הצלחה אינה בהכרח תוצר של השכלה אקדמית. כשזה מגיע לעולם העסקים ההצלחה כרוכה במקרים רבים בפיקחות ותבונה, חושים טובים ומיומנות אותם אף ספר עב כרס לא ילמד.
על חושים ויכולות מסוג זה יכול להעיד עוזי מחלב (62), שאיבד עניין בלימודים כבר בכיתה גימ"ל. מחלב החליט לנשור מבית הספר בו במקום, ואת לימודי החשבון והספרות החליף בעבודת כפיים. מי שהחל כמורט נוצות בשוק התקווה, כשהוא סופר אגורה לאגורה, שלט כבר בגיל 22 על חברה שסיפקה עופות חיים לשווקים והחזיק צי שכלל כשמונה משאיות. כיום, ביחד עם שותפו, אבנר כליפה, עוזי מחלב הוא בעליה של חברת "עוף עוז" – אימפריה המגלגלת מעל למיליארד שקל בשנה.
תרומת המשחטה לפיתוח הנגב
אחת המשחטות של "עוף עוז", ממוקמת ביישוב הבדואי שגב שלום, הנמצא בסמיכות לבאר שבע. במשחטה עובדים 1,000 איש, רובם מוסלמים תושבי שגב שלום, כאשר כ-10% מהעובדים הם חרדים המועסקים בתפקידי שוחטים ומשגיחי כשרות. בימים בהם הדרום בוער בשל מחאת עובדי מפעל נוסף שחרב הפיטורים תלויה מעל ראשם, קיומו של מפעל עוז והדר ומיקומו בנגב הוא נכס. בנוסף לכך שהמשחטה מסייעת לשלב במעגל העבודה קבוצות חלשות יותר באוכלוסייה, היא גם הביאה בין היתר לקירבה וחיי אחווה ועבודה משותפים בין יהודים לבין מוסלמים.
מחלב, בעל החברה, דאג לבנות במפעל מסגד ובו חדרי תפילה נפרדים לנשים וגברים. עבור החרדים, בנה מחלב מקווה, בית כנסת וחדר לימוד תורני. תרומה חברתית נוספת לאזור הגיעה כאשר מנכ"ל המפעל, נואף אבו מעמר, תושב שגב שלום, החליט להעסיק במפעל המצליח 40 עבריינים לשעבר מהאזור, שבעבר נחשבו לחלק מגרעין הפשיעה הקשה בדרום. סיפוק התעסוקה, סייע למגר את הפשיעה בשגב שלום ובמספר יישובים סמוכים, ולמעשה, מעבר לשקט שחזר ליישוב, כולם יוצאים נשכרים: המפעל, תושבי האזור וכמובן העבריינים לשעבר עצמם, שהצליחו לשקם את חייהם.
עוף עוז: המשחטה המשוכללת בישראל
אחד התארים בהם מתפארת משחטת "עוף עוז", המשתרעת על שטח בנוי של לא פחות מ-20 אלף מ"ר, הוא היותה המשחטה המשוכללת ביותר בישראל. תהליך השחיטה, השטיפה והאריזה נעשה ללא מגע יד אדם, מה שמוביל לרמת ניקיון וסטריליות גבוהה במיוחד שאינה אופיינית למשחטות. לבעלי החברה ישנה שליטה מלאה על המוצרים: הם יודעים בדיוק מה אוכלים העופות, מי מאכיל אותם ומתי, כיצד הם גדלים, ובאילו תנאים.
כשהעוף יוצא מהמפעל, עוברות שעות ספורות בלבד עד שהמוצר מגיע למדף. אריזות הוואקום הייחודיות בהם נארזים המוצרים, לוכדות את נוזלי הבשר ושומרות על העופות סטריליים, טריים ועסיסיים לאורך זמן. בנוסף, האריזות קשיחות ומכווצות בצורת קובייה בכך מאפשרות אחסון יעיל במקררים או במקפיאים, ואילו האריזה עצמה, שומרת על המוצר כדי שגם לאחר ההקפאה הוא לא ייפגם מכוויות קור. המוצרים משווקים לשוק הקמעונאי תחת המותג "עוז והדר".
מאמינים בשיווק מסורתי
עופות "עוז והדר" משווקים לרשת שופרסל, רשת קו-אופ ישראל, רשת ויקטורי ורשתות נוספות. בנוסף, המשחטה היא ספקית גדולה של עופות והודים טריים של קבוצת נטו, השוק המוסדי, חנויות פרטיות וקצביות.
בניגוד לחברות אחרות, חברת "עוף עוז" אמנם השקיעה 350 מיליון שקל בהקמת המפעל בדרום אך אינה טורחת להשקיע משאבים בשיווק ובבניית המותג "עוז והדר".
למרות שלזכותה עומדים כל הקלפים המנצחים - מפעל מתקדם, תנאים מיטביים של אחזקת עופות ואיכות גבוהה ביותר של מוצרים - החברה מאמינה בשיווק המסורתי, מפה לאוזן, ובלקוחות שבמשך שנים על גבי שנים נאמנים למוצריה.
הישראליות הרבה, שכמו טבועה במותג "עוז הדר" ושמה הטוב, כבר מזמן פרצו את גבולות המדינה. שמה יצא לפניה גם ברחבי העולם. החברה נחשבת לאחת מיצרניות העופות הגדולות בישראל, ומוצריה משווקים למגוון מסעדות, בתי מלון, רשתות קמעונאיות ואטליזים בארץ ובמדינות אירופה, ביניהן צרפת, אנגליה, גרמניה, הולנד ובלגיה, צפון אמריקה, מדינות דרום ומערב אפריקה ובמזרח הרחוק.