חברים, זוהי שנת 2019, המאה ה-21, ולא רק שאנחנו יודעים לא להאמין לכל מה שרואים בפרסומות, אנחנו כבר יודעים לא להאמין לכלום שרואים בפרסומות. כבר הזמנו טייק אוויי עשרות פעמים בזכות תמונה סופר מגרה שצדה את העין שלנו, ובכל פעם קיבלנו אוכל מסמורטט ועייף. אולי טעים, אולי שווה את הכסף, אולי סוגר פינה, אבל נראה לא משהו, לפחות בהשוואה למה שראינו בפרסומות.
גם הטריקים הגדולים של צלמי האוכל לפרסומות הם כבר סוד ישן: הגלידה היא בעצם פירה, כל מה שמבריק מוברש בתועפות שמן (בישול במקרה הטוב, מכונות במקרה הפחות טוב), הירקות עוברים רענון מלאכותי דקה לפני הצילום והבשר - המבורגר, חזה עוף, סטייק עסיסי - מקבלים סימני גריל מזויפים, במרווחים שווים ובעובי אחיד, בעזרת מכשירים ייעודיים או סתם אייליינר. קלאודיה פיסה, סטייליסטית מזון שעובדת עם חברות ענק כמו קוקה קולה, מסבירה שסימני הגריל הם חשובים, משום שהם הסמן הוויזואלי שמספר לצרכן שמדובר במוצר צלוי - הריח והטעם הרי לא עוברים בצילום - ומדגישה שזה בכלל לא חשוב אם במציאות אותו מוצר בכלל נצלה על הגריל, מחומם בטוסטר, מופשר במיקרו או מטוגן במחבת. הסימנים עובדים על המוח שלנו כך שמבחינתנו - הוא צלוי.
אבל מה שמפתיע יותר לגלות הוא שלא רק בפרסומות מוסיפים סימני גריל מלאכותיים שמקנים לבשר לוק עסיסי ומפתה; מסתבר שרשתות רבות משתמשות במכונה מיוחדת שמייצרת סימני גריל על המוצר עצמו, לפני ההקפאה. הסניפים של רשתות המזון המהיר מקבלים את הקציצות מוכנות וקפואות, והן מופשרות ומוגשות ללקוח כשסימני הגריל המזויפים כבר עליהן.
ככה זה עובד:
לא כל הרשתות עובדות ככה, כמובן. יש לא מעט מקומות שמחזיקים גריל וצולים את המזון. אבל עצם קיומה של המכונה, ושל חברה שמתמקדת בייצור מכונות כאלה ממש, שכל מטרתן היא לזייף סימני גריל על שלל מוצרי בשר וגם על ירקות ומוצרי מאפה, מעיד על הצורך: חיסכון בזמן - כי לא סתם קוראים לזה מזון מהיר - בלי לוותר על השקעה בלוק, במיתוג. אם אתם צרכנים של מזון מהיר, סיכוי טוב שכבר אכלתם איזה המבורגר עסיסי שלא פגש בגריל מימיו אבל נראה כאילו הוא נצלה במיוחד בשבילכם, ואפילו לא הרגשתם בהבדל. עוד הוכחה שאנחנו אוכלים, קודם כל, רעיון.