שוק הקפה בארץ חווה בשנים האחרונות צמיחה גדולה – יותר בתי קפה נפתחו, רשתות קיימות התרחבו ומספר כוסות הקפה הנמכרות ביום נמצא בעלייה מתמדת. אבל האם הקדשתם פעם מחשבה לכסף שאתם מוציאים בחודש על כל הקפה הזה? כאן אספרסו קצר לקחת, שם הפוך גדול בישיבה - הסכום הכולל מצטבר להרבה יותר ממה שאתם חושבים.
"קפה בזול – חרם הקפה הגדול" הוא בלוג חדש המנסה לשים קץ למחירי הקפה המופקעים, המגיעים אף ל-18 שקלים להפוך גדול ברשתות מסוימות. הוא סוקר באופן מקיף את נושא הקפה בישראל – ממחירי הקפה לצרכן ולבית הקפה ועד עובדות על קפה ושוק הקפה העולמי, ואף ממליץ על חלופות זולות, מעדכן נתונים ומשווה בין מחירי הקפה ברשתות בארץ.
מאחורי הבלוג עומד ברק, בלשן חיפאי בן 32, שאוהב קפה ורוצה שלא נצא פרייארים. "הייתי בברלין לפני כמה חודשים ושתיתי קפה מעולה ביורו-שניים. כשחזרתי לארץ נדהמתי מההבדלים במחירים – קפה גדול עולה 18 שקלים, ועוד חלב סויה בתוספת 3 שקלים, ועוד טיפ, וביחד כבר הגענו לסכום לא סביר".
האג'נדה מאחורי הבלוג היא להחזיר את מחירי הקפה לאלה של לפני חמש-שש שנים. "8 שקלים להפוך קטן, 10 לגדול, אספרסו ב-5-6 שקלים גג", אומר ברק. "השורה התחתונה היא לגרום לאנשים לפתוח קצת את העיניים, ולשאול על מה בדיוק אני משלם. בגלל שזו קנייה יומיומית ומוצר יחסית קטן, אנחנו לא ממש חושבים פעמיים לפני שאנחנו מוציאים את הכסף, וחבל". עלות הכנת הפוך קטן לבתי הקפה, אגב, עומדת על כשקל וחצי בלבד.
שלוק קפה בעשרה שקלים
לפי נתונים שפורסמו בבלוג, מחיר אספרסו קצר עומד על 8.7 שקלים בממוצע, אספרסו ארוך – 10.8 שקלים בממוצע, קפוצ'ינו קטן נמכר ב-13 שקלים בממוצע וקפוצ'ינו גדול ב-16.5 שקלים (כל המחירים לקפה בישיבה). צרכן קפה ממוצע שותה כשתי כוסות קפה ביום וכ-730 כוסות בשנה. לפי חישוב של 13 שקלים לקפוצ'ינו קטן, יוצא כי ההוצאה השנתית הממוצעת לקפה יכולה לעמוד על 9,490 שקלים לקפה הנרכש בבתי קפה.
"צרכן בלי ידע הוא צרכן חלש", אומר ברק. "אספרסו, לדוגמה, מורכב מ-7 גרם קפה טחון ו-30 מ"ל מים, שהם שמינית כוס. שלוק קפה, זה הכל. בקילו פולי קפה יש מעל 120 מנות של אספרסו, ובחישוב ממוצע יוצא שכוס אספרסו עולה לבית הקפה כחצי שקל בלבד. אז על מה הם גובים עוד 9 וחצי שקלים?". לא רק מחיר פולי הקפה הוא חלק מפקטור המחיר, אלא גם מחיר קליית הפולים הירוקים. אך חלק מרשתות הקפה בארץ מוותרות על שלב הקלייה העולה כסף וקולות בעצמן את הפולים. "רשתות כמו לנדוור, אילנ'ס, ארומה ועוד, שמחזיקות בתי קלייה משלהן, יכולות להוריד את מחיר הקפה מאחר שהן לא צריכות לשלם לגורם נוסף על הקלייה, אך הן לא עושות את זה", אומר ברק.
השלב הבא של הבלוג הוא לעורר את המודעות הצרכנית של האנשים. "הרשתות הגדולות נותנות את הטון – כשהן מעלות מחירים אז גם בתי הקפה הפרטיים מעלים את המחירים. כבר עדיף לתת את הכסף הזה לבתי הקפה הקטנים ולא לרשתות. במקדונלדס מוכרים אספרסו ב-3.90 שקלים והפוך ב-4.90, שעשוי מפולים טובים. תסתכלו ימינה ושמאלה ותראו שיש עוד אופציות. הרשתות צריכות להתרוקן כדי להבין שלאנשים יש כוח".
>> הצטרפו למאבק בעמוד הפייסבוק של קפה בזול