הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בראשות ראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, אישרה אתמול (ב') להעביר להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור את התוכנית לפיתוח רשת המסילות המהירות. המסילות, שיחברו בין באר שבע ומטרופולין תל אביב וירושלים, יאפשרו להסיע רכבות במהירות של עד 250 קמ"ש. על פי מינהל התכנון, זמן הנסיעה הצפוי מתחנת תל אביב ההגנה שבדרום העיר, לתחנת אוניברסיטת באר שבע, לעמוד על כ-38 דקות בלבד.
"דווקא בימים אלה, חשוב להמשיך ולחבר את דרום הארץ למרכז, והתוכנית הזו מהווה נדבך חשוב במטרה חשובה זו", אמר אלנתן. המסילות החדשות יהיו באורך של 60 ק"מ, ויתנו מענה לביקוש צפוי של 300 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2040, בהתאם לתוכנית האסטרטגית למגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים. בעיר באר שבע התוכנית מציעה שדרוג משמעותי לתחנת רכבת האוניברסיטה הקיימת, שתאגד בתוכה את כל אמצעי התחבורה הציבורית, כולל רכבת קלה עתידית, ושירות אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים.
התוכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל כבר אושרה על ידי משרד האוצר. לשם מימוש עיקרי התוכנית, רכבת ישראל מקדמת בוועדה שלוש תוכניות תשתית לאומיות: תת"ל 79, הכוללת מסילות מהירות שיחברו בין מטרופולין באר שבע למטרופולינים ירושלים ותל אביב, תת"ל 65א' ותת"ל 65 ב', הכוללות מסילות מהירות במסילת החוף בין חיפה לב המפרץ לתחנת שפיים, ותת"ל 111 למסילות מהירות לבאר שבע.
תת"ל 111 עוסקת בקטע המסילה שבין שורק לבאר שבע, באורך כ-60 ק"מ כאמור, מנקודת החיבור מצפון למסילת פלשת שורק, דרך התוואי העובר סמוך לכפר מנחם, ועד לחיבור עם תחנת הרכבת באר שבע צפון - אוניברסיטת בן גוריון. המסילה המהירה תוקם בצמוד לתוואי קיים של כביש 6, כביש 40, או המסילה הקיימת, ולקווי תשתית ארציים נוספים. התוכנית כוללת גם 28 גשרים, שחלקם הגדול יוכל לשמש גם למעבר בעלי חיים ומבנים הנדסיים הנדרשים למערכות הרכבת והחשמול. הות"ל צפויה לפרסם בימים הקרובים גם הודעה על הכנת תוכנית למסילת רכבת קלה בין תחנת האוניברסיטה בבאר שבע, לבין קריית המודיעין החדשה בליקית, שתרחיב את רשת התחבורה הציבורית במחוז הדרום ומטרופולין באר שבע.
"תושבי מטרופולין באר שבע והעיר באר שבע בפרט ייהנו מקפיצת מדרגה כבירה עם מימושן של המסילות המהירות, והחיבור עם מטרופולין גוש דן. באופן דומה, ההזדמנויות הרבות שנמצאות בבאר שבע תוכלנה להיות נגישות גם בפני תושבי גוש דן בזכות צמצום זמני ההגעה המשמעותיים", אמר אלנתן, ומתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, הוסיפה: "תוכנית זו היא החולייה האחרונה ברשת המהירה. תוכננה בראייה סביבתית וחלופות התוואי שנבחרו נצמדות לתשתיות על מנת לשמור על השטחים הפתוחים".
נכתב על ידי כתבי מרכז הנדל"ן.