"אם שף סוגר מיוזמתו את מסעדת הדגל שלו וכמובן מיותר לציין ש"רפאל" זה מוסד שעובד היטב כבר שנים, אז כנראה שיש דברים בגו". כך אומר היום השף שגב משה, מבעליה של רשת המסעדות "שגב" ל-mako בתגובה לסגירתה של מסעדת היוקרה "רפאל" של השף רפי כהן. "אין לי ספק שהוא חשב יותר מלילה או שניים על מהלך כזה. סגירת מסעדה כזאת כרוכה בהמון השלכות מאוד לא נעימות. רפי בחור מאוד אינטליגנט. אם הוא עשה דבר כזה כנראה שמישהו או משהו לא נהג כשורה ואני מאחל לו בהצלחה. אין לי ספק ש"רפאל" תחזור במהרה למסלול המהיר והטוב שהיא כבר נוהגת בו כבר שנים. אני לא חושב ולא מאמין שהיא תיסגר", אומר משה.
הבוקר פורסמו טענותיו של כהן לפיהן סגר את המסעדה לאחר שגילה חוסרים של סכומים גבוהים בקופת המסעדה בתקופה האחרונה. לטענת כהן מדובר בהונאה שיטתית לכאורה שהתבצעה על ידי החברה המספקת את שירותי המחשוב למסעדה, חברת כרטיסי מתנה (gift card) בעלת הסכם עבודה מול "רפאל" ועובדים במסעדה. מנגד, טענו עובדים לשעבר כי הסגירה נגרמה בשל סכסוך עבודה ויחס משפיל של כהן כלפיהם. הסכסוך וגל פיטורים, הם טענו, הוא שרוקן את המסעדה מידיים עובדות.
בשיחה עם mako, דובק כהן בטענותיו כלפי העובדים והחברות עימם שיתפה המסעדה פעולה. "זה כבר וודאי. קיבלתי דוחות רשמיים מזויפים מחברת המיחשוב שלנו", אמר היום בשיחה טלפונית, "כבר לפני חודש וחצי גיליתי חוסרים קיצוניים בכספים. בהתחלה שינו לי את כל מבנה המערכת הממוחשבת של המסעדה שייסדתי כבר בגיל 14. כשהבחנתי בכך, ביקשתי לעבוד ישירות מול מנכ"ל חברת המיחשוב שלנו כדי למנוע בעיות, אבל בשלב מסוים הבחנתי בכל מיני ביטולים מוזרים במערכת בסכומים גבוהים וכספים שחסרים" מספר כהן. "כשפניתי לעוזי בשלב הזה עם שאלות, הוא כבר שלח מייל שמנוסח בשפת עורכי דין ונעלם, הוא לא ענה לי יותר. ביום שישי האחרון אמרו לי שמנת צלעות טלה פשוט נעלמה מהמסך. הבנתי כבר מה קורה".
ביום שישי האחרון מסעדת "רפאל" נסגרה. לפחות בינתיים, עד שיפתר המשבר. כהן מתאר בדבריו מטווה נרחב של מרמה לכאורה ומציין כי המסעדה עתידה להיפתח מחדש ב-1 במאי. "השחיתו לי לא מעט אנשי צוות. גיליתי שהוקם עסק מקביל ל"רפאל" הכולל בתוכו גם שמות ידועים. קם לו עסק שחור של גורם מהמסעדה ביחד עם חברת כרטיסי המתנה שעובדת עם המסעדה וחברת המיחשוב" מתאר כהן. "גיליתי שלמרות שמותר להנפיק כרטיס רק בקופה הראשית שלנו, מטעינים לאנשים את אותו הכרטיס כמה פעמים מרחוק. הם אוכלים פה ובעצם הכסף בכלל לא מגיע אלינו". לטענת כהן "זה לא נראה לי כמו משהו חד פעמי. אני בטוח שאני כסף קטן מבחינתם כי הכסף הגדול הוא בבתי המלון".
שפים בעלי מסעדות מוכרות טוענים כי הם אינם יכולים להצביע על הסיבה לסגירתה של מסעדת "רפאל". "אני לא יודע בדיוק למה היא נסגרה", אומר היום השף רן שמואלי (אביגדור, קלארו), "אני רק יודע שדה-פקטו זה קרה ואני מרגיש עצב גדול. אני מקווה שבמקום לדבר על זה אפשר יהיה לעזור לו. אם אדם נאלץ לסגור עסק כזה מפואר ומצליח - לי זה עצוב". גם השף מאיר אדוני (כתית, מזללה, בלו סקיי) הצר על סגירת המקום. "עצוב מאוד", הוא אומר ל-mako, "שמעתי על זה עד קוסטה ריקה. אין לי מושג מה בדיוק קורה שם אבל אני מאחל לו בהצלחה ושיפתח במהרה".
המסעדן רפי אדר (פרונטו) מביע גם הוא תקווה ש"רפאל" תחזור למסלול. "אני כבר 25 שנה הבעלים של פרונטו ואולי זקן השבט. אני מכיר מסעדות בישראל היטב ו"רפאל" היא אחת המסעדות הבודדות שנהגתי לחזור אליהן בקביעות. אני מקווה שהמסעדה הזאת לא תסגר. זה עצוב וחריג לראות מסעדה מצליחה כזאת שמפסיקה לעבוד. אני מאוד מקווה שהיא תפתח מחדש כי היא ראויה". השף ישראל אהרוני שהוציא בעבר ספר בישול לצד כהן מסביר כי אינו יודע מה הסיבה לסגירה. "אני רק מקווה שהוא יפתח אותה במהרה. שהכל יעבור מהר ויסתדר", הוא אומר היום.
הסיבה האמיתית למשבר שפקד את מסעדת "רפאל" אינה חד משמעית כרגע. לדברי כהן מדובר במעשה מרמה שבכוונתו להגיש תלונה במשטרה נגד כל המעורבים בו. מנגד, הביא עיתון "הארץ" עדויות של עובדים לשעבר במסעדה שיצאו נגד כהן, תיארו יחס מחפיר ומשפיל כלפי העובדים. בין העדויות הובאה כזאת של עובד שהואשם על ידי כהן בגניבת כספים ולא שילם לו לטענת העובד משכורות שעבד עבורן. "ביום בהיר אחד רפי החליט להאשים אותי בגניבה של 50 אלף שקל במזומן. הוא טוען שהקמתי לו עסק בתוך העסק שלו והצלחתי להעלים את הכסף הזה", סיפר העובד ל"הארץ", "בנוסף, הוא הודיע לי בטלפון שהוא מוציא אותי לחופש עד להודעה חדשה, ואז ניתק לי בפנים ולא ענה לי. עד היום הוא לא הזמין אותי לשימוע, לא פיטר אותי ולא שילם לי משכורת על חודש פברואר וחצי משכורת מחודש מארס. מדובר בסכום של יותר מ-10,000 שקל".
אותם עובדים טוענים כי סכסוך עם הבעלים וגל פיטורים במסעדה הוא זה שהביא לעזיבתם של מרבית העובדים וגרם למשבר הנוכחי. גורם אחר המעורב בפרשה מעלה השערה נוספת, לפיה הסיבה להתפוצצות הפרשה היא סיבוכים אליהם נקלעה המסעדה מול רשויות המס.
מחברת כרטיסי המתנה נמסר:
"החברה היא חברת סליקה חוץ בנקאית מובילה במשק הישראלי. מערכות החברה מאובטחות בזמן אמת ופועלות תחת נוהלי בקרה מהנוקשים בתעשייה. אנו דוחים מכל וכל את הטענות של מסעדת "רפאל" ומציעים לה לבדוק פנימית מי ומה גרם לאי הסדרים שצויינו".
ממנכ"ל חברת המיחשוב לא נמסרה תגובה עד לפירסום הכתבה.
אתמול אמר ל"דה מרקר" כי "החברה מספקת שירותי מחשוב מאז 1975, ועובדת עם מסעדות ובתי מלון מהטובים בעולם. אני דוחה את הטענות של כהן ומציע לו לבדוק אצלו במסעדה מי גרם להונאה. המערכות שלנו מאובטחות בזמן אמת בכל מקום שבו אנחנו פועלים".