יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, שירה תלמי בבאי, לא רק מדברת על הרכבת הקלה בעיר, אלא חיה אותה בפועל. בכל בוקר, היא נוסעת בה מביתה בשכונת בית הכרם למשרדי הוועדה המחוזית במרכז העיר. "זו הדרך הכי כיפית להגיע לעבודה," היא מציינת, "אין פקקים, אין בעיות חניה, זה נוח וזה זול."
לאחרונה אישרה הוועדה שבראשה היא עומדת את התכניות לקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים – הקו הרביעי, שיתווסף לקו האדום הפעיל, ולכחול והירוק המתוכננים. הקו החדש, שאורכו כ-10 ק"מ, יחבר בין המרכז הרפואי הדסה עין כרם במערב לבין שכונת ארמון הנציב במזרח, ויעבור דרך השכונות קריית היובל, קטמונים, מלחה ואזור התעשייה תלפיות. עם זאת, המקטע המזרחי שבין תלפיות לארמון הנציב עדיין לא אושר סופית, בשל חוסר בשלותו, לפי הוועדה.
הקמת הקו, יחד עם הקו הכחול, מוערכת בעלות של 14 מיליארד שקל. העבודות צפויות להתחיל בסוף השנה, ולהגיע לשיאן ב-2025, כאשר תחילת הפעילות המתוכננת היא בשנת 2031.
בריאיון למרכז הנדל"ן מסבירה תלמי בבאי כי לקו תהיה השפעה משמעותית על השכונות שבהן הוא יעבור: "הוועדה המחוזית ירושלים מחויבת להתחדשות עירונית, והקו הסגול שאושר תומך באופן מיטבי בשכונות המתחדשות. אמנם היו חלופות קלות יותר לתכנון ולביצוע, אך הוועדה בחרה בנתיב שיחלוף בלב השכונות כמו קריית היובל וקטמונים, ולא בקצותיהן, כדי לספק שירות טוב יותר לתושבים."
עוד היא מוסיפה, כי "בשכונות שבהן מתבצעות תכניות התחדשות עירונית רבות, הרכבת היא כלי מרכזי לתמיכה בתהליכים הללו. היא מאפשרת לאנשים לוותר על הרכב הפרטי ולהתמודד עם הגידול באוכלוסייה. תהליך ההתחדשות כולו מתבסס על תחבורה ציבורית יעילה, המאפשרת הריסה ובנייה בהיקף רחב יותר, תוך חיבור לאזורי תעסוקה כמו מלחה, הר חוצבים, בית החולים הדסה ועוד. במקום שבו נמצאים אנשים – שם צריכה להיות הרכבת."
כשנשאלה על הצפי לגידול האוכלוסייה בשכונות לאורך התוואי, תלמי בבאי מעריכה כי המיזמים יכפילו את האוכלוסייה, כשהיחס עומד על 1 ל-3 עד 1 ל-4. עם זאת, היא מדגישה כי לא כל האזור יעבור התחדשות, ובמקום להוסיף כבישים, יישענו יותר על תחבורה ציבורית מתקדמת כמו רכבות, דרגנועים ומעליות. לדבריה, "הקו הזה חשוב במיוחד כקו מזרח-מערב, בעוד שהקווים המאושרים האחרים – האדום, הכחול והירוק – הם בעיקרם צפון-דרום, ולכן רבים מצפים לו, שכן הוא יאפשר החלפות נוחות עם קווים אחרים."
"החלטנו לקדם את מה שמוכן"
הקו הסגול של הרכבת הקלה תוכנן במלואו להגיע לשכונת ארמון הנציב, אך התוואי שאושר אינו כולל אותה בשלב זה. תלמי בבאי מסבירה כי "המסלול הכולל מיועד להיכנס גם לארמון הנציב בדרום-מזרח, אך התוואי המאושר מגיע עד אזור תלפיות-דרך חברון. מכיוון שתוואי ארמון הנציב עדיין לא מוכן, החלטנו בוועדה להפקיד ולקדם את מה שכבר מוכן. זו החלטה משמעותית, משום שלא רצינו לעכב את כל הפרויקט עד שהכול יהיה מוכן. מדובר במקטעים שניתן לחבר או לנתק, והם בסופו של דבר יתחברו או לתלפיות או לדרך חברון, ואפשר לקדם אותם בתוכניות נפרדות. היה לנו חשוב להזדרז עם הקו הסגול בשל ההתחדשות בשכונות."
עוד היא מוסיפה כי "הטופוגרפיה של ארמון הנציב מורכבת יותר, אך זה לא מונע את קידום החלק המזרחי של הקו. ארמון הנציב רק החלה בתהליך ההתחדשות, בעוד קריית יובל וקטמונים כבר בשלבי בנייה. הרכבת תיבנה במקביל להוספת יחידות הדיור, כאשר שנת היעד לפעילותה היא 2031. אני מצטערת שמתמקדים בחצי הכוס הריקה של הקו הסגול."
בנוגע לתקציב היא מציינת: "התקציב לתכנון מפורט וביצוע כבר אושר לפני שבועיים, עומד על 14 מיליארד שקל, ומהווה חלק מתקציב הקו הכחול. מבחינת משרד האוצר, מדובר בחלק מהקו הכחול ולכן אנחנו מאמינים שהעבודות יתחילו בקרוב ויעמדו בשנת היעד."
מה היו ההתנגדויות העיקריות לתוכנית?
"היו התנגדויות, כרגיל, אבל לא עקרוניות. למשל, ברחוב בן זכאי הדרך צרה מאוד ונדרשנו לבצע הפקעות. זה לא דבר פשוט. לאחר שקלול הנסיבות והתועלות, הגענו למסקנה שזה סביר וניסינו למזער את הפגיעה."
לדבריה, הרכבת מעניקה לעירייה הזדמנות לחדש תשתיות שלא טופלו מזה זמן רב: "הרכבת הקלה מקדמת התחדשות במרחב הציבורי ומאפשרת לחדש תשתיות. כשפותחים את תת-הקרקע, מגלים לעיתים תשתית ביוב מהתקופה העות'מאנית ומחליפים אותה באותה הזדמנות, וגם מבצעים חידוש של ריצוף, תאורה ונטיעת עשרות אלפי עצים."
כיצד הקו ישפיע על אזורי המסחר והתעסוקה?
"המדיניות של הרכבת הקלה קובעת כי רבע מזכויות הבנייה לאורך הקו יוקדשו למסחר, תעסוקה או מלונאות, ולא למגורים. המסלולים עוברים במרכזי השכונות, כך שתושבים יכולים ליהנות מהקרבה לבית וגם לפיתוח תעסוקה בשכונות. עם זאת, המטרה העיקרית של הרכבת היא לחבר בין השכונות למרכזי התעסוקה."
הקו האדום שכבר פועל עומד ביעדים מבחינת הקיבולת?
"הרכבת הקלה נחשבת להצלחה מבחינת הקיבולת שלה, לעומת הקו בתל אביב, שהבנתי שהגיע רק למחצית מהקיבולת. הקו הנוכחי בירושלים חשוב מאוד, מאחר שהוא מחבר את כל מרכז העיר, והאוכלוסייה בירושלים מתאימה יותר לשימוש בו."
היו עיכובים בקווים האחרים. מה הסיכוי שהקו הסגול יושק ב-2031?
"לצערי, חלו עיכובים בהמשך הקו האדום, וזה מצער. אני רואה את נסיעת המבחן להדסה כבר כמה חודשים, אבל הקו עדיין לא נפתח. אני חושבת שזה קשור למחסור בכוח אדם ולמצב הפוליטי. למרות זאת, אני אופטימית ובטוחה שהקו יתחיל לפעול בנובמבר. אני גם אופטימית לגבי יתר הקווים, שכולם בעבודה. אני מאמינה שהקו הסגול יפעל עד 2031, ואם לא, אז עד 2032."
נכתב על ידי כתב מרכז הנדל"ן