ראש עיריית בני ברק לשעבר, חנוך זייברט, המשמש כיום כסגן ומ"מ ראש העירייה ומחזיק בתיק ההנדסה, מאשים את משרדי הממשלה בכשלים החמורים בפיתוח שכונת "איילת השחר", וכן בהתנהלות פוליטית שנועדה להיטיב עם מקורבים לשלטון. כך עולה מדברים שנשא במוצ"ש בכנס של רוכשי דירות ב"מתחם הסופרים" בשכונה. הכנס נערך בעקבות הודעת החברה היזמית "ארזי הנגב" ל-839 רוכשי הדירות במתחם כי דירותיהם מוכנות, אך חל עיכוב אכלוס בשל אי בניית הגשר.

בכנס השתתפו נציגים מעיריית בני ברק, בניהם גם ראש העירייה, אברהם רובינשטיין. הדובר המרכזי היה זייברט, שיזם את הקמת השכונה בתקופת כהונתו כראש עירייה. בדבריו ביקר בחריפות את משרדי הממשלה, שלדבריו העדיפו לקדם פרויקטים אחרים של מקורבים, לפני שיטפלו בכשלים שנוצרו בשכונה החדשה. הדברים - הנדירים בחריפותם כשהם מגיעים מדמות ציבורית בכירה - הגיעו לידי מרכז הנדל"ן , והרי הם לפניכם.

"לפני כמה חודשים כינסנו את כולם ביחד: משרד השיכון, רמ"י, משרד התחבורה, ומשרד ראש הממשלה. הם הבטיחו שם נפלאות ואמרו לי רק דבר אחד - 'שחרר קצת. עוד כמה אתרי בנייה לכמה מקורבים בליכוד ונסדר את הכל, הכל יהיה בסדר'. מה נהיה? אפס. לא נהיה שום דבר. עוד לפני המלחמה לא היה כלום, אין קשר למלחמה. היום יש תירוץ - אין כסף. הם קיבלו פה מעיריית בני ברק 3,000 יחידות דיור, זה עולה כסף והם צריכים לשלם. לא אתם, ולא העירייה, הם צריכים לשלם את זה. משרד התחבורה לא יכול לברוח מבניית הגשר - זה התפקיד שלו".

זייברט המשיך ואמר: "קיווינו שהמדינה תעמוד בהתחייבויותיה, וזה לא רק הגשר. כולם יודעים שצפון העיר בני ברק זה המחסן של המדינה. עוברים שם חומרים מסוכנים, כל הזבל של המדינה. כשרוצים להביא חול ולחלק אותו בארץ - מסוף החול נמצא שם. כל הפח זבל האחורי של המדינה. הרכבת מסוכנת, בתוכנית המקורית נמצא קירוי למסילת הרכבת בשביל החומרים המסוכנים, ואסור לגור 200 מטר מהמסילה.

"אף אחד לא יחתום על טופס 4 כשהוא מסכן אנשים לגור בניגוד להוראות של המשרד לאיכות הסביבה. אף אחד לא ייתן טופס 4 כשאין גשר, כי אנחנו יודעים שמרגע שייצא טופס 4 לעולם לא יקום שם הגשר. למה לא ייבנה? כי לאף אחד לא יהיה אכפת. רק הרעש בשבועות האחרונים, כשהם יודעים שאנחנו לא מוכנים לאכלס את השכונה, זו הדרך היחידה לפתור את זה".

"היזם מנצל אתכם ולא אומר אמת"

היום (ה׳) היו אמורים 839 רוכשי הדירות הראשונים בפרויקט "מתחם הסופרים" לקבל את המפתחות לדירותיהם. בשבוע שעבר קיבלו הרוכשים מכתב מחברת "ארזי הנגב" בבעלותו של עודד שריקי, ובו נכתב כי "אין לנו מנוס אלא להודיעכם על דחייה של 60 ימים במסירת הדירות, ולקוות שלא נאלץ להודיעכם על דחיות נוספות בהמשך". זאת, למרות ש"בנייתו של הפרויקט הושלמה, והדירות ערוכות ומוכנות למסירה לידי הרוכשים". בנוסף, בחברה דורשים מהרוכשים שישלמו את התשלום האחרון, למרות שאין צפי סופי למסירת הדירות.

הסיבה לעיכוב האכלוס היא שורת מחדלים הקשורים לעבודות התשתית במקום, ובראשם העובדה ש"גשר הרלינג" - שאמור להיות נתיב הכניסה התחבורתי העיקרי אל השכונה וממנה, ושבלעדיו כמעט שאין אפשרות להיכנס אל השכונה - עוד לא החל להיבנות. הגשר נדרש משום שהגישה לשכונה חסומה למעבר ב-3 מתוך 4 כיוונים.

מרכז הנדלן - גשר בני ברק (צילום: בינה - מיפוי תשתיות בע''מ. בתמונה: שכונת בני ברק צפון ותחילת העבודות על הגשר. הבניינים כמעט מוכנים)
צילום: בינה - מיפוי תשתיות בע''מ. בתמונה: שכונת בני ברק צפון ותחילת העבודות על הגשר. הבניינים כמעט מוכנים

במהלך כנס הרוכשים תקף זייברט גם את שריקי, שלדבריו ידע לכל אורך הדרך כי "אין אכלוס עד שאין גשר. על כל היתר בנייה חתום היזם, וכתוב שאנחנו נותנים לו את ההיתר בנייה כשהוא יודע שאין סיכוי לתת טופס 4 למקום, עד שלא יפתרו הבעיות בשכונה (בניית הגשר - ר"ל). יש הסכמים מסודרים, הוא לא מכחיש את זה. הוא מנצל אתכם, הוא לא אומר לכם אמת. אני דיברתי עם היזם, אמרתי לו תשמע, אתה דופק את האנשים שלך. תתבע את המנהל, תתבע את משרד השיכון כדי שיפתרו את הבעיה. יש לו פרויקט נוסף בנתיבות והוא לא רוצה להרגיז אותם. יותר טוב לו לדפוק את האנשים שגרים בבני ברק.

"אם אתם תפנו ליזם שבנה לכם את הדירות, ותגידו לו 'קיבלת מאיתנו כסף וידעת שלא תוכל לאכלס את הדירות, ושלחת לנו מכתבים שאפשר להתאכלס כאשר ידעת שזה לא נכון, הוא יבין שהוא בבעיה והוא יעביר את הבעיה הלאה. אם הבנק שלו יידע שיש לו בעיות והוא עומד מול תביעה, הוא יידע לפתור את הבעיה, הוא יידע להילחם בשבילכם. היום נוח לו. הוא אומר, 'הם יילחמו נגד העירייה ואני אחיה טוב עם רמ"י במקום אחר'".

"תקוו שהאוצר יישבר לפנינו"

לגבי המשך ההתנהלות מול המדינה אמר זייברט: "ב-3 החודשים הקרובים יראו אם זו שכונה שאפשר לגור בה או שכונה שלא יוכלו לגור בה. אף אחד לא מוכן לראות 1,500 דירות עומדות ריקות. האם האוצר יישבר קודם או שאני אשבר קודם? אתם אלו שצריכים לראות שלא אני אשבר קודם.

"ברגע שהנושאים יהיו חתומים אנחנו נפתח את האכלוס לשכונה. אני מקווה שבתוך כמה חודשים, אם המדינה תחתום על מה שהיא צריכה, אנחנו נקדם את הדברים שתלויים בנו, צריך לגמור בשכונה את הכבישים. ייקח חודשיים-שלושה, אבל ברגע שיחתמו נדע לאכלס את השכונה כמה שיותר מהר".

למרות העובדה שללא הגשר היציאה והכניסה מהשכונה תוביל לפקקים בלתי נגמרים ולעומס כבד, בעיריית בני ברק עדיין מתייחסים אליה כאל שכונת יוקרה וממשיכים להשקיע בה לפי התכנון. ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, אמר בכנס כי "לפני שהשכונה התחילה להיבנות, השקענו שם הרבה. התחילו לבנות 200 כיתות במקום, זה הישג בל יתואר, אני לא יודע אם זה יהיה גמור לפני האכלוס. אנחנו מתחילים לבנות מקווה בעלות של 30 מיליון שקל, שיהיה הכי יפה והכי כשר בעולם. יש שם כבר עכשיו בריכת שחייה שתיתן לשכונה חיים, ליד השכונה יש פארק גדול. היא תהיה מהודרת ברוחניות וגם בגשמיות".

 

מחברת ארזי הנגב נמסר בתגובה: "החברה פנתה פעמים רבות בכתב ובעל פה, וגם קיימה פגישות לא מעטות עם הדרגים הבכירים ביותר בכל הרשויות הרלוונטיות, הן משרדי הממשלה, הן רשות מקרקעי ישראל והן העירייה והוועדה המקומית, בדרישה להסדיר את העניין. הטענה כאילו החברה נמנעת מלהתעמת עם משרדי הממשלה, היא פשוט מופרכת. החברה פנתה לרוכשים והציעה שידאגו להסדיר את ההתחשבנות הסופית שלהם מולה, על מנת שעם קבלת אישור האכלוס לא יחולו עיכובים מיותרים במסירה. בכל מקרה, תנאי התשלום המחייבים הם אלה הקבועים בחוזי הרכישה. השלמת בנייתו של הגשר איננה תנאי לקבלת טופס 4, ואין שום מניעה לקבל כיום טופס 4, לא בגלל העיכוב בבניית הגשר ולא משום סיבה אחרת. החברה אינה יודעת איזה רשות אחראית לעיכוב בבניית הגשר. בכל מקרה, מדובר בעניין שהחברה איננה נושאת בשום אחריות ביחס אליו".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "חברת ארזי הנגב חתומה על הסכם ברור בנושא. על ההתחייבות חתום מר עודד שריקי בעצמו: 'מסמך התחייבות זו מהווה חלק בלתי נפרד מהיתר הבנייה'". 

ממשרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל וממשרד הבינוי והשיכון טרם נמסרה תגובה.

 

נכתב על ידי כתבי מרכז הנדל"ן.