים? היום נסגרה מסעדת מי ומי, הוותיקה במסעדות תל אביב", נכתב באחרת.
עוד חדשות אוכל מחכות לכם בעמוד הפייסבוק שלנו
העירייה, מאידך, הגיבה לתלונות בהעברת האחריות לכיוונה של הממשלה בטענה כי אין באפשרותה לסייע לבעלי העסקים. "פרויקט הרכבת הקלה הוא פרויקט ממשלתי ולא עירוני", הגיבה עיריית תל אביב לתלונות הגולשים בנוגע להקלה בארנונה של העסקים הפועלים באזור. "משרד הפנים קובע את שיעור הארנונה ולא העירייה. העירייה פועלת בכלים העומדים לרשותה לסייע לעסקים בתקופת העבודות".
אבל האם עיריית תל אביב באמת פועלת בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לסייע לאותם בעלי עסקים? נראה שלא כך הדבר, לפחות על פי אלה שנמצאים באזור מדי יום ומנסים להמשיך ולשרוד בו. כזכור, שולמית פורמן, מבעלי מסעדת מי ומי שנסגרה רשמית ביום ראשון האחרון, תלתה את נסיבות סגירת המסעדה באופן מוחלט בעבודות הרכבת הקלה, וציינה גם פעמים רבות לפני כן את חוסר היכולת שלה ושל העסקים סביבה למצוא גורם שיסייע לעסקים הקטנים הקורסים. "בישראל של 2016 מונומנטים זה לא בדיוק מה שמעניין את קברניטי המדינה", אמרה בסוף השבוע פורמן לאוכל טוב. "אז לפני שאצטרך לבקש עזרה ברחוב, הגעתי למסקנה שזו בעצם מלחמה בטחנות רוח. בלי שום פיצוי, בלי שום עזרה ובלי שום נכונות להקלות - לא מהרשויות או המוסדות, ולא מהמדינה עצמה".
עוד באוכל טוב:
- לגזור ולטעום: פסטה ברוטב סלק ודלעת
- קנאה מתוקה: 10 ממתקים משוגעים מרחבי העולם
- מהפך: מצאנו פריכיות אורז טעימות
משיחה עם בעלי עסקים נוספים באזור, עולה תמונה קשה ומתסכלת מאוד, לצד יחס סרקסטי כלפי אותו סטטוס שהעלתה העירייה. "אנחנו נמצאים באמצע כל הבלגן, ולכל בעלי העסקים באזור יש הרגשה שאומרים לנו 'חבר'ה, תתמודדו עם זה לבד', וזה מתסכל נורא", מספר אחד מבעלי שווארמה דבוש ברחוב קרליבך. "אנחנו נמצאים בסיטואציה בה כולם מתעלמים מאתנו. בקושי עושים כאן שטיפה למדרכות באזור, אנחנו צריכים לדאוג לתאורה באופן עצמאי כי לאורך תקופה ארוכה לא סיפקו לנו תאורת רחוב, אין כאן פינוי של פחי אשפה ולא דואגים למקומות חניה לאלה שכן מגיעים לאזור, וכולנו כאן מקבלים דוחות. בעצם, אין ברירה, העסקים באזור הזה יקרסו אחד אחרי השני כי המצב נעשה גרוע מיום ליום".
בדומה למי ומי, גם סניף רשת ארומה תל אביב, שהמשיך לפעול אחרי תחילת עבודות התשתית של הרכבת הקלה באזור, נסגר לאחרונה. "הסניף פעל בזכיינות הרבה שנים. אך בימים הראשונים של הרכבת הזכיין יצא והסניף עבר לבעלות הרשת", נמסר לנו מארומה תל אביב. "הסניף נסגר לפני שלושה חודשים משום שכמות האנשים ברחוב לא הצדיקה את הפעלתו והמחזורים ירדו בצורה משמעותית. הרשת לא קיבלה כל סיוע מהעירייה".
"אני מזמינה אתכם שתבואו לראות איך העירייה מחזיקה פה את המקום - אנחנו שקופים בעיניהם", אומרת נציגת אחד ממוסדות האוכל הוותיקים והמוערכים שפועלים באזור הבנייה ואינה מעוניינת להזדהות בשמה מחשש לנזק נוסף לעסק. "על מה אני צריכה לשלם ארנונה בכלל? כל השירותים שתושב משלם עבורם ארנונה נגזלו מאתנו מאז שהחלה הבנייה של הרכבת הקלה. יש כאן חוסר התחשבות טוטאלי, ואין אף אחד לדבר אתו בעירייה. זה לא יעלה על הדעת, אנחנו כמו אוויר פה".
ממשרד הפנים נמסר: "בסמכות שר הפנים לקבוע הנחה בארנונה במסגרת תקנות ההנחה שנקבעו בנושא. הנחה תינתן רק אחרי שישתכנע השר כי נוצרו הנסיבות המצריכות מתן הנחה, וזאת לאחר בחינת השפעת ההנחות על הכנסות הרשות, ולאחר שנבחנו השלכות הרוחב בגין ההחלטה. נושא זה נמצא בדיונים משפטיים לאור העתירה שהגישו עסקים רבים הנמצאים בתוואי הרכבת הקלה".
מעיריית תל אביב נמסר: "פרויקט הרכבת הקלה הינו פרויקט לאומי-ממשלתי רחב היקף המתבצע בחמש ערים באזור גוש דן ולא רק בתל אביב-יפו. כאשר יתקיים דיון ממשלתי ורציני בנוגע לסיוע לעסקים, העיריות יהיו שותפות כתמיד למציאת הפתרונות. עם זאת, מאחר ועיריית תל אביב-יפו מודעת לקשיים של אותם עסקים בתוואי עבודות הרכבת, נעשים מאמצים רבים לסייע וללוות אותם. בין היתר יזמה העירייה הקמת קרן ייעודית לסיוע, והביעה נכונות להקצות לכך סך של 5 מיליון שקלים. הקרן אמורה להיות משותפת עם משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, אך מאחר ועד כה, ולמרות פניותיו של ראש העירייה, לא נתקבלו האישורים ממשרדי הממשלה, נשקלת אפשרות להפעלת הקרן במתכונת מצומצמת על ידי העירייה בלבד, אך גם לכך נדרש אישור משרד הפנים שטרם התקבל. מעבר לכך, מרגע תחילת העבודות ועד היום, ביצעה העירייה מספר פעולות יזומות, הכוללות מפגשים שוטפים ומינוי איש קשר עירוני לריכוז וטיפול בפניות, קיום אירועים המוניים בסמוך למתחם העבודות, מתן הקלות בהיתרים לעסקים, פרסום מבצעים בבתי העסק בצרוף הארנונה שנשלחה לכל בתי האב בעיר ובעמוד הפייסבוק העירוני, וכן הקמת דף נחיתה אינטרנטי באתר העירייה. כמו כן, כל אגפי התפעול של העירייה הונחו להעניק תשומת לב מיוחדת למתחמי העבודות. כל תלונה שמתקבלת מטופלת בעדיפות עליונה גם בתחום האחזקה השוטפת (כמו ניקיון), וגם בטיפול תקלות תשתית (כמו בעיות ניקוז, בורות בכביש וכדומה). על פי החוק, העירייה אינה מוסמכת לוותר על תשלומי ארנונה ואגרות אחרות והנושא מצריך חקיקה מתאימה של המדינה".