מחירי הפירות היבשים המיובאים מטורקיה ומארה"ב זינקו השנה בכ-100 אחוז לעומת אשתקד - כך מסרו יבואנים וקמעונאים. לדבריהם, חלק מהרשתות ספגו חלק מההתייקרויות ולא הכפילו מחירים לצרכן לעומת אשתקד. לעליית המחיר של המוצר המיובא נוספו מכס גבוה יחסית על חלק מהפירות היבשים - במיוחד שקדים, שהם מהפירות הנמכרים ביותר בישראל - והזינוק בשער הדולר.
בבדיקה שביצענו אתמול ל-15 מוצרים שונים של פירות יבשים, השווינו בין המוצר הזול ביותר הפתוח להזמנה אינטרנטית מרשתות השיווק. ככלל, המחירים ברמי לוי נמוכים יותר - הרשת נמצאה כזולה ביותר בשני שליש מהמקרים (10 מוצרים). עם זאת, המותגים השונים שמחזיקה כל רשת מתומחרים בטווח רחב. כך למשל, ברשת רמי לוי אפשר למצוא שזיפים מיובשים עם גלעין של המותג "קנייה חכמה" ב-1.50 שקלים ל-100 גרם, בעוד שאותו מוצר במשקל זהה של המותג מיה נמכר תמורת 4.90 שקלים (פער של 230 אחוז).
עוד נמצא כי פעמים רבות המותג הפרטי זול מקנייה לפי משקל. כך, למשל, בשופרסל פקאן סיני של המותג הפרטי נמכר ב-10 שקלים ל-100 גרם, ולפי משקל ב-11.80 שקל. במגה תפוחי עץ יבשים במשקל נמכרים ב-9.50 שקלים ל-100 גרם, ואילו אריזת קופסה של מותג הבית במשקל זהה נמכרת ב-4.50 שקלים.
ורד מצפי מחברת משה מצפי, המייבאת פירות מיובשים, אמרה כי "מחירי היבוא זינקו פי שניים לעומת אשתקד. בחורף שעבר היה מזג אוויר נוראי בטורקיה, בכלל זה קרה, שגרמה ליבול זעום. כך קרה שהשנה תאנים, משמשים ואגוזי לוז הגיעו לישראל בכמות נמוכה ובאיכות ירודה יחסית, ומחיריהם עלו פי שלושה לעומת 2014". לדבריה גם היבוא מארה"ב נתקל בקשיים ובהכפלת מחירים, בגלל תנאי מזג האוויר ועליית הביקוש בסין. "הביקוש בסין עלה והאמריקאים מפנים תוצרת ניכרת לסין שמשלמת בהתאם, ולשאר העולם נשאר פחות", אמרה.
זינוק של 50% בצריכה החודשית
על פי נתוני יבואנים, המכס על שקדים המיובאים מספרד מגיע ל-15.80 שקל לק"ג, והמכס על שקדים המיובאים מארה"ב הוא 1.80 דולר לק"ג. לפיכך, השקדים נמכרים לקמעונאים (כל המחירים לקמעונאי הם ממוצעים) בכ-47 שקל (לא כולל מע"מ) לק"ג שקדים אמריקאים, ובכ-55 שקל (לא כולל מע"מ) לק"ג שקדים מספרד. השקדים נמכרים במרכולים תמורת 105-42 שקל לק"ג (כולל מע"מ).
ישראל התברכה בגידולי תמרים, הפרי השני (אחרי אבוקדו) בהיקף הנרחב של שטחי הגידול - 36 דונם שמניבים 41 טונות בשנה. התמר מסוג מג'הול נמכר ברשתות במחיר 25-18 שקל לק"ג. ואולם, כדי להגן על המגדלים המקומיים מוטל על יבוא תמרים מכס "הזוי", כהגדרת יבואנים וקמעונאים, של 560 אחוז.
ק"ג צימוקים נמכר ברשתות במחיר של 37-25 שקל. גם כאן מייקר המכס את המוצר. כך, המכס על יבוא מארה"ב הוא שקל לק"ג. מנגד, המכס על צימוקים ממדינה המייצאת צימוקים בחצי מהמחיר האמריקאי, הוא 6.91 שקלים ולא יותר מ-340 אחוז לק"ג. "המכס כאילו לא נותן לך ברירה אלא לייבא מארה"ב", אמר היבואן. גם הרשתות לא טומנות ידן בצלחת. המחיר לקילו צימוקים בהירים לקמעונאי הוא 13.5 שקל (לא כולל מע"מ) ולצימוקים כהים 11 שקל (לא כולל מע"מ).
שזיפים מגולענים נמכרים לקמעונאי בממוצע ב-20 שקל לק"ג (לא כולל מע"מ), ונמכרים לצרכן בעד 45 שקל לק"ג.
תאנים מטורקיה נמכרות לקמעונאי ב-26 שקל לק"ג (לא כולל מע"מ) ולצרכן ב-40-55 שקל לק"ג. משמשים מיובשים נמכרים לקמעונאי בכ-30 שקל לא כולל מע"מ, ולצרכן בעד 55 שקל.
מכירת הפירות היבשים בט"ו בשבט 2015 תסתכם ב-350-400 מיליון שקל - כך העריכו אתמול בענף המזון באיגוד לשכות המסחר. על פי נתוני האיגוד, בתקופת החג צריכת הפירות היבשים גדלה בכ-50 אחוז לעומת שאר חודשי השנה. שוק הפירות היבשים נאמד בכ-3 מיליארד שקל בשנה.
על פי הערכות האיגוד, כ-50-70 אחוז ממשקי הבית יקנו פירות יבשים כלשהם לקראת ט"ו בשבט. יוסי מצפי ממשה מצפי שיווק מזון אמר כי הפירות המבוקשים ביותר הם תמרים, אגוזים, שקדים, שזיפים וצימוקים, משמשים ופירות מסוכרים.
אף שסך התקבול הכספי הצפוי ממכירת פירות יבשים לקראת ט"ו בשבט דומה לשנים קודמות, כמות המוצרים שנרכשה קטנה בכ-50 אחוז. הציבור רוכש פחות ומתרכז במוצרים הזולים יותר, כשהוא מוותר על הפירות היקרים יותר.
>> הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker
תושבים בנתניה מתנגדים לפתיחת סופרמרקט בלי מותגים
הקפה בדיוטי פרי יוזל ב-25 אחוז