עד לפני כמה חודשים, כשנעמה קציר שמואלי רצתה לאפות עוגת שוקולד לבנה בן ה-15, היא הייתה צריכה להמתין עד שהשוקולד המיוחד שהזמינה מחו"ל יגיע, או לחילופין לרכוש מוצרים מחנויות שמתמחות באפייה. ככה זה כשאת אמא לילד אלרגי לאגוזים וברשתות השיווק אין שוקולד שמותר לשימוש צרכנים אלרגיים. לשמחתה, התמונה השתנתה במאי האחרון, כאשר שטראוס עלית השיקו סדרה של טבלאות שוקולד פרה ללא אלרגנים, גם במדפי השוקולדים הקלאסיים וגם בגזרת האפייה והקינוחים.
נשמע פשוט? לא בדיוק. מאחורי השינוי הזה עומד מהלך לוגיסטי והשקעת משאבים גדולה. למעשה, בתוך מפעל הממתקים בנצרת, בו מיוצרים מגוון רחב של מוצרים עם אלרגנים, נבנו 2 מתחמי ייצור חדשים, האחד סטרילי מכלל האלרגנים (להוציא חלב), והשני לייצור ללא גלוטן. גם איזורי קבלת חומרי הגלם הופרדו באופן שכל שרשרת האספקה מבטיחה הפרדה מוחלטת בין רכיבים עם ובלי אלרגנים. חשוב להבין, ההבטחה של מוצר נקי מאלרגנים היא הבטחה שנוגעת לחיי אדם ועל כן מהלך שכזה הוא מסע ארוך ומחייב. ראשיתו של המסע החלה בהחלטה לעשות את השינוי, ומקורה באנשים שהיו קשובים לצרכים של קהל היעד והחליטו לגרום לו לקרות.
שמואלי היא אמא לשלושה ויו"ר עמותת יה"ל (העמותה לאלרגיות מזון) בשנתיים האחרונות. יה"ל הוקמה בשנת 2007 במטרה לתת מענה ולתמוך במשפחות המתמודדות עם אתגר החיים לצד האלרגיות למזון. בישראל נולדים בשנה 8,000 ילדים עם אלרגיות למזון. הנתונים מצביעים על עלייה של יותר מ-300% בשכיחות של אלרגיה למזון בילדים בישראל ב-16 שנים האחרונות. "לפני כמה שנים, הזמנו את אודי מלמד, סמנכ"ל האיכות של שטראוס, להרצות בכנס שקיימנו שעסק בכל הקשור לסימון מוצרי מזון לאלרגיים", מספרת שמואלי. "בכנס הזה נחשף אודי לראשונה לקושי היומיומי של האוכלוסייה הזו למצוא שוקולד. בשל העובדה שכל השוקולדים מיוצרים על אותו פס ייצור, הדבר מהווה סיכון והשוקולדים 'עלולים להכיל' אגוזים, בוטנים, גלוטן ועוד, ולכן לא בטוחים לאכילה עבור ילדים שחיים עם אלרגיה".
שוקולד. זה כל הסיפור
לדבריה של שמואלי, הכנס הזה היה נקודת השינוי. "אודי לקח על עצמו את המשימה להוביל את השינוי בחברה, ושלוש שנים מאוחר יותר זכינו בבשורה המשמחת: מגוון שוקולדים של עלית עבור ילדים אלרגיים יימכרו בכל רשתות השיווק ובמחיר זהה לטבלאות הקיימות". בין המוצרים ללא אלרגנים (פרט לחלב): טבלאות שוקולד פרה חלב ומריר וטבלאות שוקולד פרה ללא סוכר. בנוסף, הורחב מגוון המוצרים ללא גלוטן, ביניהם: מאנצ' קוביות ופל ללא גלוטן, שוקולד פרה סוכריות קופצות, טבלאות שוקולד פרה בלונדי ועוד.
"לאורך הדרך, בשטראוס שיתפו אותנו בתהליך, וכעת זה קורה. זה היסטרי והיסטורי ומשנה חיים", ממשיכה שמואלי. "בשלושת החודשים האחרונים, הורים שיתפו אותי בהתרגשות הרבה שאופפת את ביתם. פתאום השוקולד הכל כך מוכר נגיש גם בבית שלהם. פשוט אפשר להגיע לסופר ולקחת מהמדף, בלי עניין".
אוכלוסייה נוספת שמעתה תוכל לקחת שוקולד מהמדף ללא חשש היא אוכלוסיית הצליאקים. "צליאק לפעמים מגיע עם עוד 'מתנה' - אלרגיה לבוטנים", מסביר דן סולומון מארגון זכויות הצליאק. "אני שמח ששטראוס, שעשו מהלכים אדירים לקהילת הצליאק, הגדילו ועשו למען קהילה שנזנחה מבחינת מוצרים. שוקולד שלא עלול להכיל בוטנים או אגוזים זו בשורה של ממש".
ב-10 ביוני, פרסמה שמואלי את הפוסט הבא: "היום זה קרה גם לי. אני יודעת, זר לא יבין זאת. עמדתי באמצע הסופר, מחזיקה את השוקולד הזה עם דמעות בעיניים, מתרגשות ברמות של כלה. בני בן 15 וחצי והיום זו הייתה הפעם הראשונה שהוא אכל שוקולד פרה, וזה היה השוקולד הטעים ביקום. איזו התרגשות ואיזו שמחה. אפשר להגיד שלרגע אחד, החיים התנקזו לתוך קוביית שוקולד קטנה. חיים שלמים. ילדות שלמה".
שמואלי מסבירה מה עומד מאחורי הפוסט. "כיו"ר עמותת יה"ל אנחנו נאלצים להתמודד עם כל כך הרבה קשיים הישרדותיים עבור ילדינו ופעמים רבות העיסוק ב'מותרות' כמו שוקולד אינו בראש סדרי העדיפויות. אבל כן, השוקולד הזה הוא אמירה חשובה מאוד שיש בה כמה היבטים. האחד הוא הנגישות והקלות להשיג מצרך כה בסיסי שלא היה עבורנו נגיש עד כה. שנית, זה שוקולד פרה. השוקולד הכי נפוץ בישראל. טעם ילדות. הילדים האלה לא הכירו את הטעם הזה עד היום".
מישהו סופר אותנו
לשמואלי חשוב להדגיש כי זה לא השוקולד, אלא הסיפור מאחוריו. "השוקולד הזה בהכרח אומר שמישהו סופר אותנו. כשחברה בסדר גודל של שטראוס עושה מהלך כזה – היא מעבירה מסר שצריך להדהד ליתר ספקי המזון - והוא שהכל אפשרי, אם רק רוצים. אנחנו רוצים לגדל את ילדינו לא רק על מוצרים תוצרת חוץ ויש כאן אמירה ערכית וחברתית, שהיא מעבר לטעם המתוק. כולי תקווה שספקי המזון נוספים ינהגו באותו אופן. אנחנו אוכלוסייה שמגיע לה לחיות כאן בבטחה, ולתת לילדים שלנו את מגוון האפשרויות שיש לילדים אחרים. לשמחתי, שטראוס עלית כבר חושבים על המוצרים הבאים המונגשים לכל האלרגיים, ואין שום סיבה שחברות אחרות לא ייצטרפו לשינוי".