ביום שני הקרוב תעלה לדיון בוועדה המחוזית תל אביב הפקדת עדכון לתוכנית המתאר החדשה של תל אביב, תא/5500, אשר תחליף את תא/5000. הדיון יתמקד בהגדלת זכויות הבנייה סביב תחנות המטרו ובקביעת המוקדים שבהם תתבצע ההעצמה, בהתאם להנחיות תמ"א 70 – תוכנית המטרו.

התוכנית נועדה להתאים את תל אביב לעידן תחבורתי חדש, שבו תפעל מערכת הסעת המונים מתקדמת, המשלבת שלושה קווי מטרו לצד רכבת קלה. שילוב זה צפוי להפוך את תל אביב לעיר הראשונה בישראל עם תוכנית מתאר המותאמת לתשתיות תחבורה עתידיות, אשר יפחיתו את התלות ברכב הפרטי.

במסגרת התוכנית, העיר צפויה להוסיף לפחות כ-100 אלף יחידות דיור על פני 11.6 מיליון מ"ר, בעיקר לאורך צירי התחבורה הציבורית. כמו כן, יוקצו שישה מיליון מ"ר לשטחי תעסוקה, אשר ימוקמו בעיקר סביב תחנות המטרו. אחד החידושים המרכזיים בתוכנית הוא בנייה ללא הגבלת גובה באזורים הסמוכים לתחנות המטרו. בנוסף, תתבצע הקצאת דיור בר-השגה בשכר דירה מופחת.

האזורים שבהם עקרונית לא תחול הגבלת גובה כוללים את דרום גלילות, שבו יוקם מרכז תחבורה משולב הכולל קווי מטרו, רכבת קלה ואוטובוסים, שטח מדרום לשכונת בבלי בין נתיבי איילון לדרך נמיר, חלקו הצפוני של ציר בגין סמוך לצומת קפלן, וכן לאורך רחוב יגאל אלון. גם באזור צומת חולון, שבו מתוכנן מרכז תחבורה משולב, ייתכן כי תותר בנייה בלתי מוגבלת בגובה, אך החלטה סופית תתקבל במהלך הדיון.

נוסף על כך, התוכנית מדגישה את החשיבות של שיפור המרחב הציבורי והפיכתו לידידותי יותר להולכי רגל, לצד הרחבת העיר ופיתוח אזורים מרכזיים. דגש מיוחד יינתן לצפון-מזרח תל אביב, אשר צפוי לקבל תוספת משמעותית של שטחי תעסוקה ומגורים.

הכתבה נכתבה על ידי כתב מרכז הנדל"ן