השלכות המשבר הפוליטי-חברתי-כלכלי בישראל ממשיכות להקשות על ענף הקמעונאות כולו, וחיבור של מצב רוח ירוד ומחירים מאמירים בכל תחום מרחיק עוד ועוד לקוחות ממרכזי הקניות הגדולים. ענקיות אופנה כמו קסטרו מסיקות מסקנות מהנתונים ומהדקות חגורה באגרסיביות. תשעה מסניפי הרשת נסגרו מתחילת השנה. גם קבוצת פוקס, HDL, המשביר, עדיקה ואפילו זארה מצמצמות את נוכחותן בחלק מהקניונים, והמגמה הזאת צפויה להימשך גם בחודשים הבאים. מחירי השכירות ודמי הניהול הגבוהים לצד הפדיונות המתכווצים יוצרים מציאות שבה המתחמים הפתוחים, שנהנים מתדמית של מחירים שפויים ועממיים יותר, הופכים להיות אטרקטיביים יותר לרשתות וללקוחות.
ההערכה הזאת מתחזקת כשמביטים על נתוני הפאוור סנטרים בקיץ האחרון – אותם מרכזי מסחר פתוחים הנמצאים בשולי הערים או לצד צמתים חשובים בדרכים בין-עירוניות. לצד תנועה ערה של מיליוני נוסעים בנתב"ג וחופשות הקיץ שמבקשות לתת קצת הפוגה מהלחץ היום-יומי בישראל, רשמו הפאוור סנטרים עלייה בפדיונות דווקא בחודש אוגוסט, שבו צרכנים רבים מבלים מחוץ לגבולות המדינה. הסיבה העיקרית לכך היא, כאמור, חיפוש פעיל של הלקוחות אחר מחירים שפויים יותר במגוון רחב של מוצרים. הקניות לקראת החזרה לבית הספר, וכן קניית המתנות לחגים ופריטי האופנה לקיץ, שעדיין לא הופקעו לטובת קניות ברשת, נותבו אל המרכזים הפתוחים.
המרוויחה הגדולה מכולן בהקשר הזה היא רשת ביג. כל זאת דווקא על רקע אירוע שאיים לפגוע בה: ההודעה על כוונתה לסגור את סניפיה במהלך חודש יולי, במחאה על חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות. איומים רבים בחרם מצד תומכי החקיקה, ובהם גם מפי חברי כנסת מהקואליציה – וכן תלונות של שוכרים של הרשת, שלא הסכימו להשבתה – גרמו לביג לחזור בה ולאפשר לסוחרים חופש בחירה. אף שההשלכות המלאות של המהלך עוד טעונות בירור, ויתגלו עם פרסום הדוחות הבאים של החברה, במבט על 2022 נראה שהיא בתנופה של ממש: רווח נקי של 1.2 מיליארד דולר (גידול של 15% לעומת אשתקד), התרחבות בדמות פתיחת מרכזים חדשים בישראל ובאירופה, השקעה במיזמים לייצור אנרגיה סולרית ואנרגיית רוח בבוסניה ובמקדוניה וכן מכירה של 24 מ-28 נכסי החברה בארה"ב. לא פחות בולטת היא העובדה שהמרכזים נהנים מתפוסה של קרוב מאוד ל-100% כבר בשלבי השיווק הראשוניים, מה שמעיד על האטרקטיביות הנתפסת שלהם. כפי שתתרשמו מיד, הרשת מככבת כאן עם כמעט 50% מהנציגים ברשימה.
לפני שיצאנו לדירוג עצמו בדקנו מה בדיוק מחפש הצרכן הישראלי במרכז הקניות הפתוח שלו, ולמה. סקר מקיף שביצענו בשיתוף חברת סקאוט גילה שקרוב ל-80% מהצרכנים מבקרים בפאוור סנטר לפחות אחת לחודש. 9% מבקרים בו יותר מפעם אחת בשבוע. כמו בקניונים, הדבר שמביא אנשים אל הקניון הפתוח הוא מגוון החנויות. סיבה פופולרית כמעט באותה מידה היא המיקום של חנויות עודפים במתחמים, עם יתרון ברור בקרב נשים וצעירים בקטגוריה הזו. על אף הרצון במגוון, כאשר הישראלים מגיעים אל האאוטלט, הם עושים את זה כדי לקנות בגדים. 47% מהעונים במדגם ציינו את החנויות האלה כסיבה העיקרית שמביאה אותם למקום. קטגוריות המזון והמסעדות נמצאות הרחק מאחור. לא סתם בחרו חלק מהמרכזים להוסיף "פאשן" לשמם. כאשר נתבקשו העונים לציין בעבור איזה מותגים הם נוסעים לפאוור סנטר, גילינו את מותגי האופנה הגדולים: זארה (בפער גדול אצל נשים לעומת המתחרים), קסטרו ופוקס. סופר-פארם מושכת גם היא את הקונים לחנויות, ובמרחק קל מאחור: סופרמרקט גדול.
לאור כל אלה, יצאנו לבחון את פעילותם של יותר מ-50 מרכזי קניות פתוחים ברחבי הארץ, במסגרת הדירוג של mako ו-CofaceBDi. הדירוג התבסס על שורה של פרמטרים, ובהם המגוון והתמהיל של החנויות שמציע מרכז הקניות, נוכחותן של רשתות "עוגן" נבחרות, חוויית הביקור במרכזים, נראות המרכזים ותחזוקתם, נוחות ההגעה אליהם ודרכי הגישה. ניתן דגש לפתיחתו של המרכז בשבת ולהימצאן של אטרקציות ופעילויות פנאי למשפחה, ובהן קולנוע, ג'ימבורי, בתי קפה, מסעדות ועוד.
לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, על רקע ריבוי מרכזי הקניות ברחבי הארץ, התחרות בשנים האחרונות על כיסם של הלקוחות המשיכה לגדול ולהתעצם. "כל מרכזי הקניות כאן תוכננו והוקמו לפני 'העידן הנוכחי', כלומר לפני סימני המיתון העולמי שהחלו בטווח שבין סוף השנה שעברה לתחילת השנה. ודווקא על רקע עליות המחירים והירידה בהכנסה הפנויה, גובר הצורך בקרב השחקנים בענף מרכזי הקניות לייצר חוויית קנייה אטרקטיבית וייחודית – בדגש על מגוון החנויות ובעיקר בתחום האופנה וההלבשה – שתיתן מענה לכל אוכלוסיית הלקוחות, לצד קיומם של ירידים ואירועים תרבות שונים. כאמור, על רקע המצב הכלכלי, המדיני והחברתי בארץ ובעולם, ועל רקע עליית הריבית, התגברות האינפלציה והחשש למיתון, צפויה תקופה מאתגרת לחברות מרכזי הקניות הפתוחים, העלולות לחוות פגיעה בתוצאות פעילותן העסקית".
צילום G כפר סבא: G City
לאורך הדירוג כולו, רק במקרה אחד נמצא פער גדול יותר בין מקומות צמודים מאשר בין הראשון לשני. 6 נקודות מפרידות בין מרכז G כפר סבא לבא אחריו, במה שמדגיש את עליונותו כמעט בכל פרמטר שעולה על הדעת. הוא מצוי במיקום מרכזי ונגיש ומציע לא פחות מ-300 מקומות חניה בחניון התת-קרקעי, לצד 1,300 מקומות חניה במפלס הכניסה. החיסרון העיקרי היחיד הוא העובדה שהמקום לא פועל בשבת, אבל הוא כן נפתח במוצאי השבת, כחצי שעה לאחר צאתה. ב-2022 הכניס המתחם 88 מיליון שקל.
מגוון רחב של רשתות מובילות נמצאות במתחם, ובהן זארה, H&M ופוקס, רשתות אופטיקה, מחשבים, חשמל, ספרים ועוד. קיימת בו נוכחות מרשימה של בתי קפה ומסעדות (כולל רשתות מובילות כארקפה, גרג וארומה), ויש בו מתחם קולנוע של רשת סינמה סיטי, פעלטון, מתחם באולינג (כדורת) וכן סדנאות ואירועים ייעודיים. ההצלחה הזאת לא מובנת מאליה, שכן בעיר ובאזור בפרט קיימים כמה מרכזי קניות נוספים.
צילום עופר בילו סנטר אאוטלט: עמית גרין הלד
כבר שנים שמרכז בילו בקריית עקרון הוא הרבה יותר ממתחם קניות אזורי. מבקרים רבים מהערים הסמוכות (רחובות, גדרה, נס ציונה) ובחלק מהמקרים גם מערים בלתי סמוכות, מגיעים אליו כדי לקנות ממגוון רחב של מותגים במחירים שפויים מעט יותר, או סתם ליהנות מהפוך או מארוחת בוקר במגוון בתי הקפה הפזורים בו. העובדה שהוא פתוח בשבת היא אחת הסיבות העיקריות לאטרקטיביות הגדולה שלו, אבל היא לא היחידה, כמובן. לצד המגוון הרחב עד מאוד של חנויות ומותגים בכל תחום אפשרי, הוא מציע גם כ-1,500 מקומות חניה למבקרים, וכן מתקנים ופעילויות לילדים, כמו גלגל ענק ורכבות. החיסרון העיקרי הוא שהחנויות רחוקות למדי זו מזו, וההתניידות ביניהן דורשת הליכה רבה יחסית תחת השמש הישראלית הקופחת.
צילום סטאר סנטר: סידני גרסיני
הנציג הראשון של אזור הדרום בדירוג מגיע מאשדוד. הציונים במרבית הקטגוריות הציבו אותו בשורה אחת עם שני המקומות הראשונים. הוא נגיש, כולל 1,385 מקומות חניה, מגוון רחב של חנויות אופנה, בתי קפה, חשמל ואלקטרוניקה, ספרים, רשתות פארם, מוצרי בית וריהוט ועוד. לא מעט מתחמי קניות אחרים פזורים ברחבי העיר (אחד מהם אפילו מדורג בהמשך הרשימה), כך שההצלחה של סטאר סנטר מעידה על האטרקטיביות שלו בתוך התחרות הקשוחה. אם בכל זאת אתם מתכוונים להגיע מחוץ לעיר, דעו שמרבית החנויות במתחם סגורות בשבת.
צילום חוצות המפרץ אאוטלט: אלכס דוד
אזור הצפון עולה על המפה עם הפאוור סנטר במפרץ חיפה. הציונים של חוצות המפרץ אאוטלט (עודפים) מרשימים עד כדי כך שבחלק מהקטגוריות הם אפילו התעלו על המרכזים במקומות הראשונים. יותר מ-2,500 מקומות חניה במתחם, והגישה אליו נוחה ממגוון דרכים באזור. במרחביו מסתתרים מותגים ישראליים ובין-לאומיים מובילים בשלל קטגוריות. מספר בתי הקפה והמסעדות נמוך יחסית, אבל זה לא אומר שרק השופהוליקים ייהנו ממנו. במרכז אטרקציות כמו פארק טרמפולינות (קפצות), מסלול נינג'ה, מתחם כדורת ופארק מוטורי – והוא זמין ופעיל בשבת.
גם במקרה של חוצות המפרץ, קיימות חלופות לא מעטות באזור, אבל בשום חלופה לא קיים השילוב של הנגישות, מקומות החניה הרבים והמגוון.
צילום ביג פאשן אשדוד: יח"צ ביג
הנציג השני של עיר הנמל בחמישיית הפאוור סנטרים המובילים בישראל מעיד על השפע וגם על איכות מתחמי הקניות באשדוד. ביג פאשן הוא מתחם ענק המתפרס על פני כ-32 אלף מ"ר, ובהם 121 חנויות. שלא כפי שאולי משתמע משמו, תמצאו כאן גם חנויות אופטיקה, מחשבים, ספרים ואלקטרוניקה. ובכל זאת, חנויות האופנה הן השולטות כאן, ויש מגוון של רשתות מובילות כמו H&M, פוקס, עדיקה וגולף. החניון התת-קרקעי מכיל 2,000 מקומות חניה ויש גם חניון פתוח לרשות המבקרים. עוד תמצאו כאן סניף קולנוע של רשת סינמה סיטי, מתחמי משחקים ורחבת מזרקות. המתחם פתוח גם בשבת משעות הבוקר.
צילום ביג כרמיאל: יח"צ ביג
מלבד סטאר סנטר, ביג כרמיאל הוא הפאוור סנטר היחיד עד כה ברשימה שלא מציע ללקוחותיו בית קולנוע זמין. הוסיפו על כך את העובדה שגם מספר בתי הקפה והמסעדות בו קטן יחסית, ותקבלו את הסיבות העיקריות למיקום שלו. בצד היתרונות מדובר במתחם ששטחו כ-29 אלף מ"ר ובו יותר מאלף מקומות חניה, והוא מתחרה בפאוור סנטר הנמצא ממש מעבר לכביש. המקום משמש גם מתחם עסקים ומקצה כ-5,000 מ"ר של שטח לעסקים. המודל פונקציונלי, בלי הסחות דעת ואטרקציות מיוחדות. מה שתמצאו כאן, והרבה, הוא חנויות אופנה עם מגוון של מותגים ישראליים ובין-לאומיים מובילים. קיימים כאן גם סניפים של באג, טיב טעם וקרביץ, שמגדילים את היצע הקטגוריות, אבל התחרות בהן קטנה יותר מאשר אצל המתחמים שמעל ביג כרמיאל. מצד שני, הוא פתוח בשבת.
צילום מול החוף וילג': ניר ודל, ויקיפדיה
כחצי מיליארד שקל וחמש שנות עבודה הושקעו במתחם הקניות בחדרה, שנפתח למבקרים ב-2018. כיאה למתחם צעיר ורענן, הוא מטופח ומעוצב ברמה גבוהה, המשרה אווירה ייחודית. במתחם יותר מ-120 חנויות, מרביתן בתחום האופנה, ובהן מותגים מקומיים ובין-לאומיים מובילים. בניגוד למתחמים אחרים, כאן הושם דגש מיוחד על החוויה הקולינרית, ואכן רק מתחם G כפר סבא קיבל ניקוד גבוה יותר בתחום הזה. תמצאו כאן לא רק מגוון רחב של בתי קפה אלא גם ברים ושלל מסעדות (גם מזון מהיר) הפתוחות עד השעות הקטנות של הלילה. במקום 1,800 מקומות חניה וגם אטרקציה ייחודית: בריכת גלים הבנויה לגולשים, ואף מוצעים בה שיעורים למתחילים ולמתקדמים. החיסרון העיקרי: המקום סגור בשבת.
צילום ביג באר שבע: יח"צ ביג
הפאוור סנטר הראשון של ביג חוגג השנה 26 שנה. הוא משתרע על פני 40 אלף מ"ר, ובתחומיו פועלות 90 חנויות. יותר מאלף מקומות חניה למבקרים, והמקום פתוח בשבת. לכאורה כל אלה היו אמורים למקם את ביג באר שבע גבוה יותר בדירוג, אבל במבחן השוואתי הכל כאן רק בסדר. מספר המסעדות ובתי הקפה קטן לעומת המתחרים, אין אטרקציות מיוחדות או קולנוע ואומנם יש רשתות גדולות ומוכרות, אבל לא מעט גם חסרות. גם בתחום המגוון יש יחסית מעט חנויות שאינן מתמחות באופנה. מספיק לעשירייה הפותחת, אבל זקוק לקצת חידוד כדי לפרוץ לצמרת הגבוהה.
צילום עופר סנטר נוף הגליל: יחסי ציבור
הסניף של קניוני עופר בנוף הגליל נפתח כבר ב-2006, והוא בהחלט עומד בכבוד בהשוואה הארצית. תמהיל החנויות מגוון וכולל מותגים מובילים בשלל קטגוריות, והחניה הצמודה מאפשרת ליותר מאלף מבקרים להגיע בקלות ליעד. הבעיה היא שהמספר הכולל של החנויות נמוך לעומת זה של המתחרים. גם קולנוע ואטרקציות ייחודיות לא תמצאו כאן, אבל פעילויות דווקא יש בשפע: יריד תעסוקה, יריד חוגים ופעילויות לילדים כמו קרקסים בין-לאומיים שמגיעים למקום. המתחם פתוח לאורך השבת.
צילום ישפרו סנטר מודיעין: יוסי אלוני, פלאש 90
את העשירייה הראשונה סוגר מתחם הקניות והבילוי הגדול ביותר במודיעין. הוא נגיש ונוח להגעה ומתפרס על פני 25 אלף מ"ר של שטח מסחרי. מרבית החנויות מגיעות מתחום האופנה והמגוון מאפשר למצוא כל פריט לבוש – מכובעים ועד נעליים. עם זה, יחסית למתחם גדול ומרכזי חסרים בו כמה מהמותגים הגדולים. הנוכחות של רשתות פארם ומזון מורגשת, וכן המגוון של בתי קפה ומסעדות. במרכז תוכלו למצוא גם בית קולנוע, מתחמי באולינג (כדורת) וביליארד וכן מתחם טרמפולינות. החסרונות העיקריים של המתחם הם גודלו של החניון (750 מקומות חניה) והעובדה שאין המקום פתוח בשבת.
צילום ביג פאשן נצרת: יח"צ ביג
הנקודה הכי מרשימה לגבי ביג פאשן נצרת היא שמדובר במתחם שקיבל את הניקוד הגבוה ביותר מכל 20 הגדולים, בתחום רשתות האופנה המובילות. ואכן, מלבד נוכחות מרשימה של רשתות ישראליות מובילות, תמצאו כאן גם חנויות מותגי יוקרה בין-לאומיים כמו דיזל, טומי הילפיגר ונייקי. ומה אם לא הגעתם כדי לקנות בגדים? תוכלו ליהנות ממספר קטן יחסית של בתי קפה וממעט מסעדות מזון מהיר, ויש גם נציגויות בודדות של חנויות ספרים, אלקטרוניקה ופארם. אחת לשנה, לקראת חג המולד, מקושט המרכז ברוח החג ומשרה אווירת שופינג בין-לאומית שקשה למצוא כמוה בישראל. הוא פתוח בשבת וכולל 835 מקומות חניה.
צילום ביג קריות חיפה: יח"צ ביג
הנציג השני של חיפה ברשימה צנוע באופן ניכר ממרכז חוצות המפרץ, אף ששטחו המסחרי (30 אלף מ"ר) מכובד מאוד. 57 חנויות נמצאות כאן, חלקן – של רשתות האופנה הישראליות הגדולות, אבל נדמה שעיקר האטרקציה נובע דווקא מתחום המזון: יש מגוון רחב של אפשרויות זלילה מפתות. גם מתחם החניה עונה בהחלט על הציפיות (אלף מקומות), והמתחם פתוח בשבת. החיסרון העיקרי הוא המרחק הגדול יחסית בין החנויות – המקשה להתנייד ביניהן בימים חמים במיוחד או במזג אוויר גשום.
צילום ביג אילת: יח"צ ביג
לא מעט תחרות עוטפת את ביג אילת בעיר שבה שופינג הוא אטרקציה מרכזית. ובכל זאת, דווקא בתקופה שבה צרכנים מחפשים בנרות כל אפשרות להוזלה במחיר, ייתכן שימצאו כאן אופציה זולה מזו שמציעים הקניונים. המבחר אינו נרחב לעומת מרכזי ביג אחרים בישראל, ובכל זאת תמצאו כאן מותגים כמו לגו, נינטנדו, חנות עודפים (אאוטלט) של אדידס ואפילו חנות תקליטים. המרכז פתוח גם בשבת.
צילום ביג יהוד: יח"צ ביג
השלוחה של ביג ביהוד משלבת מתחם מסחרי של 20 אלף מ"ר עם 8,500 מ"ר של שטחי משרדים, כך שלכאורה הציפייה הייתה שתחום המזון ישלוט כאן, כדי לספק מענה לעובדים הרעבים שיוצאים להפסקות הצהריים. אלא שרק בית קפה אחד (ארקפה) נמצא כאן – ושלוש מסעדות. זהו. ייתכן שהקרבה לנמל התעופה בן-גוריון ולמתחמי הקניות המקיפים אותו גרמה לצמצום. אומנם תמהיל החנויות מגוון, אבל מספרן קטן יחסית ולא מעט רשתות מובילות אינן נמצאות כאן. המרכז פתוח בשבת ומציע אלף מקומות חניה.
צילום קניון ערים כפר סבא: שייקה איתן
אחרי שכבשה בסערה את פסגת הדירוג, כפר סבא מכניסה נציגה נוספת וצנועה יותר. מבחינת מגוון תמצאו כאן מותגי אופנה, חנויות אופטיקה וספרים, רשתות מזון ופארם וכמה בתי קפה ומסעדות. עוד פועלים כאן חדר כושר וכן מתחם לפעילויות לילדים. הבעיה העיקרית היא מספר החנויות הקטן יחסית והיעדרן של רשתות גדולות ומוכרות בעיקר בתחום האופנה.
צילום מבנה תל חנן: יעקב גולדברג
מבנה תל חנן יושב על ציר אסטרטגי בין נשר, חיפה והקריות, כך שהוא היה יכול להיות לכאורה דומיננטי וחשוב הרבה יותר אם מספר החנויות בו היה גדול יותר. לא ברור אם העדכון באתר הרשמי לגבי שיפוץ נרחב הוא בראייה עתידית, אבל אם כן – בהחלט ייתכן שבדירוגים הבאים נראה אותו מטפס גבוה הרבה יותר. קיימת כאן חלוקה יפה ודי מאוזנת בין חנויות אופנה, אלקטרוניקה, פארם, אופטיקה, בתי קפה ומסעדות. תמצאו כאן חניה בשפע עם יותר מאלף מקומות (ביחס השני בטיבו בדירוג בין מספר החנויות למספר החניות). המרכז אינו פועל בשבת.
צילום פרץ סנטר דימונה: אבישי טייכר, ויקיפדיה
גם במקום ה-17 נמצא מרכז בעל פוטנציאל ניכר בשל מיקום מרכזי. פרץ סנטר דימונה ממוקם במקביל לכביש באר שבע – אילת וגם במקביל לכניסה לדימונה, כך שהוא נקודת עצירה טבעית ונוחה לנוסעים לאילת. כ-16 אלף מ"ר של שטח מסחר נמצאים כאן, ובעוד גם כאן החלוקה יפה בין סוגי החנויות השונים – הבעיה העיקרית כאן היא החניה. זה המרכז בעל יחס החניות–חנויות הנמוך ביותר בדירוג (כשמונה מקומות חניה על כל חנות) ובסך הכל 500 מקומות. אם אתם מתכננים לעצור כאן בדרך לאילת, תכננו את הנסיעה לאמצע השבוע, שכן המקום אינו פעיל בשבת.
צילום ביג קריית שמונה: יח"צ ביג
הפאוור סנטר הצפוני ביותר בדירוג ממוקם בקריית שמונה. הוא פונקציונלי ובו 40 חנויות המפוזרות על פני 12 אלף מ"ר של שטח מסחרי. אין כאן אטרקציות גדולות מבחינת מותגי ענק או פעילויות פנאי ייחודיות, אבל זה מה שהופך את הביג הזה ליעיל לתושבי האזור. מקום לסידורים וקניות נחוצות בתחומי האופנה, הפארם או האלקטרוניקה וגם אופציה לנשנוש זריז בקרבת הבית. פתוח חלקית בשבת.
צילום מול זיכרון: יוסי אלוני, פלאש 90
מקרה קלאסי שבו השילוב של עברית ואנגלית יוצר תוצאה מבלבלת מעט, אבל מעבר לסמנטיקה הזאת מדובר במרכז קניות מוצלח, המורכב משני מבנים נפרדים. המבנה הדרומי הוא הגדול והוותיק, ובו מרבית החנויות שאינן מתחם האופנה, כמו חנויות פארם, רשתות מזון, תאורה וקוסמטיקה. במבנה הצפוני מרוכזים מותגי ההלבשה, ולצד הישראליים, ניתן למצוא כאן גם מותגים בין-לאומיים מפתיעים כמו סטיב מאדן. המרכז כולל גם אולם קולנוע וג'ימבורי. פתוח בשבת.
צילום ביג רגבה: יח"צ ביג
המרכז הנועל את רשימת 20 הגדולים שייך אף הוא, איך לא, לרשת ביג. מבחינת מספר החנויות, 43, מדובר באחד המרכזים הצנועים ברשימה, אבל הפיזור שלהן בהחלט יעיל: אופנה, חנויות אלקטרוניקה וספרים וסניפי מזון מהיר. במקום כאלף מקומות חניה והוא פתוח בשבת.