רשות התעופה האזרחית (רת"א) ממליצה לעדכן את מגבלות הגובה במגדל העמק, כך שיתאפשר להקים בניינים בני 20 קומות ומעלה. במכתב ששלח מנהל רת"א, מוטי שמואלי, למנהל התכנון השבוע, הודגש כי לאחר עשרות שנים של מגבלות גובה שהגבילו את הבנייה בעיר לעד 10 קומות, בעקבות הקרבה לשדה התעופה הצבאי ברמת דוד, נפתח כעת פתח לשינויים. תוכניות להקמת שדה תעופה אזרחי ליד השדה הצבאי עשויות להוביל להסרת המגבלות, ולאפשר קידום מיזמי התחדשות עירונית בעיר שהוקפאו עד כה.

בסיס חיל האוויר רמת דוד, שהוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת, משמש כבסיס מבצעי יחיד בצפון המדינה. הוא ממוקם מצפון-מזרח לקיבוץ רמת דוד ובקרבת מגדל העמק. ב-2017 קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר בחינת 21 אתרים, כי רמת דוד ונבטים הם החלופות הסופיות לשדה תעופה בינלאומי חדש. במאי האחרון, המועצה החילה סעיפים בחוק התכנון והבנייה שמנעו מתן היתרי בנייה העלולים לפגוע בהקמת השדות. מגבלות אלו חלו גם על מגדל העמק, כולל איסור על בנייה באזורים מושכי ציפורים. העירייה הביעה התנגדות למגבלות אלה, בטענה שהן פוגעות בהתחדשות עירונית ובתכנון הרחבת העיר.

במכתב שנשלח השבוע ממנהל התכנון, נמסר כי בעקבות בקשת עיריית מגדל העמק, נערך סקר אווירונאוטי על ידי חברת PL CON, שאושר על ידי רשות שדות התעופה ונתיבי ישראל, המקדמת את הקמת שדה התעופה האזרחי. הסקר קבע כי אפשר לבנות בעיר עד גובה של 50 מטר מעל פני השטח, עם עזרי בנייה (כגון מנופים) עד 65 מטר. תהליכי ההמראה המתוכננים לפעילות האזרחית בשדה יאפשרו למעשה הקלות נוספות בגובה, מה שמבטל את המגבלות על מיזמי התחדשות עירונית בעיר.

בעירייה מעריכים כי המגבלות החדשות יאפשרו בנייה לגובה של 22 קומות ואף יותר באזורים נמוכים טופוגרפית. עם זאת, עדיין נדרש אישור משרד הביטחון לפעילות הצבאית בשדה, אך בעירייה מציינים כי כבר התקבל אישור ממפקד חיל האוויר.

"מאז כניסתי לתפקיד, אני פועל נמרצות לקידום פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות. מתוך 8,000 הדירות בעיר, 3,000 אינן ממוגנות, והדרך להציל את העיר היא באמצעות התחדשות עירונית", אמר ראש עיריית מגדל העמק, יקי בן חיים. "מגבלות הגובה מנעו זאת עד כה. יש לנו 34 מתחמים חתומים לפינוי-בינוי, והחלטת רת"א היא בשורה היסטורית עבורנו".

נכתב על ידי כתב מרכז הנדל"ן