"אנחנו שוקלים לסגור חלק מרחוב דיזנגוף לתנועת רכבים בסופי שבוע", אמר ליאור שפירא, יו"ר הוועדה המקומית ת"א, כשהתייחס לכך שהעיר לעיתים קרובות "סגורה" עבור אירועים כמו מרתון תל אביב, מצעד הגאווה ועוד. שפירא ציין זאת בשיחה עם עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, במהלך כנס תוכניות העתיד של תל אביב-יפו ביוזמת מרכז הנדל"ן ובשיתוף עיריית תל אביב, שהתקיים היום (ג') באוניברסיטת תל אביב.
גוטליב העלה אתגר מרכזי בעיר, לדבריו, "לפני ארבעה חודשים תמ"א 38 בוטלה באופן סופי, תוכנית תא/5555 תדרוש זמן לאישור, ובינתיים אין פתרון". שפירא הוסיף כי עמדת ראש העיר מהיום הראשון הייתה נגד תמ"א 38. "זו תוכנית שלא תרמה לעיר. חיפשנו בכל הזדמנות להפסיק אותה, וכשהייתה אפשרות – ניצלנו אותה. תוכנית הרובעים עדיפה בהרבה, כי אנו מעדיפים התחדשות עירונית. אם יש רחוב ובו רק בניין אחד שעבר תמ"א 38, פספסנו. התחדשות עירונית מאפשרת תכנון כוללני לעיר. כשהרחוב כולו עם תמ"א 38, כמות התושבים מכפילה את עצמה, ואין שירותים עירוניים מתאימים כי אין היטל השבחה או תכנון מראש. זה בעינינו בעייתי. רוב ההתנגדויות שאני שומע הן מהשכנים – הם לא מצליחים להתמודד עם הצפיפות והיעדר התשתיות, כמו גני ילדים".
לשאלה מדוע לא הושלמה חלופה בזמן השיב שפירא כי "היטלי השבחה הם לא מילה גסה. זהו שיקול חשוב המיועד לפיתוח האזור והתשתיות שבו. יזם שרוצה לבנות צריך לקחת זאת בחשבון. אחת הסיבות שתוכניות אחרות לא התקדמו היא סוגיית היטל ההשבחה. אנחנו שואפים לאישור תוכנית תא/5555 תוך שנתיים, עם מנגנון רישוי מהיר יותר. אם מישהו היה מגיש כעת תמ"א, זה היה לוקח חמש שנים, ואילו בתוכנית תא/5555 זה אמור לקחת שנתיים".
בנוגע להיטלי ההשבחה, הדגיש שאין ודאות או מס אחיד. "רעיון של מס אחיד נשמע טוב, אבל קשה ליישום בגלל ההבדלים בין אזורים ובניינים שונים. היטל ההשבחה מבוסס על כך שערך הנכס עולה, ואנחנו שותפים בכך. אנחנו מספקים שירותים לסביבה, וערך הבית עולה בהתאם. מה שכן, הייתי רוצה לקדם הנחיות ברורות לצמודי קרקע: מרחקים מגבולות וגובה אחיד. הגדירו 'מלבן' ברור, ובכך תימנעו צורך ברישוי נוסף".
שפירא גם התייחס להתארכות פרויקטים, שאורכים לעיתים שלוש שנים: "יש דילמות רבות, בעיקר סביב עבודות הרכבת הקלה. התחבורה בעיר היא ג'ונגל בגלל כמות הבנייה. למרות זאת, הונחינו לתת עדיפות לעבודות הרכבת הקלה ולא לעצור פרויקטים. אנו מנסים למצוא איזון, אך המחסור בדיור ומחירי הדיור הגבוהים נובעים מכך שכולם רוצים לגור בעיר".
לגבי תקני חניה ציין כי "אנו מתכוננים לעתיד עם הרכבת הקלה והמטרו. בעתיד לא נזדקק לרכב פרטי, ואם נמשיך להוסיף חניות – הדבר רק יפגע במטרה הזו. יש לעיתים חילוקי דעות בין נבחרי הציבור למקצוענים, אבל אצלנו גורמי המקצוע הם אלה שמובילים. אני וראש העיר תומכים בהם, ולכן עבודתי קלה יותר. בדיוני הוועדה אנו מתכוננים היטב, מקיימים שלוש ישיבות הכנה מראש, ומאתגרים את גורמי המקצוע בכל דיון".
נכתב על ידי כתב מרכז הנדל"ן